مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم
3 هزار لیتر بر ثانیه آب در شهر قم مصرف می‌شود که در تابستان به بیش از 4 هزار و 500 لیتر در ثانیه می‌رسد و بخشی از آب از سرشاخه‌ها و بخشی از چاه‌ها تأمین می‌شود و در بدترین شرایط ای‌سی بیش از هزار در شهر قم نداشته‌ایم؛ در حال حاضر ای‌سی آب قم در حدود 700 است.
کد خبر: ۶۹۷۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۰ 01 January 2019

به گزارش تابناک قم، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: طول شبکه آب شهری قم پس از تأسیس شرکت‌های آب و فاضلاب حدود 600 درصد رشد داشته است.

دکتر علی جان صادق پور در نشست خبری که در سالن جلسات شرکت آب و فاضلاب استان قم به مناسبت 11 دی‌ماه سالروز تصویب قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب کشور برگزار شد، با تقدیر از رسانه‌های استان در پی همکاری با این شرکت در امر اطلاع‌رسانی خدمات حوزه آب و فاضلاب اظهار کرد: به دلیل همکاری ارگان‌های مختلف شیب افزایش مصرف آب در استان شکسته شده و به نظر می‌رسد جزو معدود استان‌هایی هستیم که مصرف سرانه هر فرد نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از شاخص‌های انرژی مصرف بالایی داریم، این امر برخلاف منافع ملی دانست و گفت: خوشبختانه در سال جاری با کاهش رشد مصرف مواجه بودیم که بسیار مطلوب بوده و امیدواریم همینطور روند کاهش مصرف ادامه یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه سرانه مصرف آب شهر قم با کاهش دو لیتری به 154 لیتر رسیده است، تصریح کرد: استان قم در زمینه مصرف آب شرایط خوبی نداشته است اما در حال حاضر شرایط بهبود یافته اما باید کاری کنیم تا سرانه مصرف هر فرد به زیر 80 لیتر برسد.

دسترسی کامل جمعیت شهری به آب بهداشتی و سالم

وی با اشاره به پوشش رسانه‌ای مطلوب تبلیغات کاهش مصرف آب در شهر قم گفت: امروز در بیست و ششمین سالگرد تأسیس است شرکت آب و فاضلاب قم شاهد تأمین و دسترسی کامل جمعیت شهری از خدمات آب شرب بهداشتی و سالم هستیم؛ چندین منبع تأمین آب سالم در اختیار شرکت آب و فاضلاب است که این از برکات نظام اسلامی و تلاش‌های مسئولین و عملکرد وزارت نیرو است.

صادق پور با بیان اینکه شرکت‌های آب و فاضلاب با عنوان سازمان آب در گذشته در بخشی از شهرداری‌ها کار می‌کردند افزود: به لحاظ عدم پشتوانه فنی و عدم تمرکز در این بخش خیلی از شهرهای ما با مشکل آب و فاضلاب بهداشتی مواجه بودند در حالی که امروز تأمین آب سالم در سطح بالایی برای مردم صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه 99.5 درصد جمعیت کشور از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند اظهار کرد: این کار نشان‌دهنده تلاش وسیع در حوزه آب وفاضلاب است؛ هزار و 157 شهر کشور تحت پوشش شرکت‌های آب و فاضلاب هستند و 16 میلیون و 270 هزار مشترک آب و 7 میلیون و 66 هزار مشترک فاضلاب از خدمات شرکت‌های آب و فاضلاب کشور بهره‌مند می‌شود.

وی اذعان کرد: در کنار این پیشرفت‌های فنی در شهرهای کشور در روستاها نیز کارهای بزرگی صورت گرفته و شاهد افزایش کیفیت خدمات‌رسانی خصوصاً در حوزه فناوری و مشتری‌مداری بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با تاکید بر اینکه کل تأسیسات آب و فاضلاب استان به صورت لحظه‌ای کنترل می‌شود اذعان کرد: تمام تأسیسات ما تحت پوشش سیستم جی‌آی‌اس است و شیوه‌های ارائه قبض، کنتور و... خصوصاً در حوزه ارتباط با مردم و توسعه خدمات فنی در سطح کشور مکانیزه و کیفی شده است.

امکان اتصال50 درصد از جمعیت شهری به شبکه فاضلاب

وی با بیان اینکه در حال حاضر امکان اتصال 50 درصد از جمعیت شهری ما به شبکه فاضلاب وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر حدود 33 درصد به شبکه متصل هستند و امیدواریم باقی مردم نیز پیگیری لازم را انجام داده و به شبکه فاضلاب متصل شوند.

وی با اشاره به مقایسه‌ای بین وضعیت آب و فاضلاب قم و شهرهای دیگر تصریح کرد: طول شبکه ما در ابتدای تأسیس شرکت در استان حدود 300 کیلومتر بوده که به 2 هزار و 200 کیلومتر رسیده است که این امر رشد حدود 600 درصدی را نشان می‌دهد؛ کل مشترکین در ابتدای تأسیس شرکت حدود 52 هزار نفر بودند که به بیش از 300 هزار مشترک رسیده است.

صادق پور با بیان اینکه در حال حاضر چهار تصفیه‌خانه آب در استان قم داریم گفت: هزار و 5 کیلومتر شبکه جمع‌آوری و خطوط فاضلاب داریم که پیش از انقلاب نداشتیم و مشترکین فاضلاب نیز به بیش از 95 هزار نفر رسیده است و همچنین سه باب تصفیه‌خانه فاضلاب در استان داریم.

وی با اشاره به تحولات بسیار زیادی که در ارائه خدمات کیفی و کمی در کشور رخ داده است تصریح کرد: تجهیز سه آزمایشگاه پیشرفته سنجش و پایش شاخص‌های متعدد فیزیکی، شیمیایی، میکروبی و بیولوژیکی آب از دیگر اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان قم بوده به طوری که در این مرکز سالانه 100 هزار آزمایش بر روی آب انجام می‌شود و مشخصات آب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم ادامه داد: در حال حاضر در مجموعه تأسیسات شرکت، سامانه تله‌متری بسیار پیشرفته‌ای داریم که سالانه 40 میلیارد سنجه انجام داده و 36 میلیون اطلاعات ذخیره می‌شود و به صورت آنلاین مشخصات آب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ارائه 48 خدمت آبفا بدون نیاز حضوری

وی با اشاره به فعالیت سامانه 122 به عنوان درگاه ارتباطی مردم و شرکت آب و فاضلاب تصریح کرد: 48 خدمت بدون نیاز به حضور افراد در شرکت از طریق این سامانه ارائه می‌شود و سالانه بیش از 250 هزار تماس در سامانه ثبت می‌شود.

صادق پور به سامانه جی‌آی‌اس پیشرفته تأسیسات آب و فاضلاب اشاره کرد و افزود: به تازگی قرائت کنتورها نیز به صورت مکانیزه از طریق این سامانه رصد می‌شود تا دقت کارها بالا برود.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم پروژه‌های بزرگی در استان قم اجرا شده است افزود: احداث تصفیه‌خانه تحت فشار شماره چهار با ظرفیت تصفیه 600 لیتر در ثانیه، مرکز کنترل کیفیت و بهداشت آب، مرکز پایش و راهبری تأسیسات آب و فاضلاب، ساخت نیروگاه برق‌آبی سه مگاواتی، احداث تصفیه‌خانه شماره سه فاضلاب با ظرفیت 52 هزار مترمکعب در شبانه‌روز، حفر و تجهیز 35 حلقه چاه، راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی و... از جمله اقدامات صورت گرفته در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است.

وی با اشاره به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب منطقه‌ای پردیسان گفت: با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه، 600 خانواده به شبکه دفع بهداشتی فاضلاب متصل و بخشی از مشکلات مسکن مهر پردیسان برطرف شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه نیروگاه 100 کیلوواتی خورشیدی شرکت در دهه فجر افتتاح می‌شود افزود: در مجموع 172 میلیارد تومان از منابع ملی، استانی و داخلی شرکت برای اجرای این پروژه‌ها هزینه شده است.

وی با بیان اینکه به مناسبت دهه فجر 12 پروژه بزرگ در زمینه‌های مختلف افتتاح خواهد شد افزود: اعتبار این پروژه‌ها 140 میلیارد تومان است که از آن جمله می‌توان به افتتاح ساختمان کلرزنی خط انتقال، راه‌اندازی نیروگاه 100 کیلوواتی خورشیدی، تکمیل رینگ غربی آبرسانی شهر قم، اجرای شبکه فرعی فاضلاب به طول 200 کیلومتر، فاضلاب پردیسان، اجرای شبکه شهری به طول 35 کیلومتر، بازسازی خطوط و منابع چاه‌های علی‌آباد، تکمیل خط انتقال آبرسانی کهک و... اشاره کرد.

وی با اشاره به مشکلات فاضلاب پردیسان تصریح کرد: با اجرای پروژه فاضلاب پردیسان بخش مهمی از مشکلات مردم رفع خواهد شد.

آبفای قم پیشرو در سطح کشور

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم اذعان کرد: در سال‌های اخیر شرکت آب و فاضلاب به عنوان شرکت پیشرو در سطح کشور افتخارات زیادی کسب کرده که اخذ گواهینامه ایزو 17025 برای آزمایشگاه مرکزی به عنوان معتمد محیط زیست، کسب رتبه برتر در زمینه گزارش تحلیلی کیفیت آب، اختراع ماده شیمیایی پلی آلومینیوم کلراید، کسب رتبه در ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در شش سال پیاپی، کسب رتبه برتر در زمینه رشد پژوهش و فناوری، کسب رتبه برتر در زمینه اقامه نماز، انتخاب دو نفر از پژوهشگران شرکت آب و فاضلاب در استان، کسب رتبه برتر روابط عمومی شرکت در سطح کشور، کسب رتبه برتر در بخش صیانت از حقوق شهروندان بخشی از آن‌ها است.

وی اذعان کرد: در سال‌های اخیر حتی یک ساعت هم به دلیل کمبود منابع آبی و مشکلات برنامه‌ریزی نشده قطعی آب نداشتیم و اگر قطعی هم بوده برای بهسازی، نوسازی و توسعه شبکه آب بوده است.

صادق پور افزود: سیاست‌های شرکت آب و فاضلاب در راستای سیاست‌های کلان نظام و دولت مبنی بر حمایت از تولید داخلی و پدافند غیرعامل بوده است و تا جایی که امکان داشته از خدمات داخلی با رویکرد حمایت از بخش خصوصی استفاده کرده‌ایم.

وی گفت: در حوزه پدافند غیرعامل هم افزایش ظرفیت مخازن را داشتیم و در زمینه حفاظت فیزیکی و... نیز اقداماتی ویژه انجام شده است؛ تمام تأسیسات شرکت به دو منبع تأمین انرژی متصل هستند تا در ارائه خدمات به مردم مشکلی رخ ندهد.

در حال حاضر ای‌سی آب قم حدود 700 است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه تمام کارکنان شرکت آموزش‌‌دیده هستند تا در روند خدمت به مردم مشکل خاصی رخ ندهد، با تاکید بر اینکه ای‌سی آب و شاخص کیفیت در قم متفاوت است اظهار کرد: 3 هزار لیتر بر ثانیه آب در شهر قم مصرف می‌شود که در تابستان به بیش از 4 هزار و 500 لیتر در ثانیه می‌رسد و بخشی از آب از سرشاخه‌ها و بخشی از چاه‌ها تأمین می‌شود و در بدترین شرایط ای‌سی بیش از هزار در شهر قم نداشته‌ایم؛ در حال حاضر ای‌سی آب قم در حدود 700 است.

وی با اشاره به طرح جایگزینی نمک‌زنی به جای کلرزنی به آب تصریح کرد: این کار در حجم وسیع هنوز نمی‌تواند پاسخگوی نیاز باشد؛ مذاکراتی صورت گرفته و قرار است بخش خصوصی مطالعات انجام داده و زمینه‌سازی برای تحقق این امر صورت گیرد.

صادق پور با تاکید بر اینکه کلرزنی در حال حاضر به صورت گازی صورت می‌گیرد افزود: این نوع کلرزنی مانا است و اگر کلرزنی با نمک صورت گیرد مشکل ماندگاری خواهیم داشت.

وی با اذعان به اینکه طرح فاضلاب اجرا شده در شهر قم براساس مطالعات انجام شده در شهر است و به اجماع مسئولین امر رسیده، گفت: زمانی که فاضلاب تصفیه می‌شود پساب در اختیار آب منطقه‌ای است و نوع تخصیص و... توسط این مجموعه تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بدون مجوز در حال استفاده از پساب است، یادآور شد: طبق قانون 40 درصد از آن باید در صنعت استفاده شده و مابقی برای تعادل بخشی استفاده شود.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که 40 درصد این پساب به سرعت صنعت اختصاص دهد و در این راستا 4.5 میلیون مترمکعب در اختیار شهرداری قرار گرفته و بخشی نیز در اختیار منابع طبیعی و... است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم ادامه داد: پیگیر هستیم که 10 میلیون مترمکعب از این پساب هم در اختیار بخش صنعت گرفته و در شهرک محمودآباد مورد استفاده قرار گیرد.

صادق پور خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که اول مردم حقوق عامه را در استفاده از پساب در نظر بگیرند و بعد از آن تخصیص به بخش صنعت و تعادل بخشی به سرعت صورت گرفته تا بخش کشاورزی نتواند از آن استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت روان‌آب‌های سطح شهر به عهده شهرداری است تصریح کرد: باید تدبیری شود تا این روان آب‌ها جمع‌آوری شود و مراکز خصوصی نیز خودشان موظف هستند که نسبت به جمع‌آوری فاضلاب خود اقدام کنند.

کاهش مصرف آب صرفه اقتصادی دارد

صادق پور با تاکید بر اینکه به میزانی که افزایش مصرف آب صورت گیرد تولید فاضلاب نیز افزایش می‌یابد خاطرنشان کرد: کاهش مصرف آب از نظر اقتصادی نیز صرفه بالایی برای مردم دارد و در آینده نیز مشکلات کمتری به وجود می‌آورد.

وی بیان کرد: در شهر قم انشعابات غیرمجاز بسیار پایین است و اقداماتی برای برخورد و جمع‌آوری این انشعابات در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم اذعان کرد: برنامه داریم هفت تصفیه‌خانه کوچک به صورت نمونه در مناطق مختلف شهر اجرا کرده و تحویل شهرداری دهیم تا مناطقی که مشکل‌دارند به آن متصل شده و فاضلاب در آنجا جمع‌آوری شده و تصفیه شود و پساب برای فضای سبز استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه آب‌های خاکستری نیازمند تصفیه محدود هستند که می‌توانند در زمینه فضای سبز و... استفاده شوند گفت: طرحی در حال تهیه است تا بسته در ساختمان‌ها اجرا شده و آب خاکستری در آن‌ها جمع‌آوری و تصفیه‌شده و مجدد استفاده شود و برنامه داریم در این طرح حمایت‌های ویژه از مالکین صورت گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار