اتصالی تهران به آمل عنوان طرحی است که با عنوان گسترش خطوط ریلی مطرح شده،اما به گفته کارشناسان ذیربط، تحت این عنوان و در قالب های استانی توجیه‌پذیر نیست، این پروژه هزینه بالایی را به استان مازندران وارد کرده و چنانچه با بودجه استانی اجرایی شود فاقد توجیه اقتصادی است.
کد خبر: ۶۹۲۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲ 19 December 2018

خطوط راه آهن شمال به طول تقریبی ۴۷۰ کیلومتر استان‌های مازندران و گلستان را به سمنان و تهران متصل کرده و با در اختیار داشتن ۲۷ ایستگاه یکی از خطوط ترابری مهم شمال کشور را به خود اختصاص داده است.

احداث و گسترش شبکه خطوط ریلی در شمال کشور به ویژه مازندران به دلیل وجود عوارض طبیعی اعم از کوه و جنگل، دشت‌های مرغوب برای کشاورزی و معضلات و مشکلات ناشی از چگونگی کاربری زمین و هم‌چنین تملک اراضی با مشکل مواجه بوده و با وجود ظرفیت بالای حمل و نقل ریلی اما راه آهن شمال نتوانسته آن طور که شایسته است توسعه پیدا کرده و تمامی محدوده استان و ارتباط با سایر نقاط کشور را تحت پوشش قرار دهد.

کمبود زمین در مازندران برای گسترش و ساخت خطوط ریلی

عضو هیئت علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با مقایسه خطوط ریلی کشور با سایر شبکه ارتباطی و حمل و نقل گفت: به طور کلی سیستم ریلی کشور نسبت به سایر گزینه‌های حمل و نقل ضعیف بوده و دارای محدودیت در شبکه ارتباطی است.

درباره خطوط ریلی راه آهن شمال اظهار کرد: استان مازندران به دلیل وجود رشته کوه البرز و مشکلات گذر از آن نتوانسته از طریق شبکه ریلی ارتباط مناسبی با سایر استان‌های هم جوار و مرکزی کشور داشته باشد.

وی از کمبود زمین در مازندران برای گسترش و ساخت خطوط ریلی در این استان سخن گفت و خاطرنشان کرد: هرچند ساخت و ساز ریل در دشت مازندران ساده به نظر برسد اما کمبود اراضی به دلیل وجود کاربری‌های کشاورزی و جنگلی و نیز مالکیت خصوصی اراضی، عمده مشکل توسعه در این بخش است.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، تملک اراضی را مهم ترین چالش برای توسعه شبکه ریلی در استان مازندران دانست و تاکید کرد: معضل اصلی در اختیار گرفتن زمین برای احداث خطوط راه آهن است که نیاز به مطالعات دقیق در این زمینه را طلب می‌کند.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار