از 2 هزار و 500 اثر تاریخی موجود استان 750 مورد ان به ثبت رسیده است، افزود: در بخش میراث با توجه به گستردگی بناها و محوطه های تاریخی ، وضعیت رطوبتی منطقه این میزان اعتبارجوابگوی مرمت بافت های تاریخی استان نیست.
کد خبر: ۶۸۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱ 29 November 2018

 

سیف الله فرزانه روز پنجشنبه در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نوشهر در گفت و گوی خبری اظهار داشت: سال گذشته 10 میلیارد تومان اعتبار برای ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی استان جذب شد که با این اعتبار تنها بخشی از بناهای تاریخی مرمت شد.

وی با اینکه از 2 هزار و 500 اثر تاریخی موجود استان 750 مورد ان به ثبت رسیده است، افزود: در بخش میراث با توجه به گستردگی بناها و محوطه های تاریخی ، وضعیت رطوبتی منطقه این میزان اعتبارجوابگوی مرمت بافت های تاریخی استان نیست.

فرزانه گفت : امسال بیش از 50 میلیارد تومان اعتبار برای استان در خواست شده که حدود 50 درصد از این مبلغ برای مرمت و حفظ آثار میراث فرهنگی است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با تاکید بر حفظ بافت های تاریخی استان ، افزود: هیچ مسئولی نباید بافت تاریخی به راحتی با عنوان اینکه این مکان دارای بافت فرسوده است دستور تخریب صادر کند چرا که بافت تاریخی هویت فرهنگی و تاریخی مردم منطقه و کشور است و برای آن نمی توان قیمت گذاشت.

وی خواستار مشارکت بیش از پیش تمامی مسئولان ، مردم و ان جی او ها برای حفظ آثار تاریخی و گردشگری استان شد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران همچنین از ثبت جهانی جنگل های هیرکانی واقع در شمال ایران در سال آینده خبر داد و افزود: جنگل های هیرکانی متراکم ترین ناحیه جنگلی کشور است که شش نقطه از 12 نقطه ای که براساس تنوع حیات وحش، حفاظت و پوشش گیاهی، تنوع زیستی و ارتفاع مناسب انتخاب شده است در مازندران قرار دارد.

وی افزود: این مناطق شامل بولای دودانگه و چهاردانگه، جنگل الیمستان هراز در آمل، جنگل واز با درختان سرخدار، حوزه کجور، چهارباغ چالوس، جنگل خشک داران در مازندران است.

جنگل های هیرکانی واقع در شمال ایران به مساحت 1.9میلیون هکتار و با قدمت 40 میلیون سال نمادی از فسیل های زنده ای است که ثبت جهانی آن به حفظ و احیای این میراث طبیعی کمک موثری می کند.

این جنگل ها از آستارا در گیلان تا گلیداغ در شرق گلستان به طول 800 کیلومتر و با عرض 20 تا 70 کیلومتر گسترده است و با توجه به ارزش طبیعی، قدمت و وسعت زیاد؛ ویژگی های ثبت به عنوان میراث طبیعی جهان را دارد.

مدیران میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرهای نوشهر و چالوس روز پنجشنبه طی آئین های جداگانه معرفی شدند.

محمد ولی پور به عنوان سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نوشهر و مهدی اسحاقی به عنوان سرپرست اداره میراث فرهنگی چالوس معرفی شدند.

مهدی اسحاقی پیش از این به عنوان رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نوشهر بود و محمد ولی پور همه به عنوان معاون میراث فرهنگی چالوس مشغول فعالیت بود.

منبع خبر : ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار