حسین‌الله کرم رییس شورای هماهنگی حزب‌الله درباره توییت محسن رضایی گفت: از آنجایی که زمان عملیات کربلای چهار ۲۵ ساعت بیشتر به طول نینجامید بحث محسن رضایی درباره عملیات فریب را می‌توان قابل قبول دانست.
کد خبر: ۶۹۷۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴ 30 December 2018

او در پاسخ به این سوال که با توجه به تعداد کشته‌ها آیا این عملیات لو رفته بود یا خیر گفت: ما قبل از عملیات هورالعظیم متوجه شدیم که عملیات‌های ما بدون عملیات فریب پیروز نخواهد شد بنابراین اولین عملیات‌مان که با این دیدگاه انجام شد عملیات خیبر بود. عملیاتی در یک حفاظت بسیار بالا، قوی انجام شد ضمن آنکه این عملیات با تشکیل یک قرارگاه کاملا سری با نام قرارگاه نصرت دنبال شد. در آن مقطع شهید علی هاشمی به عنوان فرمانده قرارگاه و شهید حمید رمضانی به عنوان مسوول اطلاعات این عملیات را انجام دادند اما با این حال متوجه شدیم این عملیات‌ها هرچقدر هم با حفاظت بالا مانند عملیات خیبر انجام بشود باز ما را بی‌نیاز از عملیات فریب نخواهد کرد. حداقل عملیات فریب و عملیات پشتیبانی این بود که نیروی دشمن را در ۴۸ ساعت بعد از عملیات در آن منطقه نگه می‌داشت؛ از این‌رو در عملیات «ولفجر ۸» و تصرف «فاو» این کار دنبال شد. در این راستا یک عملیات فریب در هورالعظیم صورت گرفت تا دشمن تصور کند تک اصلی در فاو نیست و در جزایر مجنون شکل خواهد گرفت؛ و دیگری عملیات پشتیبانی بود که در جزایر‌ام الرصاص و ‌ام‌البابی صورت گرفت تا بتوانیم دشمن را فریب بدهیم و موفق هم بودیم. بنابراین برای عملیات بعدی نیز باید این حرکت را دنبال می‌کردیم از آنجایی که عملیات کربلای۵ در شرق بصره به مدت ۱۷ روز بعد از عملیات کربلای۴ انجام شد و همچنین زمان محدودی که کربلای۴ (۲۵ ساعت) انجام شد می‌توان اظهارات محسن رضایی را پذیرفت که در تداوم فریب دشمن ما باید هزینه بیشتری نسبت به عملیات والفجر۸ می‌دادیم.

او ادامه داد: در آنجا یک عملیات فریب در جزایر مجنون و یک عملیات پشتیبانی در منطقه‌ام الرصاص و ‌ام‌البابی بود لذا بعد از آن باید هزینه بیشتری می‌دادیم که هزینه بیشتر می‌تواند همین عملیات کربلای۴ باشد.

او درباره اینکه اگر عملیات کربلای۴ لو رفته بود انجام آن چه توجیه جنگی می‌تواند داشته باشد گفت: مرز لو رفتن عملیات و عملیات فریب بسیار نزدیک است و تقریبا همپوشانی دارد. به هر حال ادله بنده در پذیرش حرف ایشان همان مدت زمان عملیات است که تنها ۲۵ ساعت است؛ دوم آنکه به مدت چند روز عملیات کربلای ۵ انجام می‌شود و سوم اینکه محسن رضایی فرمانده آن عملیات بود لذا حرف ایشان قابل پذیرش است.

الله کرم در پاسخ به این سوال که چرا این صحبت امروز مطرح می‌شود درحالی که می‌توانست همان زمان توضیح داده شود گفت: شاید دلیل آن این است که ما همچنان از این شیوه استفاده می‌کنیم و بهتر بود امروز هم این صحبت عنوان نمی‌شد.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تحلیل‌تان از شهادت و مجروح شدن نزدیک به ۱۳ هزار نفر در ۲۵ ساعت در یک عملیاتی که قرار است عملیات فریب باشد گفت: به هرحال من بحث هزینه را مطرح کردم و گفتم در عملیات فاو صدها دستگاه مهندسی مشغول خاک‌ریزی در جزایر مجنون مشغول به کار بود تا عملیات فریب را واقعی جلوه دهد و از سوی دیگر عملیات پشتیبانی در جزایر ام‌الرصاص انجام شد که همانجا هم هزینه زیادی دادیم. بنابراین ما برای رسیدن به شرق بصره و عبور از این خطوط متعدد پدافندی به نظر می‌رسد هزینه‌ای که داده شده نیز قابل پذیرش است.

 

منبع: اعتماد

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار