برخی نیز چند روزی حضور در ستادهای انتخاباتی ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس را نعل کرده وبر درب عمارت آویزان نموده اند! برخی خود را متن جلوه و نماینده را حاشیه انداخته اند! تصمیم می گیرند ،خوب وبود می کنند ،مدیر می گزینند و الی آخر .....با دلالی سیاسی خود برای نالایقان وناشایستگان فرصت و شایستگان ومتعهدین ومتخصصین را به خارج از گود رانده اند! با بساط دلالی خود سیاست وسیاست ورزی را در بستر احتضار انداخته و حلوای آن را نیز بار گذاشته اند!
کد خبر: ۶۹۱۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۵ 16 December 2018

تابناک ایلام* ::تا چند سال پیش فکر می کردم که فقط در بنگاههای معاملاتی و مراکز خرید وفروش خودرو و یا میادین تره بار و میادین فروش دام حضور فعال دارند ،افرادی که تحت عنوان کار چاق کن ،کار بند زن و یا هر عنوان دیگری ،واسطه گری کرده واز قِبَل آن سودی به جیب می زنند. اما این روزها شاهدیم که حضورشان در محافل سیاسی ،اجرایی واداری پررنگ تر از میادین عرضه وخرید وفروش کالاست و البته حسابی بر دیگر جاها هم می چربد ،چون اینجاهم نام دارند وهم نان !

باعنوان دلال و یا کار چاق کن انها را می شناسیم  و دلالی برخلاف آنچه در جامعه از آن برداشت می‌شود و چندان هم وجهه خوبی ندارد، از نظر قانونی جایگاه بسیار مهم و معتبری دارد. قانون تجارت در باب ششم، ماده 335 دلال را این‌گونه تعریف می‌کند: دلال کسی است که در مقابل اجرت واسطه انجام معاملات می‌شود یا برای کسی که می‌خواهد معامله‌ای انجام دهد، طرف معامله پیدا می‌کند.

اما رفته رفته دلالان از کسب وکارهای تجاری قانونی و بنگاهها ومحل های خرید وفروش فاصله گرفته ودم خور سیاسیون و مدیران شده اند !این روزها برخی که در سیاست ورزی وسیاست بازی خبره شده و نامی دست وپا کرده اند ،در محافل اداری و اجرایی وسیاسی ونشست های محفلی جای پایی یافته ،حسابی می تازند و گرد وخاک می کنند ،شایستگان را در زیر گرد وغبار رفتار ناصوابشان دفن و نالایقان و کوتوله های سیاسی ومدیریتی را علم می کنند!

دیگر اینجا عنوانشان قانونی نیست ،اما وقتی یک عمل غیر قانونی تکرار می شود ،وقتی که به یک عرف سیاسی تبدیل می شود ،وقتی جامعه ،رسانه و دستگاههای نظارتی از کنار آن با بی تفاوتی می گذرند ،وقتی از آن بعنوان راهی برای کسب شان ،مقام وجایگاه استفاده می شود ،کم کم رنگ قانون به خود گرفته ودر اوج بی قانونی به قانونی نانوشته تبدیل می شود!

تا دیروز فکر می کردم که اثرشان را میتوان در هنگامه عزل ونصب وزرا  ویا استیضاح در بین راهرو ولابی مجلس یافت ،تا دیروز فکر می کردم تنها مامن وزیر برای رهایی از زیر تیغ استیضاح هستند ،اما اینک در کمال ناباوری در میان شوراها و نمایندگان و گروههای کوچک وکم اثر سیاسی استانها وشهرستانهای کوچک هم دیده می شوند ،هر جا پست ومقامی واگذار می شود می توان ردپای یک دلال سیاسی را یافت ،حتی از مشاغل کوچک هم نمی گذرند!

ماهها بود در محفل های مجازی وحقیقی از نقش دلالان وکارچاق کن های سیاسی در واگذاری پست های مدیریتی حرف هایی رد وبدل می شد ،این را بارها از زبان سیاسیون وفعالان شبکه های اجتماعی شنیده بودیم که کارچاق کن های سیاسی در اکثر شهرستانهای استان حضور دارند ،در هرشهرستان فردی تحت همین عنوان فعال است و به ظاهر تحت عنوان فعال ویا چهره سیاسی نظر می دهد اما در باطن همان کارچاق درب بنگاهها واملاکی هاست که تغییر چهره داده وبخاطر منافع مادی ،حزب وجناح وسیاست وسیاسی بازی را به مسلخ کشانیده است.

روزی که استاندار ایلام عازم زرین آباد بود ،نامه ای مجازی از سوی جمعی از مردم این منطقه منتشر شد که بخشی ازآن قابل تامل و البته با موضوع مطلب جاری مرتبط است . دراین نامه از استاندار ایلام خواسته شده بود که نامه ها ودرخواست های مردمی از طریق شوراهای شهر وروستا جمع آوری و به ایشان تحویل داده شود.

نگارنده این نامه مجازی با انتقاد از فعالیت نورچشمی ها از استاندار ایلام خواسته بودند که با عدالت به درخواستها رسیدگی کنند ،دراین متن همچنین به امضاهای سفارشی برای جذب در شرکتهای فعال در نفت،گاز وپتروشیمی جنوب استان اشاراتی شده بود !که نکته قابل تامل ونیاز به بررسی همینجاست!

انتشار این نامه همان وتبدیل این فرضیه به حقیقت همان !حقیقتی که پرده از فعالیت عده ای به اصطلاح سوگلی در فضای سیاسی ومدیریتی استان می افکند ! دراین بین برخی فعالین در احزاب سیاسی ،حمایت از دولت را پشته ونردبان کرده اند ، دام انداخته اند تا به صدقه سری چند صباح فعالیت سیاسی !از نام به نان برسند !

برخی نیز چند روزی حضور در ستادهای انتخاباتی ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس را نعل کرده وبر درب عمارت آویزان نموده اند! برخی نیز خود را متن جلوه و نماینده را حاشیه انداخته اند! تصمیم می گیرند ،خوب وبد می کنند ،مدیر می گزینند و الی آخر .....با دلالی سیاسی خود برای نالایقان وناشایستگان فرصت و شایستگان ومتعهدین ومتخصصین را به خارج از گود رانده اند! با بساط دلالی خود سیاست وسیاست ورزی را در بستر احتضار انداخته و حلوای آن را نیز بار گذاشته اند!

آقای استاندار ،نمایندگان ،دستگاههای نظارتی ،دادستان ایلام !باید این حقیقت را بپذیرید که بساط دلالان سیاسی در استان ما هم پهن شده است ،این تعداد افراد انگشت شمار با فعالیت ناسالم خود، عرصه را بر متعهدین ومتخصصین تنگ کرده ومجالی برای تاخت وتاز افراد نالایق شده اند! سنگ بنای یک رویه ناصواب را در چرخه مدیریتی استان گذاشته اند .اگر شما ورود نکنید باید برای همیشه قانون شدن یک خبط وختم قانون را به نظاره بنشینیم! اگر این رویه باب شود یقینا راه ترقی ورشد شایستگان سد خواهد شد.

علی اصغراسدی مدیرمسئول

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
جلال م
|
Germany
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
خوب شروع کردی جناب اسدی اما در پایان محافظه کارانه جمعبندی کردی
شکت
|
Germany
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
مثل همیشه عالی بود
منتها استاتدار خودش منبع این بی اخلاقی هاست
لابی دار همیشه دنبال حواشی است
خدا خودش این جماعت را اصلاح کند و یا نابود
جلال می
|
Germany
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
جناب اسدی چرا از بزرگترین کاسبکار و مشاور نماینده حرفی به میان نمیاری کاش ریشه یابی کاسبکار سیاسی در سه سال گذشته رو هم تحلیل بفرمایی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
هرجانگاه کنی حاصل کارشون رومی بینی نمونش تبدیل آموزش و پرورش به جولانگاه آدمهای سبک فکروسبک رفتاره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار