مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز گفت: تمامی درختان قطع شده سه راهی 29 بهمن تبریز خشک شده بودند.
کد خبر: ۶۹۱۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴ 17 December 2018

علی مدبر در نشست خبری در رابطه با فیلم پخش شده در خصوص قطع درختان یک باغ در سه راهی ۲۹ بهمن، گفت: باتوجه به مشکلات مالکیت این باغ، بیش از ۲۰۰ اصله درخت از حدود ۴۰۰ اصله درخت این باغ بیمار و یا خشک شده بودند که کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز مجوز قطع درختان بیمار و خشک شده این باغ را صادر کرده بود.

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود تعدادی از درختان سالم نیز قلع و قمع شده است، بیان کرد: از صدای بریده شدن درختان در کلیپ نیز می‌توان به این نکته رسید که درختان خشک بودند؛ البته در زمان مناسب از نظر آب و هوا، درختان جایگزین در همین باغ کاشته می‌شود.

مدبر ادامه داد: طبق قانون، مالکان می‌توانند کاربری 10 الی 15 درصد از مساحت باغ را تغییر داده و از آن بهره‌برداری کنند، اما به هیچ عنوان مجوز تغییر کاربری کامل فضای سبز صادر نمی‌شود.

وی کم آبی را تهدیدی برای باغات دانست، بیان کرد: چشمه و قنات‌ها در گذشته تأمین کننده آب باغات تبریز بودند که به مرور زمان با اجرای پروژه‌های عمرانی این قنات‌ها از بین رفتند و امروزه باغات تبریز به دلیل نبود آب در معرض نابودی قرار دارند.

مدبر با بیان اینکه هدفمان حفظ و گسترش فضای سبز است، گفت: در این راستا ۱۲۰ هزار اصله درخت از ابتدای سال واکاری، ۱۶۰ هزار اصله درخت کاشته شده و ۱۲۰ هزار اصله درخت نیز به سازمان‌ها پادگان‌ها و .... تحویل داده شده است؛ همچنین کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز (ماده ۷) از قطع درختان ممانعت کرده و برای متخلفان جرایم نقدی در نظر می‌گیرد.

وی در خصوص شرایط قطع درختان، بیان کرد: گاه مصوبات فرادستی‌ در مواردی همچون اجرای طرح تفصیلی، پروژه‌های عمرانی و خشک شدن، باعث می شود که درختان قطع شده و یا در صورت امکان به محل دیگری منتقل‌ شوند.

مدبر در خصوص قطع درختان ابتدای خیابان زعفرانیه، گفت: بر اساس طرح تفصیلی تبریز -که مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری است- اصلاح هندسی ابتدای خیابان زعفرانیه اجرا شد که کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز نهایت تلاش را برای انتقال درختان منطقه و جلوگیری از قطع آن‌ها انجام داد که در نهایت دور یکی از درختان حصارکشی شده و موفق به حفظ آن شدیم.

وی احداث ایستگاه‌های مترو را یکی دیگر از موارد انتقال و یا قطع درختان عنوان کرد و افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک، محل دقیق احداث ایستگاه‌های مترو مشخص شده که در مواردی مجبور به انتقال و یا در صورت نبود امکان انتقال، مجبور به قطع درختان می‌شویم.

مدبر در خصوص قطع درختان در میدان استاد معین، گفت: اصلاح هندسی برای تسهیل عبور و و مرور در آن منطقه ضرورت داشت که در این راستا درختان به پارک عباس میرزا منتقل شدند، البته احیای درخت بعد از انتقال شرایط خاصی را می‌طلبد و قطعی نیست.

وی در رابطه با موضوع قطع درخت در جلوی کنسولگری ترکیه، اظهار کرد: به دلیل اینکه درختان مانع دید دوربین‌های امنیتی کنسولگری شده بودند، کنسولگری درخواست هرس درختان را کرده بود که سازمان پارک‌ها نسبت به هرس درختان اقدام کرد و در این بین یکی از درختان خشک شده هم قطع شد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز از اجرای طرح سرشماری درختان سطح تبریز خبر داد و گفت: 300 کارشناس در قالب این طرح درختان را سرشماری کرده و اطلاعات هر کدام را در نرم افزاری وارد خواهند کرد.

وی همچنین از افتتاح کلینیک گیاه شناسی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: این کلینیک علاوه بر تبریز به شهرستان‌ها و گیاهان خانگی شهروندان نیز خدمات‌رسانی خواهد کرد.

وی در رابطه با بخشنامه جدید وزارت کشور در رابطه با کاهش مصرف آب برای آبیاری فضای سبز، بیان کرد: کلانشهرهایی نظیر اصفهان و مشهد به شدت با تأمین آب برای فضای سبز مشکل دارند و برای اینکه تبریز نیز در آینده با این مشکلات مواجه نشود، کاهش چمن کاری و کاشت گونه‌های گیاهی با نیاز آبی کم را در دستور کار قرار داده‌ایم.ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار