حاشیه‌ای بر برداشته‌ شدن نرده‌های نماز جمعه تهران؛
مسئولان باید سختی زندگی در نقاط محروم را از نزدیک لمس کنند و بدانند که مردم در این شرایط چه نیازهایی دارند، مسئولان باید از طریق وسایل حمل و نقل عمومی جا به جا شوند تا بفهمند طعم استفاده نکردن از امتیازات ویژه مربوط به بهره گیری از خودروهای دارای مجوزات خاص برای عبور و مرور چگونه است، مسئولان باید خود خرید کنند تا از نزدیک در جریان افزایش هر روزه قیمت ها و سختی هایی را که مردم به ویژه قشرهای ضعیف جامعه از این وضعیت نابسامان تحمل می کنند، متوجه بشوند.
کد خبر: ۷۰۰۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰ 06 January 2019

پس از آنکه سال گذشته ائمه جمعه برخی شهرهای کشور، خواستار برداشته شدن نرده های جداکننده بین مردم و مسئولان شدند، با برگزاری اولین نماز جمعه توسط خطیب جوان و تازه منصوب از سوی رهبر انقلاب به امامت جمعه تهران، نرده های جداکننده مردم و مسئولان در نماز جمعه پایتخت نیز برداشته شد تا بسیاری از این رویه خوب و مردمی شکل گرفته حمایت و قدردانی کنند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه در روز اول انجام این اقدام یعنی جمعه گذشته، سیل تبریک و تهنیت ها و قدردانی ها از این اقدام که فاصله بین مردم و مسئولان را حداقل در نماز جمعه کم و کمتر می کند، فرصتی در برخی رسانه ها و توسط برخی صاحب نظران و فعالان سیاسی ایجاد شد تا این موضوع را دقیق تر به واکاوی و تحلیل بگذارند و برخی مطالب را در حاشیه این موضوع بیان کنند.

به عنوان مثال «مسعود ده نمکی»، کارگردان سینما و تلویزیون با انتشار تصویری از حجت الاسلام حاج علی اکبری امام جمعه موقت و جدید تهران در واکنش به برداشتن میله ها در نماز جمعه هفته گذشته، در اینستاگرام نوشت: خدا را شکر گر چه دیر بود ولی شروع خوبی بود. زمانی به خاطر این مطالبات و مطالب در نشریه شلمچه و جبهه متهم به افراطی گری می شدیم و حالا در تریبون های رسمی طرح می شود. مسأله مهم در اصلاح روش های غلط مرد زمان خود بودن است.

برخی فعالان سیاسی و رسانه های جریان اصولگرا هم خواستار این رویه و فراگیر شدن آن در جهت کاستن از هزینه هایی که برای جداسازی مسئولان و مردم صورت می گیرد شدند؛ مثلا «محمود رضوی» تهیه کننده سینما که از او به عنوان یک فرد نزدیک به «محمد باقر قالیباف» یاد می شود، در صفحه مجازی خود ضمن تمجید از این اقدام، نوشت: «90 درصد مسئولان با توجه به شرایط کشور دیگر نیازی به محافظ و حفاظت ندارند.» این موضوع می تواند بابی برای ورود به این موضوعات هم باشد.

از طرفی یکی از روزنامه های جریان اصلاحات با انتخاب این تیتر که «خودمان را با برداشتن نرده‌های نماز جمعه سرگرم نکنیم، مشکلات مهم‌تری داریم» نوشت: با وجود آنکه حذف نرده‌ها در نماز جمعه‌ها را می‌توان یک قدم مثبت و رو به جلو تلقی کرد، سؤال اینجاست اگر گفته می‌شود جمعیت امروز نماز جمعه نسبت به اول انقلاب کاهش داشته است، آیا این کاهش جمعیت صرفا ناشی از نصب نرده‌ها بوده یا انتقادات دیگری هم مطرح است؟

این رسانه اصلاح طلب مطلبی را از حجت‌الاسلام «هاشم‌زاده ‌هریسی» نماینده مردم تبریز در مجلس خبرگان دراین باره نقل کرده که گفته است: «گذاشتن این نرده‌ها از ابتدا هم اشتباه بود و از این کار‌های اشتباه زیاد داریم؛ این نرده‌ها تنها فاصله میان مردم و مسئولان را بیشتر کرد. نباید فراموش کنیم، اقداماتی مانند برداشتن نرد‌ه ها هر قدر هم اقدام مثبتی باشد، موضوع کوچکی است؛ مشکلات مردم خیلی فراتر از این حرف‌هاست که مسئولان باید به دنبال رفع آن‌ها بروند. مردم این ‌روز‌ها درد دارند و انتقادشان تنها به بود و نبود چند نرده ختم نمی‌شود.»

یا در جایی دیگر «محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید در واکنش به «برداشتن نرده‌های حفاظ بین مردم و مسئولان در نماز جمعه تهران» در توئیتر خود نوشت: «کار خوبی است اما برخی طوری سخن می‌گویند که گویی نصب نرده‌ها کار دشمن بوده است.»

واقعیت هم این است که تنها با برداشتن نرده های جداکننده بین مردم و مسئولان فاصله ایجاد شده بین ولی نعمتان و خادمان برقرار نخواهد شد. با توجه به فاصله ایجاد شده در این سال ها نیاز است که نرده های فراوانی که شبیه حائلی بین مردم و مسئولان است، برداشته شود تا ارتباط بین مردم و مسئولان قوت پیدا کند، وگرنه این کار به تنهایی پاسخگو نخواهد بود.

کشیدن نرده جداکننده بین مردم و مسئولان به دنبال حوادث تروریستی اوایل دهه 60 صورت گرفت؛ چراکه بسیاری از مسئولان کشور نظیر رئیس جمهور، نخست وزیر، برخی از وزیران، رئیس قوه قضائیه، 6 تن از ائمه جمعه و 17 هزار نفر از مردم بیگناه توسط گروهک تروریستی منافقین که تبدیل به عمله های صدام و معاندان جمهوری اسلامی شده بودند، به شهادت رسیدند؛ برای همین برخی اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از چنین حوادثی انجام شد.

حالا با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و ورود به دهه پنجم انقلاب، به واسطه امنیتی که در کشور ایجاد شده دیگر نیازی به ادامه بسیاری از اقدامات حفاظتی نیست و مطابق با گزارشی که گفته می شود شورای عالی امنیت ملی ارائه کرده است، بسیاری از مسئولان نیاز به انجام اقدامات حفاظتی ندارند؛ این مسأله در ارتباط با نماز جمعه نیز صادق است، چون از سال گذشته اقدامات زیادی در سراسر کشور برای انجام این موضوع آغاز شده است.

حالا جدای از برداشتن نرده های حفاظتی و جداکننده بین مردم و مسئولان در نماز جمعه باید بسیاری از نرده های جداکننده دیگری که بین مردم و مسئولان فاصله انداخته است، برداشته شود و خیلی کارهای دیگر هم باید بشود تا مسئولان از نزدیک در جریان مشکلات جامعه و مردم قرار بگیرند و از سوی دیگر مردم نیز به راحتی به مسئولان دسترسی داشته باشند تا امیدوار به حل مشکلاتشان بمانند.

مسئولان باید سختی زندگی در نقاط محروم را از نزدیک لمس کنند و بدانند که مردم در این شرایط چه نیازهایی دارند، مسئولان باید از طریق وسایل حمل و نقل عمومی جا به جا شوند تا بفهمند طعم استفاده نکردن از امتیازات ویژه مربوط به بهره گیری از خودروهای دارای مجوزات خاص برای عبور و مرور چگونه است، مسئولان باید خود خرید کنند تا از نزدیک در جریان افزایش هر روزه قیمت ها و سختی هایی که مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه از این وضعیت نابسامان تحمل می کنند را متوجه بشوند.

خلاصه اینکه مردم مشکلات زیادی دارند که بسیاری از آنها به دلیل جدایی است که بین آنها با مسئولان ایجاد شده است؛ نزدیک تر شدن هرچه بیشتر آنها به مردم می تواند کمک کند که تصمیم گیران متوجه بشوند مردم از چه رنج می کشند و چه سختی هایی دارند. نرده های زیادی بین مردم و مسئولان وجود دارد که برای حل مشکلات کشور باید آنها را برداشت، برای همین صرفا به برداشتن نرده های نماز جمعه نباید اکتفا کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار