کد خبر: ۶۸۵۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۲ 28 November 2018

تابناک ایلام علی اصغراسدی::نقش رسانه های ارتباط جمعی در سرنوشت جامعه و تاریخ، آن چنان مهم است که می تواند افراد یک جامعه را به سوی تعالی و یا سقوط سوق دهد. امروزه حضور گسترده رسانه های جمعی در جهت دهی به افکار عمومی جهان، از واقعیات انکارناپذیر می باشد که دنیای معاصر را از جهات متعدد تحت تأثیر قرار داده است. این معنا تا بدانجا پیش رفته که عصر حاضر را «عصر رسانه ها» نامیده اند.
 
افراط در بزرگ نمایی یک امر و یا تفریط در کوچک نمایی امر دیگر توسط رسانه های عمومی در طول تاریخ، موجب رخدادهای شگفت انگیزی گردیده است. رسانه ها در دنیای امروز یکی از فراگیر ترین و کارآمدترین سلاح هایی هستند که می توانند در موارد مثبت و یا منفی به کار گرفته شوند. در نظام جمهوری اسلامی نیز برای تعمیق فرهنگ اسلامی و همچنین شفاف کردن وضعیت موجود و افق پیش رو و نقد عملکرد گذشته، رسانه ها نقش بی نظیری دارند.

یقینا شرایط خاص جامعه امروز نیازمند نقش آفرینی امید بخش و ناظر خبرنگاران و رسانه ها است و در این مسیر جایگاه پیشکسوتان رسانه بیش از پیش حیاتی و مهم است. همچنین یکی از وظایف ذاتی دستگاه های دولتی این است که باید مردم را از طریق رسانه ها در جریان اطلاعات ساده و چکیده مهم قرار دهند تا التهاب های اجتماعی ناشی از ابهام کاهش یابد، حال اگر مدیر دستگاهی در یک شهرستان، خود دولا دولا شتر سواری کند، آیا تکلیف رسانه ها سکوت است و یا برای خوشباشی و نازشست شنیدن باید زبان در کام بگیرند.
 
بدون شک برخورد منت پذیرانه نویسنده با مقامات موجب به وجود آمدن خلاء اطلاع رسانی می شود و این خلاء ها در بسیاری از موارد به تهدیدهای غیرضروی اجتماعی و کاهش آگاهی مخاطبان از تلاش های مهم برای سرنوشت خویش می انجامد. تعجب اهل رسانه از اقدام روزنامه نگاری است که بجای نقد کردن ارباب قدرت، خاکسار قدرت شده و با چشمان بسته به زعم خویش مطلب نگاشته و نقد کرده است و بجای تقویت حس همبستگی اجتماعی برای حفظ منافع مردم، بر پایه بیان صادقانه، سفارش پذیرانه قلم می زند.

امروز کسانی که به زعم خویش نویسنده هستند در مقابل رسانه ای که خواب از چشم مدیران نالایق ربوده، با آسمان ریسمان کردن اصلاح طلبی و اصولگرایی به مصداق معروف"گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری" پای در رکاب تخریب نهاده اند. بیشتر وقتی می بینند که حرف دل مردم از زبان رسانه ای مستقل بیرون می آید، کمر به تخریبش می بندند و با لوله کشی حیرت انگیز از غرب به شرق و از ایلام به تهران مثال می آورند تا به حنایشان رنگی دلخواه سفارش دهنده بزنند و البته دم خروس سفارششان پدیدار نگردد. به نظر می رسد فکر منظم اما مخربی پشت این ماجرا است، که با مدد از بازی راست و چپ و کی بود و کی نبود، فعالیتهای ژورنالیستی را به مسلخ زر و زور می برند.
 
جالب ترین حلقه نامریی این پازل تخریب، تابلو کردن فکر یک شخصیت حقیقی با عنوان فدرالیسم است که معلوم نیست! چه ارتباطی با نقد فرماندار کهنسال مهران دارد که مجموعه ای از اضداد را با نام اجتماع اصلاح طلب گرد هم می آورد تا برای اهداف خویش، دست پیش گیرد؟
 
در این بین نگارنده مقاله فوق الذکر با خودپروفسور پنداری بچگانه ای برداشت ناقص خود از فن نقد، با شعار "اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تمام ماجرا" عیان می سازد و از علاقه خود به جریان سوم منحرف و ضد انقلاب که سردمدارش رسانه ای در فرانسه است پرده برمی دارد!! مخصوصا که این روزها آن طرف آب در تدارک افکار موهوم خود(برنامه براندازی) هستند!! تعجب برانگیزتر آنکه باعث و بانی این شعار رفتار و مقالات تابناک ایلام برمی شمارد!! خلق را خنده آمد از قیاس نابشان!!
این جناب نویسنده اگر کمی واقعیت نگر بود، باید می دانست که در مارپیچ سکوتی که اکثر افراد جامعه وقتی نقطه نظرات خود را با نظرات مسلط بر جامعه در تناقض ببیند، سکوت می‌کنند؛ بیان مطالبی از رسانه تابناک که واقعیت محض است و مخاطبش از فرط خشم یک روز به مدیریت آموزش و پرورش شهرستان گیر می دهد و دگر روز از طریق نواب خاص، نویسنده ای را به فضای تخریب می فرستد تا به زعم خویش رسانه ای را منکوب کند، فقط میتوان گفت:" ذات تو کجا و آدمیت☆☆ آدم نشوی به آدمیت!!

جناب نگارنده عزیز، رسالت رسانه‌ها، شفاف‌سازی و از بین بردن غبار‌ها و زدودن ناخالصی‌های اطلاعات و نشان دادن اطلاعات صحیح و درست و در دسترس قرار دادن آن، برای افراد جامعه و قضاوت را به جامعه واگذار کردن است. حال شما بفرمایید که رسالت تان چیست؟ با کدام هدف قلم می زنید؟ همسو کردن افکار عمومی باسیاست‌های سیاستمداران دست چندمی که چنان شیفته قدرت و صندلی هستند، چه عوایدی برایتان دارد!؟ می‌توان واقعیت‌ها را وارونه نشان داد و یا برعکس اطلاعات نادرست را، صحیح نشان داد، اما باید دانست:"مرد تا سخن نگفته باشد☆☆ عیب و هنرش نهفته باشد". می توانید صادقانه بگویید این نوشته و دفاع تان از فردی که انگشت در کرده و اصلاح طلبان را می جوید تا هر یک را به نحوی بیازارد، از بهر چیست!؟

باید دانست رسانه‌ها با توجه به رسالت خود در مقابل سیاست‌های منفعت طلبانه روشنگری می کنند. تابناک ایلام رسالت شفاف‌سازی امور را وظیفه خود میداند، هرچند رسانه‌های دیگری هم که وابسته به مراکز قدرت‌ دیگری باشند، با سیاه نمایی و عدم بیان واقعیت‌ها، به جریان شفاف‌سازی کمک نکنند و چوب لای چرخ نقد آزاد بگذارند!! خاصه اگر شریک و سهیم در قدرت باشند و نقش روابط عمومی یک دستگاه را بازی کنند.
 
شفاف‌سازی امور جامعه باعث کنترل قدرت‌های مسلط بر آن می‌شود، کاری که رسانه تابناک به آن پایبند است و برخی از آن ناراحتند و در این راه، خط قرمزی ندارد، حال خواه اصولگرایش بدانند و خواه اصلاح طلب، چه رنگارنگ باشد و چه فدرالی، چه به شخص وابسته و قائم باشد و چه نباشد؛ چه منتقد یا حامی استاندارش بخوانند و چه یار غار نماینده!! مهم این است که تابناک ثابت کرده همه را نقد می کند، از ایلیاتی گرفته تا نماینده ، از استاندار گرفته تا فرماندار و از مدیرکل تا رییس اداره، تابناک زبان گویای هزاران ایلامی دردمند است که از دست لابی گران عالم سیاست که حتی به قلم هم رحم نمی کنند و به تنگ آمده اند.
 
اگر امروز رسانه تابناک نقطه نظرات یک نماینده اصلاح طلب را برجسته می کند، احترام به بیش از 60 هزار نفر از مردمان این سرزمین است که ایشان برآیند و برآمده از فکر آنان است، نه منفعت شخصی دارد و نه نگاه حزبی و قبیله ای! همچنان که همین نماینده را بارها نقد کرده است.

 اگر سیاست اجرایی تابناک ایلام مستقل از مرکز است این نشان شهامت اعضای آن و آزادمنشی و تفکر درست آنان است. در زمانه ای که در استان ایلام قحط رجال بوده و فردی بریده از استان بخاطر روابط رانتی و لابی گری به ناحق در حضور شایستگان مهرانی بر صندلی مدیریت تکیه می زند و تمام اندیشه اش میشود حفظ صندلی به هر قیمتی، معلوم است که تابناک صدای مردم می شود؛ مگر انتظاری غیر از این از تابناک داشته اید!! با سعدی خطابتان می کنم که سرآمد سخن است:
"از روی شما صبر نه صبر است که زهر است
وز دست شما زهر نه زهر است که حلواست
آن کام و دهان و لب و دندان که تو داری
عیش است ولی تا ز برای که مهیاست
گر خون من و جمله عالم تو بریزی
اقرار بیاریم که جرم از طرف ماست"

بله آقایان!! جرم از طرف ماست که خوابتان را آشفته کرده ایم و کامتان را زهر و عیش تان را طیش!! اما بدانید تابناک نه کوتاه خواهد آمد و نه با این انگ های تخریب گرانه ساکت میشود، که درست به هدف زده است!!
تابناک تا زمانی که باشد بر سیاهی های پیرامون نور می تاباند و اگر غیر از آن است که نوشته، مستدی برای رد آن بیاورید!! لفاظی با واژگان پزشکی و سلاله پاک خواندن بدون ربط (مدرنیته) و آوردن نام چند خبرنگار آمریکایی که نشد راهکار برای اصلاح امور!! اما بدانید، بدترین افراد جامعه نویسندگانی هستند با یک وجب عمق و اندیشه سیاسی!! چه شده که امروز دنبال اصلاح و اصول تابناکید!

 رسانه تابناک به مصداق این حدیث از امام صادق(علیه السلام) فرمود: «أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَیَّ مَنْ أَهْدَی إِلَیَّ عُیوبِی؛ بهترین دوست من، کسی است که عیب مرا به من هدیه کند».عمل می کند حال اگر کسی این هدیه را نمی پذیرد مشکل از اوست که حتما ریگی به کفش دارد و رازی برای پنهان کردن وگرنه چرا دست به دامن دیگران می شود!!
 
آقایان رسانه ابزار تفکر است نه ابزار غفلت. به این جهت لازم است در راستای شکوفایی و رشد افکار ملت قدم بردارد.
نظارت بر محیط؛ ارائه اطلاعات صحیح و انتقال میراث اجتماعی از نسلی به نسل دیگر، از وظایف مهم رسانه هاست. «زبان» که نقش رسانه را در وجود انسان بازی می کند، از حساس ترین و مهم ترین اعضای بدن محسوب می شود.
 
درباره حضرت لقمان گفته اند که:"ایشان مدتی غلام یکی از ثروتمندان بوده است. روزی آن ثروتمند به لقمان دستور داد گوسفندی را ذبح نماید و بهترین اعضای آن را بیاورد. لقمان گوسفند را ذبح کرده و زبان گوسفند را برای ارباب آورد. بعد از چند روزی ارباب دوباره به لقمان گفت: «گوسفندی را ذبح کن و بدترین اعضای آن را نزد من بیاور».لقمان باز هم زبان گوسفند را برای ارباب آورد. ارباب که از این عمل لقمان حکیم شگفت زده شده بود، علّت امر را خواستار شد. لقمان گفت:«اگر زبان سالم باشد، بقیه اعضا سالم خواهد بود؛ پس بهترین اعضاست، و اگر زبان ناسالم باشد، بقیه اعضا نیز سلامت نخواهند بود. بنابراین زبان هم بهترین و هم بدترین اعضا در کشور وجود است». پس زبان نویسنده که قلم اوست را باید دریابید تا سالم باشد و بماند.

تابناک با مشی مستقل از آغاز تا به امروز زبان گویای مردم و نگهبانی برای سرمایه اجتماعی آنان بوده است. برای تابناک و عوامل آن در استان که کمر به خدمت مردم بسته اند، سعایت و بدخواهی مشتی افراد سفارش پذیر نه تنها دلسردشان نخواهد کرد بلکه در ادامه مسیری که به درست بودن آن شک ندارند، مصمم تر خواهد کرد. تابناک با پیشنه مشخص و مسیر معلوم بر تارک استان می درخشد، آقایان مدیران و بعضا نویسندگان سفارشی و کانال های اقماری هم خدمات خود را برای مردم بیان کنند تا مردم محک بزنند و سره از ناسره عیان شود. خطاب به ناقدان مغرض و مدیران متزلزل از نقد و خاصگیان دربار آنان از قول جهاندیده ای می گویم:
سراسیمه گوید سخن بر گزاف
چو طنبور بی مغز بسیار لاف
اگر هست مرد از هنر بهره‌ور
هنر خود بگوید نه صاحب هنر
اندیشه ورزی می گوید که حسن ختام این کلام را چنین بیاورم از سر ذوق و شوق و رسیدن به مرحله گذشت و سپردن این افراد سطحی نگر به گذر زمان در این دایره رنگین کمان. آری چو خوش گفته شاعر شیرین بیان:
هرچه گوید کلاغ چون بازست
نشنوندش، که دیده ها بازست 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
بی شک یکی از مستقل ترین و درد آشنا ترین رسانه ای که تاکنون در استان دیدم تابناک بوده .موفق و پایدار باشین و ادامه دهید راهی را که انتخاب نموده اید و زبان گویای مردم سختی کشیده از دست مدیران و کارشناسان نالایق و وابسته و رانتی و سهمیه ای باشین .....
امیر محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
تابناک دوستت داریم.با تمام توان باید جبهه زر و زور را در کشور رسوا کرد. همه با هم برای ایران
صدا
|
United States
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
درود جناب اسدی حیف که دستت نمک نداره....
شهروند آبدانانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
احسنت بر تابناک و نویسندگان متعهد و مستقلش
به قطع و یقین آب در لانه مورچه ها کرده اید که اینقدر سرآسیمه برآشفته اند .
جامعه امروز تشنه نقد مستقلانه است و رسانه هایی مردمی و مستقل هستند که مانند مردم فکر کنند و حرف بزنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
کامنت هائیکه که در تائید حرفهای نویسنده است درج میشود ولی دیگر کامنت که از نیات نویسنده باخبرند ومنتقد آن هستند درج نمیشود، به به از این همه صداقت ویکرنگی.......
مدیر پایگاه
باسلام
انتشار کامنتهای حاوی اهانت جرم محسوب می شود،از آنجاییکه نویسنده کامنت ،بصورت هدفمند اسامی افرادی را ذکر نموده واهانتهایی را نیز ذکر چاشنی آنها نموده است ،فلذا به صلاحدید مسئول سایت غیر قابل انتشار تشخیص داده شده اند
دانشجو
|
-
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
آقای ناشناس
مثل اینکه شما چیزیت هست !! کاملا مشخص است که از کی و کجا خط گرفته و کامنت نوشته ای وگرنه اینقدر اصرار نداشتی کامنتهات منتشر بشن .
سایت تابناک سایت مستقل ،منتقد وکاملا همسو با مردم در حرکت است . تنها رسانه ایست که در استان به بیان دردهای مردم می پردازد
اتفاقا اگر رسانه ای از نقد مسئولین طفره رفت باید در رسالتش شک کرد.
تابناک از اول دارای مشی انتقاد بوده واین رویه هم ادامه دارد .
ایشان هم خبرهای نماینده را منتشر می کند ،هم از ایشان نقد می کند . هم خبر استاندار را می گذارد هم از ایشان نقد می کند. این یعنی رویه درست واصولی خبررسانی که بی نظیر است .
ما ممنون تابناک هستیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
درود بر تابناک
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
...آقایان رسانه ابزار تفکر است نه ابزار غفلت ...
از دیدن جمله فوق الذکر خیلی خوشحال و امیدوار شدم، کاش رسانه های چاپلوس برچیده شوند (منظورم رسانه ها در کل کشور است)، پاینده باد تابناک ، درود بر اسدی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار