اما در حادثه ایلام ،اتفاق جدید اما امیدوار کننده ای به وقوع پیوست ،پس از قتل مامور کلانتری یا انتظامی در محل حضور نداشت،قتل در مقابل دیدگان یک افسر راهور به وقوع پیوست . افسر اشد راهور می توانست در مقابل این قتل فقط به بی سیم دست برده و مامور کلانتری را خبردار کند.
کد خبر: ۶۹۳۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹ 20 December 2018

تابناک ایلام ::روزهای گذشته اتفاق تلخی در شهر ایلام به وقوع پیوست ،اتفاقی منبعث از آثار زیانبار آسیبهای اجتماعی و روانی که رفته رفته لایه های اول شکل گیری جامعه را در نوردیده و از پرخاش ،ضرب وشتم وخودکشی فراتر رفته و به "برادرکشی"نمود یافته است.

دراین مطلب مجالی برای پرداختن به زوایای تاریک وآشکار رواج پرخاش و تندی در جامعه ایلام به دلیل پایین آمدن آستانه صبر وتاب آوری مردم نیست ،اما می خواهیم اینبار از زوایه دیگری به این حادثه بنگریم ،زوایه ای که متعاقب این حادثه تلخ ،اتفاق امیدوارانه تری رقم خورد .

همه ما کم وبیش به وظایف نیروی انتظامی وضابطین عام وخاص آگاهی داریم،اما برای روشن شدن موضوع بدان اشاره ای کوتاه داریم :

ضابطان دادگستری مامورانی هستند که تحت نظارت و تعلیمات دادستان در کشف جرم، حفظ آثار و علائم و جمع‌آوری ادله وقوع جرم، شناسایی، یافتن و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم، تحقیقات مقدماتی، ابلاغ اوراق و اجرای تصمیمات قضائی، به موجب قانون اقدام می‌کنند.

ماده 29 در بیان مصادیق ضابط آورده است که که ضابطان دادگستری عبارتند از:

الف- ضابطان عام شامل فرماندهان، افسران و درجه‌داران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که آموزش مربوط را دیده باشند.

ب- ضابطان خاص شامل مقامات و مأمورانی که به موجب قوانین خاص در حدود وظایف محول شده ضابط دادگستری محسوب می‌شوند؛ از قبیل رؤسا، معاونان و مأموران زندان نسبت به امور مربوط به زندانیان، مأموران وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و مأموران‏ نیروی‏ مقاومت‏ بسیج‏ سپاه‏ پاسداران‏ انقلاب ‏اسلامی. همچنین سایر نیروهای مسلح در مواردی که به موجب قانون تمام یا برخی از وظایف ضابطان به آنان محول شود، ضابط محسوب می‌شوند. (اصلاحی 94/3/24 کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس)

سوای از این وظایف تعریف شده واینکه قانون می گوید؛ضابط دادگستری به هیچ عنوان و بدون دستور صریح و اجازه موردی مقام قضایی حق ورود به منازل و اماکن تعطیل شده و بسته شده مردم را و همچنین بازرسی اشخاص و اشیاء در جرایم غیرمشهود را ندارد. یعنی اگر ضابط بخواهد یک شخصی را بازرسی کند در صورتی که مشمول جرم غیرمشهود شده باشد باید اجازه موردی از قاضی داشته باشد و رأساً حق ندارد در خیابان به علت جرم غیرمشهود اقدام به بازرسی افراد کند.

اماچیزی که تاکنون جامعه ما نظاره گر آن بوده است و با آن خو گرفته است ،انجام وظیفه ماموران پلیس بر اساس وظیفه وسرحد قانون بوده است .یعنی هیچگاه ندیده ایم ماموری که در ایلام انجام وظیفه می کند ،به جرم مشهودی که مثلا در ایوان ودر مقابل چشم اوبه وقع پیوسته ورود کند.اصولا در چنین مواردی مامور حاضر به ریسک نیست وهرگز جان خود رابه خطر نمی اندازد.

یا اینکه اگر در مقابل چشم یک مامور پلیس راه ،کسی مرتکب جرم  مشهودی شد ،معمولا چنین ماموری جان خود را به خطر ننداخته و می گوید؛وظیفه من چیز دیگریست ،پس بهتراست به همان نظم دهی عبور ومرور بپردازم. البته تقصیری هم متوجه آنان نیست چرا که بارها در همین سالها شنیده ویا خوانده ایم که چندین مامور وظیفه شناس محیط زیست بعنوان ضابط خاص ،درراستای انجام ماموریت با اسحله مرتکب قتل متخلفین شده و اکنون در زیر تیغ اعدام قرار دارند!

اما در حادثه ایلام ،اتفاق جدید اما امیدوار کننده ای به وقوع پیوست ،پس ازقتل،مامور کلانتری  یا انتظامی در محل حضور نداشت،قتل در مقابل دیدگان یک افسر راهور به وقوع پیوست . افسر اشد راهور می توانست در مقابل این قتل فقط به بی سیم دست برده و مامور کلانتری را خبردار کند.

ولی افسر ارشد راهور (سرگرد نجفیان) در مقابل این جرم مشهود وظیفه یک ضابط را به درستی انجام داد ،خطرکرد و دست قاتل مسلح را گرفت ،خلع سلاح کرد وتا حضور ماموران کلانتری از فرار ایشان ممانعت به عمل آورد. اینجاست که باید از وظیفه شناسی  و تعهد چنین افسری قدردانی نمود ،چرا که چنین رفتار امیدوارانه ای ،اعتماد مردم را به پلیس دو چندان خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
تا الان د دست کلانتری فرار کردیم سو باید د دس راهنمایی‌و رانندگی. این چیزها رو مد نکنید لطفا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار