با وجود برخورداری روستاهای شهرستان ملکشاهی از مزیت های برجسته در بخش کشاورزی اما فقدان تشکل های تعاونی و مشارکتی موجب بهره وری نامناسب از منابع اب و خاک و در نتیجه شیوع بیکاری و فقر درامدی خانوارهای بهره بردار شده است.
کد خبر: ۶۸۸۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱ 09 December 2018

به گزارش تابناک ایلام؛ در شهرستان ملکشاهی سه رودخانه اصلی گل گل ، میان تنگ و خوشادول ، چشمه ها های دائمی و رودخانه های فصلی متعددی از مسیر روستاهای این شهرستان جریان دارد که استفاده بهینه از این آبها در کنار اراضی مستعد می تواند این روستاها را قطب تولید کشاورزی بویژه محصولات باغی قرار دهد.
برغم اینکه همه عناصر لازم کشت و توسعه باغات در سطح روستاهای این شهرستان فراهم است اما به دلیل کوچک بودن اراضی و عدم وجود تعاونی جهت هم گرایی و یکپارچه سازی اراضی عملاً تولید در این روستاهای جنبه اقتصادی و مقرون به صرفه نداشته و نتوانسته است از این ظرفیت ها در جهت تولید و اشتغال فراگیر استفاده بهینه شود.

کارشناس امور تعاونی در این خصوص می گوید: تا زمانی که جامعه کشاورزی و روستایی مولد ما با تولید و بویژه بی‌نظمی در مدیریت تولید بعلت تک بعدی بودن و کوچک بودن اراضی روبروست ، عملا نخواهد توانست بهره وری لازم را در تولید داشته باشد.

کاظم محمدی هدف از ایجاد تشکل‌ها و تعاونی ها، افزایش تولید و اقتصادی کردن فعالیت‌ها در کنار بهینه‌کردن مصرف نهاده ها ،کاهش هزینه تولید ،افزایش عرضه و فروش و بکارگیری روش های علمی عنوان کرد.

کارشناس امور باغی جهاد کشاورزی نیزدر این خصوص می گوید : بسترهای تولید و افزایش کمی و کیفی محصولات باغی در این شهرستان با توجه به منابع آبی فراوان ، خاک غنی و هوای معتدل فراهم است و لازم است در جهت توسعه باغات اقدامات اساسی در دستور کار مسئولان جهاد کشاورزی قرار گیرد.

محمد سلطانی افزود: ایجاد تعاونی های روستایی که در ان همه اهالی روستا با همدیگر به صورت مشارکتی با یکنواخت سازی اراضی و باغات زمینه افزایش بهره وری کمی و کیفی را فراهم نماید لازم و ضروری است .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملکشاهی با اشاره به اینکه واگذاری طرح های کشاورزی در قالب طرح تعاونی یکی از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی است گفت: در سال جاری و در قالب تعاونی های روستایی چهار طرح بزرگ کشاورزی که عمدتاً به باغات اختصاص یافته در قالب 500 هکتار از اراضی روستاهای شهرستان ملکشاهی اجرایی می شود.

کاظم رستم نژاد اظهار داشت : طرح ایستگاه و شبکه آبیاری پمپاژ خوشادول شوهان با 176 هکتار با مشارکت 200 خانوار مجموعه روستاهای دول کبود ، توت و گراب یکی از این طرح های در قالب تعاونی است که اعتبار کلی ان بیش از 100 میلیارد ریال است.

وی افزود : از دیگر طرح های مشارکتی در قالب تعاونی احداث ایستگاه پمپاژ و شبکه ابیاری روستای گنبد پیرمحمد با اعتبار کلی 100 میلیارد ریال که با مشارکت 150 خانوار این روستا در سطح 156 هکتار از اراضی اجرایی می شود .

این مسئول همچنین به طرح های در دست اقدام احداث باغات روستای پل شکسته و منطقه پیره در قالب طرح های تعاونی با اعتباری بیش از 120 میلیارد ریال اشاره نمود و گفت این طرح ها با مشارکت 170 خانوار روستاهای پاریاب ، پل شکسته ، پیره ، و ملگ اباد در دست اقدام است.

شهرستان 22 هزار نفری ملکشاهی دارای دو بخش گچی و چمزی و 29 روستا است که عمده تولیدات بخش کشاورزی آن در حوزه محصولات باغی است که هر ساله بیش از سه هزار تن انواع میوه درمناطق مختلف این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف استان می شود./ح

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار