امروز آماری از سوی بانک مرکزی ایران در خصوص میزان پس انداز خانوار هر استان از تفریق درآمد وهزینه هر خانوار در سال 1396 حاصل شده منتشر شد . در این آمار که تحت عنوان "به صرفه ترین استانهای کشور " از آن یاد شده است ،استان ایلام با میانگین 5میلیون پس انداز خانوار در سال در رتبه 7این جدول قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۹۴۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱ 23 December 2018

تابناک ایلام::بانک مرکزی ایران در طول ماههای اخیر همواره آمارهای متنوعی از وضعیت اقتصادی استانهای کشور از حیث در آمد ،تورم وارزانی وگرانی و...منتشر کرده است . براساس شاخص های تعریف شده در آمارهای منتشر شده همواره نام استان ایلام درردیف های آخر آمارها قرار داشته است.

انتشار آمار میزان تورم دراستانهای مختلف که یکماه پیش منتشر شد ،استان ایلام پس از مازندران با نرخ تورم 9/9 گرانترین استان برای زندگی معرفی شد.هرچند بخش اعظمی از چرایی تورم از کنترل مسئولین محلی خارج است وتحت تاثیر شاخص های کلی کشور قرار دارد ،اما این موضوع به دستاویزی از سوی منتقدین برای حمله به مدیران ارشد استان مبدل شد.

اما یقینا وضعیت استان ایلام چه از حیث گرانی وچه از حیث وضعیت اجتماعی جزیی از کل است و مسئولین استانی به تنهایی نمی توانند در وضعیت جاری تغییری ایجاد کنند . کما اینکه در استان کارهای بزرگتری نیز با مدیریت مسئولین محلی انجام می گیرد که تاثیر پذیری ونقش آنها در زندگی مردم به مراتب بیشتر از شاخص ها و آمارهای انتشاریافته از سوی بانک مرکزی است.

بنابراین همه ما رسانه ها ،فعالین شبکه های اجتماعی وکانال و گروه گردانهای تلگرامی باید در قضاوت ها وبیان دیدگاهها در خصوص مسایل مختلف اجتماعی واقتصادی استان ،جانب انصاف را رعایت وبه قولی گفتنی " نیمه پر لیوان را هم ببینیم "!

امروز آماری از سوی بانک مرکزی ایران در خصوص میزان پس انداز خانوار هر استان از تفریق درآمد وهزینه هر خانوار در سال 1396 حاصل شده منتشر شد . در این آمار که تحت عنوان "به صرفه ترین استانهای کشور " از آن یاد شده است ،استان ایلام با میانگین 5میلیون پس انداز خانوار در سال در رتبه 7این جدول قرار گرفته است.

هرچند نباید در خصوص مسایل اقتصادی که یک موضوع تخصصی است پای در کفش خبرگان ومتخصصین این حوزه نمود ،اما با نگاهی سطحی و بدون تحلیل علمی به این جدول ، می توان اینچنین نتیجه گرفت که براساس آمار فوق، میزان درآمد خانوارها دراستان ایلام به نسبت سالهای گذشته جهش چشمگیری داشته است که این موضوع می تواند به معنای تراز مثبت دخل و درآمد ایلامیان نسبت به خرجشان تعبیر و تفسیر شود.

اگر درست عنوان کرده باشیم ،یکی از دلایل عمده افزایش تورم در جامعه در یک سو به تاثیر عرضه وتقاضا واز سویی به افزایش نقدینگی ارتباط مستقیمی دارد ،بنابراین بررسی میزان دخل و خرج مردم استان و تاثیرآن در بازار کوچک ایلام می تواند مبنایی درست در وضعیت تورمی استان محسوب شود که از آن ،رتبه یکی به آخر استان در گرانی استخراج شده است .

هر چند وضعیت پس انداز در دیگر استانهای کشور موید این واقعیت است که ، خانوار به همان نسبتی که به درآمد او اضافه شده، صرف مخارج و هزینه‌ها کرده است. اگر مقیاس خانوار را به کل اقتصاد نسبت دهیم، این نکته به این معناست که افزایش درآمد ورشد اقتصادی اثر قابل‌ملاحظه‌ای روی میل نهایی به پس‌انداز ندارد. این در حالی است که انتظار می‌رود قبل از افزایش درآمد، خانوارها هزینه‌های اساسی خود راپوشش داده باشند به‌طوری که افزایش درآمدهای بعدی صرف پس‌انداز آنها شود. بنابراین اینکه افزایش درآمد میل نهایی به پس‌انداز را افزایش نداده به این معنی است که خانوارها در سال ۱۳۹۵ هزینه‌ها و مخارج پاسخ داده نشده‌ای داشته‌اند.

اگر چه بررسی یکایک شاخص های اعلام شده به یک کار کارشناسی تخصصی نیازمند است و ورود به آن از توان نگارنده خارج بوده وشاید نگاه آنان به این مقوله با نگاه موجود در مطلب کاملا در تضاد وتباین باشد ،اما اگر مبنا همان باشد که ذکر شد،می توان به وضعیت اقتصادی و درآمدی استان امیدوار بود و از سویی از همکارانمان بخواهیم بمنظور  افزایش امید در مردم وکمک به مسئولین استان واثبات استقلال ونگاه دلسوزانه خود دربیان نکات ضعف ها ،از دریچه دیگری نیز به مسایل نگریسته و" نیمه پر لیوان را هم ببینند"!

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
سوال
چقدر از این درآمد از بخش صنعت ،کشاورزی و خدمات بوده است.
چند درصد تولیدات غیر نفتی در این استان تولید می شود؟
چند درصد خدمات؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار