مدیرکل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما:
مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما گفت: بسیاری از ناکامی‌های ما در حوزه‌های مختلف به خاطر بی‌توجهی به امر پژوهش است.
کد خبر: ۶۹۲۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۵ 20 December 2018

به گزارش تابناک قم، محمد حسین ظریفیان در نشت خبری با اصحاب رسانه که در این مرکز در قم برگزار شد، اظهار کرد: هفته پژوهش یک فرصت و موسم ارزشمندی است برای این که ساحت پژوهش را بشناسیم و بشناسانیم و آن را آسیب شناسی و ارزیابی کنیم.

وی با بیان اینکه زیرساخت هر حرکت عالمانه‌ای پژوهش است و آموزه‌های دینی و امامان و رهبران ما نیز نسبت به این موضوع آگاهی دادند که هیچ حرکتی بدون پژوهش به ثمر نمی‌رسد، گفت: بسیاری ناکامی‌های ما در حوزه‌های مختلف به خاطر بی‌توجهی به امر پژوهش است.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما تصریح کرد: سازمان صدا و سیما در طول ۴ دهه بعد از انقلاب اسلامی نسبت به چنین موضوعی توجه ویژه کرده و به غیر از دهه اول انقلاب که مشکلاتی در کشور وجود داشت در دهه‌های بعدی نسبت به موضوع دین و رسانه توجه جدی شد.

وی با بیان اینکه موضوع دین و رسانه در دنیا سابقه هفتاد سال تکاپوی علمی دارد، ابراز داشت: در رژیم طاغوت این مسئله نه تنها اهمیت نداشت بلکه بی دینی در دستور کار آنها بود.

توجه به زیرساخت پژوهشی در حوزه

ظریفیان با اشاره به اینکه صدا و سیما اولین حرکت خود را در این حوزه با کار پژوهشی آغاز کرد و اولین نهادی بود که در کشور برای کار علمی عمیق در حوزه دین و رسانه تأسیس شد، گفت: نگاه راهبردی نشان می‌دهد که پایه حوزه فکر و اندیشه و توجه به زیرساخت پژوهشی در این حرکت بوده است.

وی ادامه داد: در قریب به ۲۵ سال فعالیت انتشار بیش از ۸۰۰ عنوان کتاب، مجلات مختلف و تولیدات فاخر، تأسیس اولین کتابخانه دین و رسانه، تأسیس بانک اطلاعات کارشناس علوم اسلامی انسانی و ارائه مشاوره به فیلم و سریال‌ها و نیز برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی در حوزه‌های دین و رسانه بخشی از کارنامه این مجوعه است.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما عنوان کرد: ادبیات بنیادی حوزه گسترده‌ای نسیت بلکه بسیار عمیق است و در این زمینه نیازمند به کارگیری ظرفیت‌های عمیق حوزه علمیه و دانشگاه‌ها است و یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند به تولید دانش نظری و ادبیات بنیادی در حوزه علم بینجامد گردهم آوردن و تجمیع ظرفیت‌های علمی جامعه است.

وی با بیان اینکه برای تولید ادبیات بنیادی حتماً باید به صاحبنظران مراجعه کنیم، گفت: ما در تولید دین و رسانه با اساتید، اندیشمندان حوزه و دانشگاه، خبرگان و پیشکسوتان حوزه رسانه مواجه هستیم.

ظریفیان افزود: همایش‌های علمی یکی از اهدافی که دنبال می‌کند تولید دانش نظری و ادبیات بنیادی درحوزه مورد نظر است و لذا همایش علمی و پژوهش اخلاق و رسانه را از ابتدای سال ۹۶ در این راستا طراحی کردیم و در این زمینه ۵۰ نهاد عالی حوزوی و دانشگاهی و رسانه‌ای به کمک ما آمدند.

در خصوص ادبیات علمی و دانش نظری اخلاق رسانه دچار فقر هستیم

وی ابراز داشت: طرح و ایده این همایش با موافقت رئیس رسانه ملی قرار گرفت و در خصوص ادبیات علمی و دانش نظری در حوزه اخلاق و رسانه بررسی‌های فراوانی انجام گرفت که مشاهده کردیم دچار فقر مزمن در این زمینه هستیم و با مطالعه آثار اندیشمندان و صاحب نظران غربی متوجه شدیم در این زمینه بسیار خوب کار کردند.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما گفت: از سال قبل نشست‌های علمی تخصصی در این زمینه برگزار شد و برخی نشست‌ها نیز در مراکز همکار برگزار گردید و بحث‌های جدی اتفاق افتاد و مقالاتی که در این زمینه تدوین شده بود در این نشست‌ها مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در حوزه اخلاق حرفه‌ای نشست‌های ارزشمندی تشکیل شد.

وی بیان کرد: نشست‌هایی با گریمورها، تهیه کنندان و کارگردان‌ها، مجری‌ها و گرافیست‌ها برگزار کردیم و در ۴ نشست علمی مسائل مختلف حوزه اخلاق و رسانه مورد بررسی قرار گرفت.

ظریفیان افزود: استقبال خوبی که در فراخوان شد قابل پیش بینی نبود و ۳۵۲ چکیده مقاله در ۳۰ محور به دست ما رسید که با پالایش و ارزیابی در دبیرخانه در نهایت ۱۵۰ مقاله علمی دریافت شد.

وی مطرح کرد: چهارشنبه هفته گذشته اولین همایش اخلاق و رسانه در تهران با سخنرانی رئیس رسانه ملی و مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد و شاهد استقبال و حضور ارزشمند همکاران حوزوی و دانشگاهی و رسانه‌ای در آن بودیم.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما گفت: در این مراسم از صاحبنظران ۸ مقاله برتر تجلیل شد و از مؤلفان و مترجمان ۶ اثر نیز تقدیر به عمل آمد.

وی با بیان اینکه این همایش را یکی از ظرفیت‌های مهم و تأثیرگذار در تولید دانش نظری تلقی کردیم، افزود: در این همایش دنبال ایجاد و گسترش اخلاق رسانه بودیم و در حاشیه این همایش اولین تفاهم نامه رسمی میان حوزه علمیه و رسانه به امضا رسید.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار