این روزها کمبود گوشت قرمز والتهاب آفرینی دلالان در بحث افزیش قیمت گوشت در شهرستان دهلران سبب شده که قصابی های این شهرستان چند روزی به خاطرنوسانات قیمت گوشت ونبود دام مورد نیاز برای کشتار ،تعطیل شوند.
کد خبر: ۶۹۰۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸ 15 December 2018

تابناک ایلام،مجتبی کاور ::استان ایلام یکی از قطب های کشاورزی ودامپروری در کشور است .استانی که نقش بسزایی در تامین مایحتاج لبنی و پروتئینی کشور دارد وهمین امر سبب شده امر معاش بسیاری از مردم این استان دامداری وکشاورزی باشد .تغییر شرایط اقلیمی در یک دهه گذشته سب شده که کشاورزی ودامداری در این استان دست خوش تغییر شوند وبسیاری از دامدارن وکشاورزان با مشکلات مالی مواجه و یا ورشکسته شوند.

 این روزها کمبود گوشت قرمز والتهاب آفرینی دلالان در بحث افزایش قیمت گوشت در شهرستان دهلران سبب شده که قصابی های این شهرستان چند روزی به خاطرنوسانات قیمت گوشت ونبود دام مورد نیاز برای کشتار تعطیل شوند وهمین امر باعث شد که شهروندان دهلرانی برای تامین گوشت مورد نیاز خود با مشکل مواجه شوند ودلالان فرصت پیش آمده را مغتنم شمرده و با ایجاد افزایش غیر معقول گوشت سعی در تثبیت آن داشتند که با ورود دادستان دهلران وپیگیری مسئولان این شهرستان ،مجددا قصابی های سطح شهرستان فعالیت خود را شروع کنند. ولی هنوز مشکلاتی فروانی در عرضه وتقاضا در سطح شهرستان وجود دارد.برای برسی موضوع گفتگویی با مسئولان مرتبط شهرستان در این خصوص داشته ایم.

جریمه 100میلیون ریالی قصابان متخلف در شهرستان دهلران

دادستان شهرستان دهلران در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت :عدم عرضه گوشت وافزیش خود سرانه قیمت آن سبب شده به عنوان مدعی العموم موضوع را به صورت ویژه پیگیری وتا حصول نتیجه دنبال خواهم کرد .

صابر نجومی ادامه داد : باتوجه به اینگه گوشت قرمز یکی از نیاز های اصلی جامعه است متاسفانه کمبود وچند نرخی بودن آن در سطح شهرستان باعث شده بود شهروندان برای تامین گوشت مورد نیاز خود با مشکل مواجه شوند .

وی اظهار داشت : همه قصابان باید  نرخ مصوب قانونی که اتحادیه واتاق اصناف قیمت گذاری شده را راعایت کنند و قصابان مکلف به رعایت قیمت مصوب هستند وکسانی خود سرانه اقدام به افزیش قیمت کنند علاوه بر پلمب وجریمه ،پروانه فعالیت آنها ابطال خواهند شد .

نجومی تصریح کرد : کمبود گوشت مورد نیاز واز طرفی نوسان قیمت آن از جمله مواردی است که از طریق اداره صنعت، معدن وتجارت و اتاق اصناف پیگری و قرار است در طول این هفته کمیسیون مرتبط قیمت مصوب شده جدید را اعلام کند واگر کسانی که قرار باشد از این قیمت تخلف کنند بدون شک برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد.

وی گفت : تعداد 7پرونده برای متخلفین این صنف تشکیل شده که بعد از بررسی محتویات پرونده به خاطر گران فروشی به مبلغ 100میلیون ریال جریمه شده اند .

معاون برنامه ریزی وامور عمرانی فرماندار دهلران نیز در گفتگو با تابناک گفت : با رایزنی های صورت گرفته همه قصابی های سطح شهرستان مجدد فعالیت خود را شروع کردند .

محمد غلامی ادامه داد : عدم تامین دام مورد نیاز قصابی ها در شهرستان برای کشتار و پائین بودن قیمت سب شده بود قصابی ها کشتار نداشته باشند .

وی بیان داشت : با رایزی های صورت گرفته و تعادل قیمت در بازار از روز گذشته قصابی ها فعالیت خود را شروع کردند و قرار شده برای قیمت گذاری جدید کمیسیون ،در این هفته تشکیل جلسه داده شود .

 

توزیع 8تن گوشت گرم دولتی

رئیس اداره صنعت معدن وتجارت شهرستان دهلران در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت : برای تامین گوشت مورد نیاز شهروندان هماهنگی های لازم صورت گرفته است.

مرتضی مهدوی با اشاره به اینکه در یک ماه گذشته 8تن گوشت گرم دولتی بانرخ مصوب در سطح شهرستان توزیع شده است گفت : برای تخصیص مجدد گوشت گرم دولتی وافزایش سهمیه شهرستان رایزنی لازم صورت گرفته است .

وی گفت : از ابتدی سال تاکنون 20تن گوشت سفید ،19تن گوشت منجمد3 تن برنج بانرخ مصوب دولتی برای تعادل در بازار در سطح شهرستان با نظارت اداره صنعت معدن وتجارت توزیع شده است .

مهدی بیان داشت : عمده مشکل تامین گوشت شهروندان در چند روزگذشته نبود دام مورد نیاز در سطح شهرستان است و همین سبب شده که قصایان برای تهیه گوشت به شهرها و استان های همجوار بروند و قیمت گوشت افزایش پیدا کند .

وی بیان داشت : با هماهنگی های صورت گرفته اتحادیه این صنف و اعضای کمسیون درطول این هفته برای تعیین تکلیف نرخ جلسه ای برگزار خواهد شد .

40قصابی غیر مجاز در سطح شهرستان فعالیت می کنند

رئیس اتاق اصناف شهرستان دهلران نیز گفت :علت افزایش قیمت گوشت، نبود واحد های دامداری در سطح شهرستان است وباید در این راستا مسئولان چاره اندیشی کنند.

عباس یادگاری ادامه داد: هرساله در ماه های پایانی سال شهرستان دهلران با کمبود گوشت قرمز مورد نیاز شهروندان مواجه است و همین سبب شده شاهد افزیش قیمت گوشت در سطح شهرستان باشیم .

رئیس اتاق اصناف شهرستان دهلران اظهار داشت: مسئولان جهاد کشاورزی باید در راستای تامین گوشت مورد نیاز شهروندان با ایجاد واحد های دامپروری مشکل را حل کنند تا شهروندان با مشکل تهیه گوشت مواجه نشوند و قصابان به راحتی دام مورد نیاز برای عرضه به بازار فراهم کنند.

وی با اشاره به 40 قصابی غیر مجاز در سطح شهرستان گفت : متاسفانه این قصابی ها بدون نظارت بهداشتی باعث افزایش قیمت گوشت در شهرستان نیز شده اند .

رئیس اتاق اصناف شهرستان دهلران بیان کرد : انتظار است دستگاه های متولی و نظارتی برابر قانون با این قصابی ها برخورد کنند چون این افراد فاقد مجوز قانونی هستند .

پائین بودن قیمت گوشت باعث متضرر شدن قصابی ها شده است

رئیس اتحادیه قصابان شهرستان دهلران در گفتگو باتابناک گفت : در سطح شهرستان تنها 8قصابی با مجوز قانونی فعالیت می کنند .

حمید کریم نیا گفت : متاسفانه نبود دام مورد نیاز قصابان در سطح شهرستان سبب شده که قصابی ها برای تامین دام به شهر ها وحتی استانهای همجوار مراجعه کنند .

وی ادامه داد : نرخ مصوب شده قبلی با شرایط افزایش قیمت دام سبب شده که قصابی ها متضرر شوند .

رئیس اتحادیه صنف قصابان گفت : نبود دام مورد نیاز وعدم تعادل قیمت در خصوص گوشت سبب شده که چند روز قصابی های سطح شهر کشتار نداشته باشند ولی با درخواست ما علی رغم متضرر شدن آنها از روزگذشته گوشت مورد نیاز شهروندان را تامین می کنند .

اکثر دامداران ورشکسته شدند

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دهلران در گفتگو با تابناک گفت : از 47واحد پرواربندی گوساله در سطح شهرستان تنها سه واحد فعال است.

عباس احمدی بیان داشت : در فاصله سالهای 83تا 87تعداد 45واحد پرواربندی گوساله در سطح شهرستان فعال بودند.

وی تصریح کرد : خشک سالی ،مشکلات سرمایه در گردش ،بازاریابی وفشار بانکها سب شد که این واحد ها تعطیل یا ورشکسته شوند.

احمدی با اشاره به اینکه 2واحد صنعتی در سال 92فعالیت خود را شروع کردند گفت : علاوه بر این 2واحد، یک واحد نیمه صنعتی در سطح شهرستان فعال هستند که در مجموع این واحد ها 100راس گوساله وجود دارد که در سال جاری 135میلیون تومان سرمایه در گردش به یکی از این واحد ها پرداخت شده است .

وی با اشاره به اینکه مجوزات لازم طرح پروار بندی بره صنعتی در شهرستان به متقاضی داده شده است گفت : چندین متقاضی در سامانه کارا ثبت نام کرده اند ومنتظر دریافت تسهیلات برای فعال شدن هستند.

وی با اشاره به اینکه بازاریابی یکی از مشکلات عمده پرواربندی گوساله در سطح شهرستان است گفت : اگر کسانی متقاضی باشند ما همکاری لازم را در این خصوص خواهیم داشت و بازاریابی و فروش به عهده خود متقاضی است .

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دهلران افزود : تعداد 315هزار دام سبک ، 8هزار و 800راس دام سنگین در شهرستان وجود دارد .

لزوم نظارت بر توزیع گوشت منجمد در شهرستان

رئیس شواری شهر دهلران در گفتگو با تابناک گفت : متاسفانه گوشت منجمد به دست متقاضیان واقعی نمی رسد.

رحمان جابری اظهار داشت : سهمیه گوشت منجمد که به شهرستان اختصاص می باید بین شهورندان توزیع نمی شود وانتظار است نظارت بیشتری در این خصوص صورت بگیرد.

وی گفت : در طول یک ماه گذشته تنها یک بار گوشت گرم سهمیه ای به شهرستان دهلران اخصاص یافته است وباید مسئولان استانی برای تعادل قیمت گوشت برای جذب و توزیع گوشت گرم تلاش بیشری کنند.

نماینده منتخب مردم در شواری شهر دهلران افزود : ایجاد پرواربندی گوساله گوشتی یکی از ضروریات در سطح شهرستان دهلران است که مسئولان جهاد کشاوری باید در این راستا برای تامین گوشت مورد نیاز مردم چاره اندیشی کنند .

دام مورد نیاز برای کشار در شهرستان وجود ندارد

یکی از قصابان در گفتگو باخبرنگار ما گفت : دام مورد نیاز برای کشتار از شهر های بروجرد ، خوزستان و هرمزگان تامین می کنیم.

عبدالزهرا کاوری زاده بیان داشت : متاسفانه دامپروری در سطح شهرستان وجود ندارد و ما ناچار هستیم که دام مورد نیاز از شهر ها و استان های همجوار تهیه کنیم.

وی با اشاره به اینکه داری چهار فزرند تحصیل کرده بیکار هستم وشغل ما قصابی است اظهار داشت : برای ایجاد واحد دامداری و استفاده از تسهیلات  بانکی به ارگان های دولتی مراجعه کردم ولی متاسفانه همکاری نکردند.

وی گفت : قصابی ها تنها سود نمی کنند بلکه متضزر هستند به طوری که من روزگذشته 800هزارتومان ضررکردم واگر روند  این گونه باشد ادامه کار برای ما بسیار دشوار است و انتظار داریم مسئولان چاره اندیشی کنند.

این قصاب گفت : هرکیلو گوشت گوساله با استخوان 50، بدون استخوان 55وگوشت گوسفندی 55هزار تومان است .

به گزارش تابناک ایلام: در روز های گذشته کمبود عرضه گوشت در شهرستان باعث شده هر کیلو گوشت گوسفندی به بیش از 60هزار تومان برسد ./م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
حرفهای عجیب !!!!!!!!ما دامدار آشنا داریم خیلی هم راضی هست ،سرمایه دامدارن حداقل ده برابر شده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار