افزون بر کاهش التهاب بینی در سینوزیت، بروملین ممکن است به کاهش التهاب در نقاط دیگر بدن انسان نیز کمک کند.
کد خبر: ۶۸۴۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵ 27 November 2018

بروملین ترکیبی آنزیمی است که در میوه آناناس وجود دارد. مردم برای بهره‌مندی از فواید سلامت مختلف، مانند تسکین مشکلات سینوس، کاهش التهاب و بهبود گوارش از مکمل های بروملین استفاده می کنند.

«بروملین»؛ آنزیمی با فواید سلامت مختلف

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "مدیکال نیوز تودی"، صدها سال است که از بروملین به روش های گوناگون برای درمان شرایط مختلف استفاده می شود و امروزه این ترکیب به صورت مکمل یا در کرم های پوست نیز به فروش می رسد.

مواد فعال موجود در بروملین، از جمله پروتئینازها و پروتئازها، آنزیم هایی هستند که به تجزیه پروتئین در بدن کمک می کنند.

فواید بروملین

همان گونه که پیش‌تر اشاره شد، بروملین ترکیبی آنزیمی است که از میوه آناناس استخراج می شود و مردم از آن به عنوان درمانی طبیعی برای بسیاری از مسائل سلامت استفاده می کنند.

تسکین سینوزیت

بروملین ممکن است به عنوان درمانی پشتیبان برای کاهش علائم سینوزیت و شرایط مرتبط با آن که بر تنفس و مسیرهای بینی تاثیرگذار هستند، مفید باشد.

مطالعه ای در سال 2016 نشان داد که بروملین ممکن است مدت زمان علائم سینوزیت در کودکان را کاهش داده، تنفس را بهبود ببخشد، و التهاب بینی را کاهش دهد.

مطالعه ای دیگر در سال 2006 نیز نشان داد که مصرف بروملین در کنار داروهای استاندارد می تواند به تسکین التهاب در سینوزیت کمک کند.

درمان استئوآرتریت (آرتروز)

افراد بسیاری برای بهبود علائم استئوآرتریت از مکمل های بروملین استفاده می کنند.

نتایج یک بررسی در سال 2004 نشان داد که بروملین درمانی مفید برای استئوآرتریت است که آثار ضد التهابی این ماده احتمالا در این زمینه نقش اصلی را ایفا می کند.

ضد التهاب

افزون بر کاهش التهاب بینی در سینوزیت، بروملین ممکن است به کاهش التهاب در نقاط دیگر بدن انسان نیز کمک کند.

بنابر نتایج یک بررسی در سال 2016، پژوهش های سلولی و مدل های حیوانی نشان داده اند که بروملین می تواند میزان برخی ترکیبات خاص مرتبط با التهاب ناشی از سرطان و رشد تومور را کاهش دهد.

همچنین، بروملین ممکن است به تحریک سیستم ایمنی برای انتشار ترکیباتی که با التهاب مبارزه می کنند، کمک کند.

بروملین می تواند به کاهش فاکتور رشد تغییر دهنده بتا که ترکیبی مرتبط با التهاب در آرتریت روماتوئید و استئومیلوفیبروز است، کمک کند.

با این وجود، بسیاری از این مطالعات روی حیوانات انجام شده اند، بر همین اساس، دانمشندان از این که بروملین آثاری مشابه در انسان دارد یا خیر مطمئن نیستند و به پژوهش های بیشتری در این زمینه نیاز است.

ضد سرطان

بروملین ممکن است دارای آثار ضد سرطان بر سلول های سرطانی باشد و با کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی مرتبط باشد.

بهبود گوارش 

برخی افراد برای بهبود ناراحتی معده و علائم اختلالات گوارشی بروملین مصرف می کنند. به واسطه خواص ضد التهابی، برخی افراد از بروملین به عنوان درمان مکمل برای بهبود اختلالات التهابی روده استفاده می کنند.

مطالعات روی سوژه های حیوانی نشان داده اند که بروملین می تواند آثار برخی باکتری ها، مانند اشرشیا کلی و ویبریو کلرا که بر روده تاثیرگذار هستند را کاهش دهد. این دو باکتری از دلایل شایع اسهال هستند.

کاهش وزن

برخی تولیدکنندگان، مکمل های غذایی بروملین را به عنوان محصولی برای کمک به کاهش وزن معرفی می کنند. به گفته آنها، آنزیم های موجود در بروملین می تواند گوارش چربی ها در بدن را تسریع کند.

منابع بروملین

بروملین به طور طبیعی در ساقه و میوه آناناس وجود دارد. تولیدکنندگان نیز بروملین را در قالب کپسول، کرم، پودر یا قرص به فروش می رسانند. همچنین، بروملین ممکن است به همراه مکمل های دیگر مانند اسید لینولئیک ﻛﻮﻧﮋوﮔﻪ، ترکیبی که ممکن است به کاهش وزن کمک کند، فروخته شود.

دوز مصرفی

بدن به طور معمول می تواند مقدار چشمگیری از بروملین را بدون بروز خطر جذب کند. انسان می تواند حدود 12 گرم بروملین در روز مصرف کند بدون این که عوارض جانبی ناخواسته شکل بگیرد.

با این وجود، نه پزشکان و نه پژوهشگران مقدار مشخصی که فرد باید برای بهره‌مندی از فواید سلامت بروملین مصرف کند را مشخص نکرده اند. دوز مصرفی ممکن است به نوع بروملین مصرفی (از ساقه یا میوه)، چگونگی آماده سازی، و توصیه های تولیدکننده بستگی داشته باشد.

خطرات، عوارض جانبی و تداخلات

در شرایطی که بروملین ماده ای طبیعی است، اما می تواند موجب برخی عوارض جانبی شود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ناراحتی معده

- افزایش ضربان قلب

- مشکلات قاعدگی

اگر فردی این عوارض جانبی را تجربه می کند باید استفاده از بروملین را متوقف کرده و با پزشک خود درباره درمان های ممکن صحبت کند.

افراد مبتلا به حساسیت ها یا آلرژی به آناناس باید از مصرف بروملین پرهیز کنند. این کار می تواند موجب واکنش های آلرژیک متوسط تا شدید شود و در موارد شدید می تواند به آنافیلاکسی منجر شود.

در صورت مواجهه با شرایط زیر پس از مصرف بروملین باید کمک پزشکی فوری دریافت کنید:

- دشواری در تنفس

- حالت تهوع

- پوست متورم یا به شدت قرمز رنگ

استفراع

 

- نبض ضعیف و سریع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار