بسته ویژه خبری تابناک ایلام؛
تابناک ایلام آمده است تا به خبرهایی که درسایتهای خبری به آن پرداخته نشده ویا بدلایل ملاحظات یاوابستگی سیاسی مورد توجه قرارنگرفته اند را درقالب "بسته خبری وِیژه تابناک ایلام "به مخاطبین خود تقدیم نمایددراین بسته می خوانید :
کد خبر: ۶۹۱۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷ 17 December 2018

رسانه های خبری هرکدام به فراخور توان خبری یاوابستگی سیاسی اشان خبرهای متعددی از گوشه وکناراستان رابرای استفاده مخاطبین خود منتشر می کنند ،بعضی خبرهایی را برجسته می کنند وبه سرعت در سایتها وخبرگزاریهای استان نقل قول می شوند،اما هستند خبرهایی که شاید سایتها وررسانه های خبری براحتی از کنار آن می گذرند واین خبرهابا وجود اهمیت شان درمیان چرخهای گذر زمان وفراوانی اخبار گم می شوند ،تابناک ایلام آمده است تا به خبرهایی که درسایتهای خبری به آن پرداخته نشده ویا بدلایل ملاحظات یاوابستگی سیاسی مورد توجه قرارنگرفته اند را درقالب "بسته خبری وِیژه تابناک ایلام "به مخاطبین خود تقدیم نماید:

حال آرامستان شهرستان ایوان ناخوش است

به گزارش  ایلام بیدار؛اماکنی نظیر آرامستان که یکی از مکان‌های عمومی مهم در شهر به شمار می‌روند، نیاز به امکاناتی دارند که شهروندان بتوانند در مواقع ضروری از آنها استفاده کنند.

امامزاده حاجی یکی از بقا مذهبی شهرستان ایوان است که سالیانه میزبان  تعداد زیادی از مردم استان می باشد که به زیارت این امامزاده می آیند.

شهرستان ایوان در طول دوران دفاع مقدس زیر هجمه زیادی از هجوم دشمن بود اما دلاورمردان این دیار  اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک میهن به دست دشمن بیافتدو و این دیار افتخار دارد که 364شهید را تقدیم انقلاب نماید.

نگارنده با این مقدمه موضوعی  را مورد بررسی قرار داده است که خواسته عموم مردم شهرستان ایوان است.

همانطور که می دانید  در روزهای پنجشنبه حجم زیادی از مردم برای حضور بر سر مزار شهدا و اهل قبور به این آرامستان مراجعه می کنند که خواسته های بحقی دارند که لازم و ضروری است به آن رسیدگی شود.

عباسی یکی از شهروندانی ایوانی است که در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد : طبق رسم و سنت دیرینه روزهای پنجشنبه  مردم شهرستان برسر مزار اهل قبور حاضر می شویم.

وی ادامه داد : متاسفانه همانطور که مشاهده می کنید مسیر و جاده ای که در داخل آرامستان طراحی شده است خاکی بوده است وودر زمان بارندگی برای مردم مشکلاتی را ایجاد می کند.

این شهروند ایوانی ادامه داد:یکی دیگر از مشکلات این است که  در داخل ارامستان سیستم آبرسانی منظمی وجود ندارد به طوری که مسئولان فقط به ایجاد چند شیر آب اکتفا نموده اند و مابقی مجبورا از خودروی شخصی خود جهت حمل آب استفاده نمایند.

وی بیان داشت : حل این مشکلات اعتبار زیادی نمی خواهد همت مسئولان مربوطه می تواند این مشکلات را حل نماید.

جویزر

بازار داغ رمالان در ایوان؛ وقتی بازی با احساسات دستمایه درآمدزایی می شود

جویزر، در جامعه کنونی مشکلات جز لاینفک زندگی هر فردی را تشکیل می دهد. این مشکلات گاها اقتصادی خانوادگی اجتماعی و ... هستند که دست و پاگیر مردم می شود.

مشکلات فرد را در دوراهی زندگی قرار داده وگاها یا خود بسته به تواناییش برای حل کردن آن اقدام می کند و یا به جای بررسی عقلانی و منطقی مشکل دست به دامن رمال و دعانویس می شوند.

این موضوع خود باعث سکه شدن بازار کسب وکار رمالان و دعانویسان شده و بعضا درآمد های کلانی را برای آن ها به همراه دارد و با فالگیری، سر کتاب، کارگشایی، رزق و روزی، مهر و محبت، بخت گشایی و... به عنوان کلید واژه هایی برای باز شدن قفل مشکلات افراد به ظاهر درمانده در صدد سودجویی خود هستند.

آنچه که درایوان  نیز به چشم میخورد وجود رمالان و دعانویساناست که با سواستفاده از احساسات مردم  و گاها دادن وعده های سرخرمن به آن ها پول بسیاری به جیب می زنند.

امروزه بازار رمالان و دعانویسان حسابی گرم شده است، تا جایی که همه افراد از باسواد تا بی سواد مشتری پروپا قرص این افراد شده اند.

این موضوع به عنوان کسب و کاری درآمد زا علاوه بر مشکلات اجتماعی که برای بسیاری از خانواده ها به وجود می آورد مستقیما می تواند به عنوان خطری برای دین مردم به شما رفته و تاثیری مستقیم بر اعتقادات آن ها داشته باشد.

مشکل دیگر در این راستا این است که با توجه با اینکه بیشترمراجعه کنندگان این صنف را دختران و زنان تشکیل داده  و به دلیل مشکلات فراوان به دعاکردن روی می آورند .

رمالان و دعانویسان زمانی در کنار خیابانها و یا در اتاق هایی کوچک و گاها بصورت پنهانی فعالیت می کردند  اما امروزه از پیشرفت تکنولوژی به عنوان پله ای دیگر برای درآمد زایی استفاده می کنند و امروزه با استفاده از تکنولوژی موبایل و اینترنت گامی جدید در سو استفاده از مردم برداشته اند.

بازی با احساسات مردم دستمایه درآمدزایی رمالان

یکی ازشهروندان ایوانی  که در دام این رمالان گرفتار شده بود در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ما  گفت: به دلیل مشکل که برای فرزندم پیش آمده بود در فشار روحی بالایی قرار داشتم.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل راهکارهای بسیاری را پیش روی خود می دیدم اما به اصرار و پیشنهاد یکی از دوستان  مشکلات فرزندم را برای او مطرح کردم.

رمال در ابتدا با خوشرویی و زبان ساده اقدام به تفهیم من کرده و چند کلمه ای برای من صحبت کرد  و با دادن قولهایی از حل شدن مشکلاتم در اینده نزدیک خبر داد.

جالب اینکه این کار در چندین مرحله انجام شده و هربار مبلغ دریافتی وی افزایش می یافت تا اینکه پس از گذشت چندین ماه مشکل فرزندم حل نشد.

وی با قبول اشتباه خود و گام گذاشتن در این مسیرعنوان کرد: یکی از بزرگترین اشتباهات من دلخوش کردن به رمال و دعانویس بود و چه بسیار افرادی هستند که بمانند من مشکلات فراوانی داشته و برای حل این مشکل دست به هرکاری می زنند که امیدوارم برای حل مشکلات خود مسیر های عاقلانه ای را برگزینند.

این شهروند  در پایان تاکید کرد: بازی کردن با احساسات مردم و همچنین دست درازی به اموال آن ها کوچکترین مواردی است که از تخلفات این رمالان می توان نام برد و امیدوارم مسئولان عزم جدی در برخورد با آن ها داشته باشند.

لزوم ورود دستگاه های ذیربط و برخورد با متخلفان

اما در این وادی نقش مسئولان را نیز نباید فراموش کرد تا جایی که اگر در طول مدت زمانی که بسیاری از این رمالان بصورت زیرزمینی و پنهانی اقدام به کلاهبرداری و دعانویسی می کردند با آن ها برخورد می کردند و مردم را برای روشن کردن آینده شان ترغیب و جیب آن ها را خالی کنند.

کلاف سردرگم احداث سایت دفن زباله در چرداول

دیار زاگرس، زباله یکی از پدیده هایی است که با زیبایی شهر و روستا سروکار داشته ازاین رو باید ساماندهی شده تا بعدا عواقب آن گریبانگیر شهروندان نشود.

دفع بهداشتی زباله ها وساماندهی آن ها از اهیمت ویژه ای برخوردار است زیرا این مورد با سلامت مردم سروکار داشته وکم کاری دراین زمینه پذیرفتنی نیست.

درچند سال اخیر معمایی در شهرستان چرداول مطرح شده به نام سایت دفن زباله که به نظر قابل حل نمی باشد وهمچنان مشکل دار است وحتی درپیگیری های مسئولین محترم شهرستان موارد دیگری  ضروری تر از این مورد به چشم می خورد.

یکی از کارشناسان بهداشت شهرستان چرداول درگفتگو با خبرنگار دیار زاگرس گفت:مساله زباله ها باید در شهرستان چرداول سازماندهی شود وهرچه زودتر حل گردد.

وی افزود:دفع نامناسب زباله ها وتخلیه زباله ها توسط افراد در حاشیه شهر و روستا علاوه برچهره بد سلامتی مردم را به خطرخواهد انداخت.

این کارشناس بهداشتی تصریح کرد:بوی بد در شهرها، ورود حشرات موذی وخطرانتقال بیماری از جمله خطراتی است که زباله ها به ارمغان می آورند که این مساله باید در اولویت کاری مسئولان محترم قرار گیرد.

مجری اجرای طرح سایت زباله شهرستان چرداول شهرداری سرابله می باشد که به گفته مسئولان شهرداری جانمایی وزمین سایت زباله شهرستان دارای مشکلاتی است که باید مرتفع گردد.

سایت زباله باید پوشش دهنده کل شهرستان برای دفع زباله باشد ومحل آن طوری باید انتخاب شود که به محیط زیست ، شهرها وروستاها آسیب نرساند البته گذشت چند سال از این مشکل و همچنان درگیر موارد اولیه بودن برای مسئولین شهرستان شاید نوعی کم کاری محسوب می شود زیرا می توان درطول این سالها تکلیف این پروژه را مشخص کرد.

امروزه مساله ای که مطرح می شود این است که چرا این پروژه دچار کلاف سردرگمی شده ورفته رفته به فراموشی سپرده می شود وچرا اراده ای برای حل وفصل آن وجود ندارد واینکه شاید سلامت مردم در اولویت کارها باشد.

به نظرمی توان این پروژه را حل کرد وشهرستان چرداول را صاحب سایت دفن بهداشتی زباله کرد وحتی می توان با روش های دیگری این مساله را حل کرد.

احمدی یکی از شهروندان چرداولی درگفتگو با خبرنگار دیار زاگرس گفت:به فاصله چندین سال است که مشکل دپوی زباله های شهرستان ناتمام باقی مانده وحل نشده است.

وی افزود:در طول این سال ها حتی می توانستیم سامانه های پیشرفته تری برای زباله ها داشته باشیم ولی هنوز سایتی برای دفع زباله در شهرستان چرداول وجود ندارد.

احمدی خاطرنشان کرد:این مورد با سلامتی مردم سروکار داشته وباید هرچه زودتر تکلیف آن مشخص شود.

روستاهای دورافتاده دره شهر در بن بست 10 روزه

به گزارش ایلام بیدار، روستای گرزلنگر در بخش ماژین شهرستان دره شهر بیش از ده روز است که با مسدودی مسیرهای تردد پس از بارشهای اخیر مواجه شده است.

مردم این منطقه کاملا محروم برای کارهای اداری مجبورند بجای مسیر ۱۵ دقیقه ای، مسیر تقریبا یکساعته را به سمت پل گاومیشان و سپس پلدختر  را طی کنند.

البته این مسیر پر پیچ و خم و خطرناک نیز به دلیل ریزش در حد عبور یک وسیله نقلیه باز است که کار را برای مردم گرزلنگر نیز سخت کرده است.

متاسفانه دپوی مصالح ساختمانی بجای مانده از مرمتهای بیشماردهانه پل تردد این روستا به سمت مرکز بخش مسدود و با عبور سیلاب کل این پل در حال تخریب قرار دارد.

مسلما حفظ و نگهداری راهها مهمتر از احداث آنهاست زیرا هم باعث جلوگیری از هدر رفتن منابع میشود و هم در شرایط موجود تأمین منابع برای احداث پلها اگه به کلی تخریب شوند بسیار دشوار است .

حال مردم روستای گرزلنگر بعد از ۱۰ روز همچنان در بن بست قرار داشته و در صورت بروز کوچکترین مشکل در این روستا خدمات دهی به انها میسر نمی باشد.

قطعا در طول این سالها برای بازگشایی مسیرهای این منطقه زحمات زیادی کشیده شده اما این کارها به دلیل موقتی بودن هیچ تاثیری در رفع مشکل همیشگی گرزلنگر ندارد.

امیدواریم فرماندار، بخشدار، اداره راه و راهداری همانند روستای چمنمشت بفکر تخصیص اعتبار و رفع مسدودیتهای جاده ای این روستای نخبه پرور باشند تا اهالی ان نیز بتوانند نفس راحتی بکشند./ع

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار