آماری متناقض از وضعیت سیستم گرمایشی مدارس استان ؛
در طول سالهای اخیر همیشه شاهد بوده ایم که پس از وقوع حوادث مدیران دستگاهها ویا مدیران ارشد به نحوی از انحاء تمامی مساعی خود رابر حذف عوامل بروز چنین حوادثی ،کمبود بودجه متمرکز نموده ویا گاها واحدهای تحت امررا به رعایت و ممنوعیت استفاده از چنین وسایل خطرسازی الزام نموده اند . این موضوع به دست فراموشی سپرده می شود ،ودرست چند سال بعد حادثه ای مشابه در نقطه ای دیگر با همان متختصات به وقوع می پیوندد وباز هم تکرار همان مکررات بی حاصل !
کد خبر: ۶۹۳۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹ 22 December 2018

تابناک ایلام::آذر ماه سال 1391 بود که با وقوع یک حادثه آتش سوزی مرگباردر "شین آباد " شهرستان مرزی پیرانشهر آرزوهای کودکانه بیش از 29 دانش آموز این دبستان برای همیشه خاکستر شد. هر چند در طول دهه های اخیر عدم استاندارد سازی واستحکام سازی مدارس واستفاده از تجهیزات گرم کننده غیر استاندارد ، گاه وبیگاه حوادث کوچک وبزرگی را رقم زده است .

اما پس از حادثه " شین آباد " وقوع آتش سوزی 4روز پیش در یک واحد آموزشی دیگر در زاهدان که منجر به سوختگی و فو ت سه دانش آموز پیش دبستانی شد ،بزرگترین حادثه مشابهی بود که در طول سالاهای اخیر بر اثر ضعف سیستم گرمایشی مدارس واستفاده از بخاری های نفتی به وقوع پیوسته است.

نکته قابل تاملی در طول سالهای اخیر و پس از وقوع چنین حوادث تلخ ومرگباری ،موضع گیری و اظهار نظر مدیران ارشد ومیانی آموزش وپرورش در خصوص وقوع این حوادث ،با علم به عامل وقوع آن وعدم تلاش برای خشکانیدن ریشه های این حوادث است . البته گناه از مسئولین آموزش وپرورش نیست ،چرا که این موضوع در حال حاضر ناشی از شکل گیری یک اپیدمی خطرناک در بین دستگاههای اجرایی ،سیاسی ،اقتصادی وحتی نظامی کشور است .

در طول سالهای اخیر همیشه شاهد بوده ایم که پس از وقوع هر حادثه ای ،مدیران دستگاهها ویا مدیران ارشد به نحوی از انحاء تمامی مساعی خود رابر حذف عوامل بروز چنین حوادثی متمرکز نموده ،ویا گاها واحدهای تحت امررا به رعایت و ممنوعیت استفاده از چنین وسایل خطرسازی الزام نموده اند . پس ازمدتها این موضوع به دست فراموشی سپرده می شودودرست چند سال بعد ،حادثه ای مشابه در نقطه ای دیگر با همان متختصات به وقوع می پیوندد وباز هم تکرار همان مکررات بی حاصل !

البته این را هم باید بگوییم که آموزش وپرورش بزرگترین دستگاه بودجه بر کشور است که به دلیل گستردگی ومصرفی بودن از مشکلات عدیده ای در راستای ساخت وساز  ویا مرمت فضاهای آموزشی وهمچنین استاندارد سازی مدارس در رنج است .  راهکار عبور از این وضعیت  نیز ، نه از کانال  ندارم ندارم های مدیران ارشد و چشم داشتن به یارانه مردم می گذرد و نه آمار سازی و ارایه آمارهای غیر واقع از وضعیت استاندارد سازی مدارس در تغییر وضعیت موثر خواهد بود.

درست مانند همین موضع اخیر وزیر آموزش وپرورش که به جای اینکه  ایشان دستگاهها وبنیاد های فرهنگی پرشمار ،بودجه بر اما فاقد خروجی را مطمح نظر قرار دهند ،راهکار رفع مشکلات مدارس و حذف سیستم های گرمایشی مدارس غیر استاندارد را در یارانه ناچیز مردم جستجو کرده است.

یا آمار اخیر مدیرکل آموزش وپرورش استان ایلام از وضعیت مدارس استفاده کننده از سیستم های گرمایشی غیراستاندارد  که با واقعیت های موجود هیچ همخوانی ندارد ،اسفندیار رستم زاد در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته است "بجز مدارس مناطق " هلیلان " و " زردلان " ،تمامی مدارس استان از بخاری های گاز سوز استفاده می کنند ".

این درحالیست درست دو روز پس از این اظهار نظر مدیر کل آموزش وپرورش استان ایلام ،مدیر آموزش وپرورش شهرستان چرداول در جلسه شورای اداری این شهرستان در خصوص وضعیت سیستم گرمایشی مدارس گفت : 50 درصد از مدارس شهرستان چرداول از بخاری های نفتی قدیمی استفاده می کنند . این یعنی  پنجاه درصد از وسایل گرمایشی مدارس این شهرستان غیر استاندارد هستند و آمار اخیر جناب مدیر کل نیز نمی تواند مبنایی واقعی در راستای رفع مشکل گرمایشی مدارس استان قرار گیرد.

انتظار می رود که مدیران محترم آموزش وپرورش استان با واقع بینی به سمت حل مشکل گرمایشی مدارس حرکت کرده واز ارایه آمارهای غیر واقعی درد سر ساز اجتناب نمایند .

بدیهی است آمارها می توانند مبنایی واقعی برای اتخاذ تصمیم سازنده از سوی مدیران ارشد کشور قرار گیرد . لذا بهتراست مدیران این دستگاه قبل از ارایه آمارها و مصاحبه با اصحاب رسانه قدری با هم هماهنگ باشند ،تا خدایی نخواسته با تکرار چنین اتفاق ناخوشایندی، اولین یقه گرفتار شده در چنگ قانون ،یقه مدیران بی خبر از وضعیت دستگاه نباشد !هر چند بگیر وببندهای قضایی نیز جگرگوشه های مردم را به آنان باز نمی گرداند اما بعنوان یک راهکار بازدارنده می تواند اثرساز باشد.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
چرداول
|
Germany
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
جناب اسدی عزیز
مقالات شما را همواره دنبال می کنم و اکثرا بدرستی در حوزه آموزش و پرورش وارد میشوید اما گاهی هم جای درست کردن ابرو چشم طرف را درمی آورید. برای نویسنده قهاری چون حضرتعالی جای سوال دارد که از این همه مشکلات دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش به آماری گیر دهید که هیچ گاه در این مملکت درست شدنی نیست و همواره آب دارد. وقتی آمار از هاشمی مرحوم تا خاتمی محروم و از احمدی نژاد مقهور تا روحانی مغرور هنوز درست نشده، بیراهه رفتن است به آماری این چنین گیر بدهی. امیدوارم همچنان نقاد و پرتلاش مسائل آموزشی زیر زره بین بگذارید. باشد که با نقد درست مسیرعالی تری پیموده شود. از ایلات چرداول و دوستدار شما
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
من هم موافقم که مثلابپردازیدبه موضوع بکارگیری عده ای نیروی آزاد خانم که همگی ازبستگان درجه یک آقایان درراس هستندوبدون گزینش وصلاحیت معلمی مشغول به کارشدند .خجالت دارد معلمی قبلاحرمت داشت.هرکسی لیاقت این عنوان راندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
اگه آمارهای دیگرشان هم مثل این باشدکه هست فاتحه آموزش و پرورش در این استان رابخوانید مافرهنگیان قبلاخوانده ایم ....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار