از اینکه گمرک ایلام توانسته است با تکیه بر ظرفیت این مرز رتبه اول صادرات را به خود اختصاص دهد باید خوشحال بود و این خبر از منظر اینکه اهمیت این مرز وجایگاه استان را بر مسئولین بنمایاند برای مردم ایلام خبر خوشایندی است ،اما واقعا از منظراینکه تاثیر اقتصادی این رتبه بر اقتصاد مردم استان وسفره آنها تاچه حدی ملموس است باید به موضوع نگریسته شود؟
کد خبر: ۶۹۱۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸ 16 December 2018

اخبار روز ایلام

تابناک ایلام::امروز از سوی روابط عمومی استانداری ایلام خبری خوب از زبان استاندار منشتر شد مبنی بر اینکه " گمرک ایلام حائز رتبه اول صادرت در کشور شده است . به گفته قاسم سلیمانی دشتکی از ابتدای سال 97تا ابتدای آذر ماه بیش از 960 میلیون دلار صادرات غیر نفتی از مرز مهران انجام شده است.

خبر به ظاهر خبر مسرت بخشی است ،قطعا صادرات یکی از پایه‌های اساسی در پیشبرد هر چه بیشتر اهداف تعیین شده در مسیر توسعه اقتصادی به شمار می رود، مقوله‌ای که در سیاست های موسوم به اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از جامع ترین و راهبردی ترین نقشه راه اقتصادی، به آن تاکید بسیاری شده است.

بدون تردید، صادراتی باعث پیشرفت اقتصادی خواهد شد که در قالب غیرنفتی معنا و مفهوم پیدا کند، در غیر این‌صورت با خام فروشی امکان تحقق و دستیابی به افق و چشم انداز ترسیم شده غیرممکن خواهد بود. بنابراین هر اندازه در صادرات غیرنفتی به توفیقات بیشتری نائل شویم ، شاهد دستاوردهای ارزنده تری در عرصه اقتصادی کشور خواهیم بود.

بی شک تحریم های اقتصادی سفت وسختی که این روزها  آمریکا بر فروش نفت وگاز وهمچنین داد وستد مالی اعمال کرده است بر درآمدهای ارزی کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت وکسی نمی تواند منکر اثرات نامطلوب این روند بر وضعیت اقتصادی و مالی کشور باشد .

از اینرو تکیه وتوجه به بازارچه های مرزی وافزایش صادرات غیر نفتی به کشورهای همسایه تاحدود قابل توجهی از فشارهای اقتصادی بر کشور کاسته و پنجره ای امیدبخش در راستای کسب درآمد ارزی به روی اقتصاد کشور خواهد گشود ،از اینرو خبر افزایش صادرات غیر نفتی از مرز مهران برای اقتصاد کشور خبری خوشایند تلقی،اما حائز رتبه اول شدن واقعا چه دردی از دردهای مردم استان خواهد کاست!

مرز 430کیلومتری ایلام با عراق و بازارچه مرزی مهران یکی از مهمترین مرزهایی است که از حیث اقتصادی ،سیاسی و امنیتی بعنوان یک مزیت مهم برای استان وکشور محسوب می شود ،مرزی که به عنوان مهمترین ظرفیت اقتصادی استان ایلام نقش محوری در توسعه صادرات استان و کشور دارد به طوری که هر ساله صدها هزار تن انواع محصولات کشاورزی و کالاهای مختلف از مرز مهران به کشور عراق صادر می شود.

از اینکه  گمرک ایلام توانسته است با تکیه بر ظرفیت این مرز رتبه اول صادرات را به خود اختصاص دهد باید خوشحال بود و این خبر از منظر اینکه اهمیت این مرز وجایگاه استان را بر مسئولین بنمایاند برای مردم ایلام خبر خوشایندی است ،اما واقعا از منظراینکه تاثیر اقتصادی این رتبه بر اقتصاد مردم استان وسفره آنها تاچه حدی ملموس است باید به موضوع نگریسته شود؟

آمارها نشان می دهد که کالاهای صادر شده از این مرز سهم تولیدکنندگان استان های دیگر کشور بوده وارزش افزوده این مرز نصیب صادرکنندگان غیر ایلامی می شود .این بدین معناست که به جز همان کارگری مرسوم در پایانه صادرات ،ارزش افزوده دیگری عاید مردم استان ایلام نمی شود.تازه اینکه عوارض وعواید ناشی از صادرات این حجم کالا به صورت مستقیم به حسابهای خارج از استان واریز شده  وبانکهای استان از این منابع سرشار محرومند.

تازه اینکه مهمترین مزیت نسبی استان که می تواند در حوزه صادرات غیر نفتی تعریف شود ،کشاورزی ودامپروری است .مزیتی که متاسفانه حضور آن در سبد صادرات غیر نفتی از مرز مهران تقریبا صفر است .لذا در شرایطی  خبر کسب رتبه نخست صادرات توسط گمرک ایلام می تواند برای مردم استان خبر خوشحال کننده ای به حساب آید که اولا سهم استان از صادرات محصولات تولید شده در داخل استان در آن برجسته وثانیا بصوت مستقیم بر روند اشتغال و فراخ شدن سفره های مردم آن اثر مستقیمی داشته ویا اینکه سهم استان از عوارض و حقوق قانونی دریافت شده کاملا مشخص وملموس باشد.

ضمن تاکید مجدد بر اثر مطلوب این روند بر وضعیت اقتصادی وارز آوری کشور ،از مسئولین محترم انتظار دارد تمهیداتی اندیشیده شود تا صنایع تولیدی کوچک وبزرگ استان فعال ومرز مهران بعنوان دریچه مهمی برای صادرات محصولات غیر نفتی ومتعاقب آن بهبود شرایط اقتصادی و اشتغال مردم استان نقش آفرینی کند ،آن موقع است که می توان خوشحال شدن مردم استان از چنین خبرهایی را انتظار داشت.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار