این اظهار نظر مسئولین استانداری عراق بدین معناست که در استانداری واسط با وجود برخی اختلاف نظرها در سطح کلان این کشور و مخالفت برخی سیاستمداران عراقی با روند همکاری اقتصادی با کشور جمهوری اسلامی ،انگیزه لازم برای راه اندازی این مرز وجود ندارد. حتی اگر این انگیزه در مسئولین استانداری واسط نیز وجود داشته باشد ،سازوکارهای اداری وسیاسی عراق به گونه ای تعریف شده است که استانداری این استان به تنهایی ازتوان واختیار لازم برای راه اندازی این بازارچه برخوردار نیست .
کد خبر: ۶۹۱۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴ 17 December 2018

تابناک ایلام*::به دنبال خروج آمریکا از توافق نامه هسته ای ،به زعم آمریکایی ها شدیدترین تحریم های اقتصادی بر علیه کشورمان وضع شده است ،تحریم هایی که صادرات نفت وگاز کشور را هدف قرار داده وسعی دشمن بر آن است که دسترسی کشور به منابع ارزی به صفر برسد.

هرچند به دلایلی که موضوع این مطلب نیست ،آمریکا نمی تواند به اهداف کلی خود در تحریم ها دست یابد ،اما زیاد هم نبایستی خوش بین باشیم که تحریم ها تاثیری در اقتصاد کشور برجای نمی گذارند ،چرا که وضعیت جاری اقتصاد کشور،بی برنامگی مسئولین ،پایه های متزلزل اقتصاد وتولید در کشور و مهمتر ازهمه نفت پایه بودن منابع مالی وبودجه ای کشور،وضعیت جاری بازار داخلی ،تورم و... همگی گویای تاثیر پذیری اقتصاد کشور از تحریم هاست.

مسئولین وصاحبنظران اقتصادی دو راهکار رابرای کاهش اثرات تحریم ها مد نظر قرار داده اند ،یکی تکیه بر اقتصاد درون زا یا همان اقتصاد مقاومتی است که البته با وجود برخی نواقص در حوزه  فنی وتکنولوژی و امکانات و تجهیزات مورد نیاز ،تا استقلال کامل وبی نیاز شدن کشور از کمک وتوان خارجی فاصله ها زیاد است .دوم هم توسعه بازارچه های کوچک وبزرگ مرزی و استفاده از ظرفیت این بازارچه ها برای افزایش صادرات به کشورهای همسایه و به نوعی دور زدن تحریم هاست که البته این مقوله هم به دلیل پاره ای مسایل بین المللی وسیاسی تا حدودی با چالش هایی روبروست .

درکنار چالش های سیاسی ،وجود پارامترهایی همچون ؛قرابت مذهبی وفرهنگی با کشور عراق ،مراودات مردم دو کشور در روزها وماههای خاص ،اشتراک منافع و بهره مندی از مرزهای طولانی ،توسعه بازارچه های مرزی و بازاریابی درست واصولی وافزایش صادرات کالاهای با کیفیت می تواند بر روند ارز آوری در کشور درراستای کاهش اثر تحریمهای اقتصادی از یک سو و همچنین بهبود فضای کسب وکار برای مردم استان بصورت خاص موثر واقع شود.

بازگشایی بازارچه مرزی چنگوله وچیلات  دراستان ایلام  یکی از مهمترین برنامه های مسئولین اقتصادی وسیاسی کشور بود که از ماهها بلکه سالها پیش در دستور کار مسئولین دو استان ایلام ،واسط ومیسان  عراق قرار گرفت . بازگشایی وآغاز فعالیت این بازارچه ها در کنار بازارچه مهم مهران می تواند منشاء اثر گذاری مطلوبی بر اقتصاداستان وکشور باشد . اما با وجود چندین نشست مهم استانداران دو استان ،و باوجود هزینه های چند میلیاردی در آماده سازی زیرساختها ،بازگشایی این بازارچه ها  به اما واگرهایی بند شده است.

هرچند سابقه بحث ومذاکره در خصوص بازگشایی این بازارچه ها به سالها قبل بازمی گردد ، اما علی دوای لازم' استاندار میسان روز در دیدارآبانماه سال 93  با استاندار وقت  ایلام گفت : پیرو تفاهم نامه قبلی مکاتباتی برای ایجاد بازارچه 'چیلات ' در شهرستان دهلران با دولت مرکزی عراق انجام گرفت که هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.
وی افزود: ما پیگیر ایجاد بازارچه در  این مرز هستیم و از استاندار ایلام می خواهیم که از طریق مسوولان در مرکز و وزارت خارجه ایران پیگیر این موضوع با دولت مرکزی جمهوری عراق شوند.

در آخرین نشست استاندارسابق ایلام با استاندار سابق واسط  که در خرداد ماه سال 96برگزارشد ،مسئولین دو استان از بازگشایی قریب الوقوع این بازارچه چنگوله و لزوم آماده سازی زیرساخت های آن سخن به میان آوردند.

خرداد ماه سال جاری بود که معاون اقتصادی استاندار ایلام در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد:کلیه زیرساخت‌های ارتباطی، زیستی و خدماتی و جاده‌ای بازارچه مرزی "چنگوله" آماده و پیش‌بینی ما آن است با موافقت کشور عراق این بازارچه قبل از اربعین امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

متعاقب پیگیریها ونشستهای برگزار شده دراین خصوص، در تیرماه سال جاری نیز یک نشست هماهنگی بین استاندار فعلی ایلام و واسط عراق برگزار شد ،قاسم سلیمانی دشتکی دراین نشست از آماده شدن زیرساختها خبر داد وگفت :کشور جمهوری اسلامی برای مسیرهای منتهی به مهران و استان واسط عراق هزینه‌های بسیار خوبی را انجام داده و در مسیرهای مختلف از جمله دهلران به مهران، لرستان به مهران، ملکشاهی به مهران و کرمانشاه و ایلام به مهران برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی در دستور کار قرار گرفته است.

درادامه « ملا طلال» استاندار واسط در این باره گفت: در بحث مرز جنگوله اختلاف نظر و مقاومتی در نخست وزیری بود که روز شنبه جلسه‌ای با خود نخست وزیر داشتم و در همان جلسه درخواست کردم که این مرز باز شود که ایشان قول مساعد داد و در وزارت امور خارجه هم رایزنی خواهم کرد و موافقت آنها را هم کسب خواهم کرد.

 درحالیکه رایزنی ها در سطح دواستاندار و معاونین آن برای بازگشایی این بازارچه ادامه داشته واز سویی استان ایلام دهها میلیارد تومان اعتبار برای فراهم نمودن زیرساختهای این بازارچه ها  هزینه نموده است اما طرفهای  عراقی می گویند :برای راه اندازی بازارچه چنگوله ضروری است تا مقامات ایرانی با رییس جمهور عراق رایزنی کنند.

عادل زرگانی جانشین استاندار واسط عراق گفته است : مقامات استانداری واسط عراق از ایجاد بازارچه چنگوله استقبال می کنند اما تصویب نهایی آن به نظر مقامات بلندپایه عراق بستگی دارد.

این اظهار نظر مسئولین استانداری عراق بدین معناست که در استانداری های  واسط ومیسان  با وجود برخی اختلاف نظرها در سطح کلان این کشور و مخالفت برخی سیاستمداران عراقی با روند همکاری اقتصادی با کشور جمهوری اسلامی ،انگیزه لازم برای راه اندازی این مرز وجود ندارد. حتی اگر این انگیزه در مسئولین استانداری واسط نیز وجود داشته باشد ،سازوکارهای اداری وسیاسی عراق به گونه ای تعریف شده است که استانداری این استانها  به تنهایی ازتوان واختیار لازم برای راه اندازی این بازارچه برخوردار نیست .

کما اینکه در دیدار چند روز اخیر درویشی معاون اقتصادی استاندار ایلام با هیات استانداری واسط ؛به این نکته مهم اشاره شده است و از سوی مسئولین استانداری به آنان تاکید شده که توان و اختیار لازم برای بازگشایی این مرز راندارند .

برآیند این اظهار نظرهای مسئولین عراقی موید این واقعیت است که برگزاری این نشستها در سطح استانداران و یا معاونین استانداری های دو استان ایلام و واسط ومیسان بی نتیجه است واگر مسئولین ایلام می خواهند هزینه های صورت گرفته در این بازارچه اتلاف نشود و یا اینکه این بازارچه بتواند در کوتاه مدت در  اختیار پویایی اقتصاد استان وکشور قرار گیرد ،موضوع را به نشست سران کشورهای ایران وعراق احاله نمایند.

بدون شک با وجود اهمیتی که این بازارچه بر اقتصاد کشور دارد ،این کشور ایران است که به بازگشایی این دست از بازارچه های مرزی نیازمند است نه کشور عراق ! قطعا با وجود ضرورت  اهمیت این بازارچه ،باید مسئولین کشوری از انگیزه مضاعفی برای طرح آن در سطح مسئولین دو کشور برخوردار باشند. قطعا با وجود روی کارآمدن برخی سیاستمداران غیر همسو با جمهوری اسلامی و همراهی آنان با سیاستهای آمریکا ،فایق آمدن براین مشکل وجلب موافقت مسئولین عراقی  با اما و اگرهایی روبرو خواهد شد.واین را می توان در میزان آرای مردم استان واسط عراق به ائتلاف " سائرون " به رهبری مقتدی صدر جستجو کرد!

علی اصغراسدی مدیرمسئول

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار