هر چندبا صدور مجوز محدود زنان در جایگاه تعبیه شده در ورزشگاه آزادی ، کماکان حرف وحدیث ها برای شکستن تاپوی حضور گسترده زنان در ورزشگاههای سراسر کشور باقیست ،اما سخنان امروز معاون فرهنگی قوه قضاییه می تواند سرآغاز تغییر در نظرات سرسختانه مخالفین حضور زنان در ورزشگاههای قلمداد شود چرا که معاون فرهنگی قوه قضاییه معتقد است بانوان نیز می توانند همچون آقایان به ورزشگاه ها بروند و از دیدن بازی ها لذت ببرند به شرطی که اخلاق و مسائل شرعی رعایت شود.
کد خبر: ۶۹۴۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹ 23 December 2018

تابناک ایلام علی اصغراسدی::موضوع حضور زنان در ورزشگاهها ،یکی از چالشی ترین و پر مناقشه ترین مباحث در سالهای پس از پیروری انقلاب اسلامی بوده است . از یک سو فعالین وکنشگران اجتماعی با پشتوانه گروههای حمایت از زنان نفی حضور زنان در ورزشگاهها را تبعبض جنسیتی قلمداد کرده واز سویی نیز مخالفین سنتی حضور زنان با تکیه بر فتاوای مراجع تقلید شیعه این حضور را مغایر با اخلاق و احکام شرعی به حساب آورده اند.

در دهه‌های هفتاد و هشتادشمسی  این موضوع با درخواست زنان برای دیدن بازی‌های ورزشی خصوصاً فوتبال بعنوان محبوب ترین ورزش کشور  جدی‌تر شد و فشار کنفدراسیونهای ورزشی آسیایی و جهانی برای پایان دادن به این ممنوعیت ابعاد تازه‌تری به خود گرفت .

هر چند در طول دهه های اخیر به صورت متناوب اظهار نظرهایی را از سوی برخی مسئولین ارشد کشور و نمایندگان مجلس شاهد بوده واین موضوع بعنوان یک مطالبه عمومی توانست دربین وعده های کاندیداهای نمایندگی مجلس وحتی ریاست جمهور جای پای باز نموده ،اما علیرغم وعده های داده شده بدلیل تداوم مخالفت های سرسختانه ،گشایشی در این وضعیت ایجاد نشد.

با این وجود در طول سالهای اخیر وباتشدید فشار ها از سوی کنفدارسیون فوتبال و بالاگرفتن تب این مطالبه عمومی در جای جای کشور ،نرمش تصمیم گیران را به دنبال داشت تا اینکه پس از چهل سال مقاومت ،نهایتا در مهر ماه سال جاری طلسم  حضور زنان در ورزشگاه با حضور یکصد زن در ورزشگاه آزادی برای دیدن بازی فوتبال ایران وبولیوی شکسته شد.

هر چندبا  صدور مجوز محدود زنان در جایگاه تعبیه شده در ورزشگاه آزادی ، کماکان حرف وحدیث ها برای شکستن تاپوی حضور گسترده زنان در ورزشگاههای سراسر کشور باقیست ،اما سخنان امروز معاون فرهنگی قوه قضاییه می تواند سرآغاز تغییر در نظرات سرسختانه مخالفین حضور زنان در ورزشگاههای قلمداد شود چرا که معاون فرهنگی قوه قضاییه معتقد است بانوان نیز می توانند همچون آقایان به ورزشگاه ها بروند و از دیدن بازی ها لذت ببرند به شرطی که اخلاق و مسائل شرعی رعایت شود.

حجت الاسلام هادی صادقی در گفت و گو با ایرنا گفت : همانگونه که خانم ها همراه با آقایان به سینما می روند و از دیدن فیلم بهره می‌گیرند یا به پارک می روند، در ورزشگاه نیز می توانند حضور پیدا کنند ولی ورود زنان به ورزشگاه ها ممکن است دو عارضه داشته باشد که باید آن را برطرف کرد و مسئولان اجازه ندهند این مسائل پدید آید.

اما ایشان در ادامه این گفتگو حضور زنان در ورزشگاهها را منوط به رعایت این دو موضوع دانسته است :اول رعایت اخلاق –که مساله رعایت اخلاق در ورزشگاه هم به عهده دولت است و هم تیم های ورزشی و طرفدارانشان باید فعالیت کنند تا فضایی سالم را برای حضور زنان ایجاد کنند و فدراسیون ها نیز باید نظارت داشته باشند.

دوم ؛مربوط به مسائل شرعی است که طبق فتوای مراجع تقلید دیدن بدن نامحرم برای هر دو طرف اشکال دارد. یعنی هم مرد و هم زن نمی توانند به بدن برهنه نگاه کنند که رفع این مشکل هم سخت نیست. چون در گذشته برای حضور بانوان در بعضی از ورزش ها این کار را کرده ایم و تجربه داریم.

بررسی شرطهای دوگانه مطرح شده توسط معاون فرهنگی قوه قضاییه نشان می دهد که تحقق شرط اول چندان دور از انتظار نبوده وهمه  افراد درگیر در مسابقات ورزشی چه ورزشکاران وچه تماشاگران می توانند  در راستای اجرایی شدن این موضوع که می توان به سالم سازی فضای ورزشگاههای کمک شایانی نماید تلاش نمایند .

ایشان  در شرط دوم خود قدری کار راسخت تر نموده اند ،قطعا اگر با نگاه شرعی به این مقوله ورود کنیم ،بر پایه فتوای مراجع شیعه دیدن بدن برهنه نامحرم از سوی مرد وزن  جای اشکال دارد  ،اما اینکه گفته اند با تکیه بر تجربه حضور بانوان درمسابقات ورزشی می توان بر این مشکل فایق آمد قدری جای تامل دارد.

چرا که معنای اقتباس شده از راهکار معاون فرهنگی قوه قضاییه نمی تواند از دو حال خارج باشد ؛ بانوان در ورزشگاه حضور یافته وبا چشم بند مسابقات را دنبال کنند ،یا اینکه با تجویزوتعمیم  پوشش زنان ورزشکار به مردان ،فضایی را ایجاد نمایند که زنان به راحتی بتوانند مسابقات ورزشی آقایان را دنبال کنند !

با این تفاسیر باید منتظر ماند ودید که با تجویز صورت گرفته برای حضور زنان در ورزشگاهها ،آیا ایجاد تغییر درپوشش مردان در ورزشگاهها و اجرایی نمودن ایده نو ظهوری همچون حجاب ورزشی مردان  !کابین حضور زنان در ورزشگاهها خواهد شد یا خیر !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار