بسته ویژه خبری تابناک ایلام؛
تابناک ایلام آمده است تا به خبرهایی که درسایتهای خبری به آن پرداخته نشده ویا بدلایل ملاحظات یاوابستگی سیاسی مورد توجه قرارنگرفته اند را درقالب "بسته خبری وِیژه تابناک ایلام "به مخاطبین خود تقدیم نمایددراین بسته می خوانید :
کد خبر: ۷۰۰۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱ 07 January 2019

رسانه های خبری هرکدام به فراخور توان خبری یاوابستگی سیاسی اشان خبرهای متعددی از گوشه وکناراستان رابرای استفاده مخاطبین خود منتشر می کنند ،بعضی خبرهایی را برجسته می کنند وبه سرعت در سایتها وخبرگزاریهای استان نقل قول می شوند،اما هستند خبرهایی که شاید سایتها وررسانه های خبری براحتی از کنار آن می گذرند واین خبرهابا وجود اهمیت شان درمیان چرخهای گذر زمان وفراوانی اخبار گم می شوند ،تابناک ایلام آمده است تا به خبرهایی که درسایتهای خبری به آن پرداخته نشده ویا بدلایل ملاحظات یاوابستگی سیاسی مورد توجه قرارنگرفته اند را درقالب "بسته خبری وِیژه تابناک ایلام "به مخاطبین خود تقدیم نماید:

 شهری که جایگاه سوخت ندارد

به گزارش ایلام بیدار، شهر مهر مرکز بخش گچی شهرستان ملکشاهی که مسیر اصلی ارتباط مردم به سد چم گردلان و آبشار زیبای اما می باشد، فاقد جایگاه سوخت است.

مسیر ارتباطی ملکشاهی، مهر، ایلام که از روستای اما و سد چم گردلان و مرکز بخش گچی عبور می کند، به دلیل دارا بودن جاذبه های بی نظیر طبیعی و گذر مسافران و گردشگران بومی و غیربومی همواره مسیری پر ترافیک بویژه در فصل بهار بوده است.

جاذبه های گردشگری و اکوتوریسم منطقه مذکور از جمله آبشاردیدنی اما، دریاچه سد چم گردلان، جنگلها و مناظر طبیعی، باغات روستای اما و چنار کهنسال واقع در مسیر موجب شده اند تا عبور و مرور خودرو در این مسیر نسبتا زیاد باشد، اما پمپ بنزین و جایگاه سوخت در مسیر فوق وجود ندارد.

شهر مهر که مرکز بخش گچی از توابع شهرستان ملکشاهی است، با احداث و استقرار جایگاه سوخت به رونق شهری بهتری خواهد رسید و یکی از خواسته های اهالی این بخش احداث جایگاه سوخت می باشد.

روستاهای انجیر و کلک نیز در این مسیرقرار گرفته و جهت تردد به مرکز استان از این مسیر استفاده می کنند.

شهر مهر و مسیر ارتباطی ایلام- مهر- ملکشاهی، محل عبور خطوط انتقال گاز و آب شرب به مرکز شهرستان ملکشاهی بوده و از لحاظ صنعتی به دلیل استقرار مرغداریها و باغات و کشاورزی آبی و دیمی دارای رونق خاصی است.

یکی از ساکنین شهر مهر به خبرنگار ما گفت: از 10 سال پیش با ارتقاء ملکشاهی از بخش به شهرستان، مهر ملکشاهی نیز به شهر و مرکز بخش گچی ارتقاء یافت.

توسعه منطقه با ایجاد جایگاه سوخت

وی اظهار کرد: بعد از گذشت 10 سال هنوز این شهر فاقد جایگاه سوخت می باشد و برای تامین سوخت خودروهای خود مجبوریم به مرکز شهرستان یا مرکز استان مراجعه کنیم که کاری دشوار است.

شهروند دیگری گفت: شهر مهر مرکز بخش گچی دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است و مسیر تردد به سد چم گردلان و آبشار اما و روستاهای منطقه از مرکز شهر مهر عبور می کند اما بدلیل عدم استقرار جایگاه سوخت مشکلاتی برای رانندگان به وجود می اید.

این شهروند افزود: امیدواریم مسئولین مربوطه با استقرار جایگاه سوخت در شهر مهر ضمن رفع مشکلات اهالی این شهر کمکی به توسعه صنعت گردشگری در این منطقه نمایند.

یکی از رانندگان عبوری از این مسیر گفت: عدم وجود جایگاه سوخت در این منطقه رانندگان را با مشکلاتی روبرو می کند و بایستی برای تامین سوخت خودروی خود به شهرارکوازملکشاهی یا شهر ایلام برویم.

وی اظهار کرد: در کلیه فصول سال بویژه فصل بهار گردشگران زیادی از اکثر نقاط کشور به این منطقه می آیند که با توجه به اینکه به این مسئله آگاهی نداشته و از عدم وجود پمپ بنزین در این منطقه مطلع نیست مشکلاتی برای آنها پیش می آید که با استقرار جایگاه سوخت توسعه این منطقه روند بهتری را طی خواهد کرد.

استقرار جایگاه سوخت گامی در راستای توسعه شهر مهر

باتوجه به جاذبه های گردشگری منطقه و سد چم گردلان به عنوان جاذبه توریستی و منبع تامین آب شرب مرکز استان و آب کشاورزی منطقه و تردد خودروهای گردشگران و همچنین نیاز ساکنین شهر مهر که جمعیت عظیمی از شهرستان ملکشاهی را تشکیل می دهند، لذا استقرار جایگاه سوخت در این شهر امری ضروری است و از مطالبات شهروندان شهر مهر ملکشاهی می باشد.

چشم انداز مساعد این مسیر، لزوم استقرار جایگاه سوخت را ضروری تر می نماید و لازم است مسئولین مربوطه در خصوص این خواسته مردم اقدام نموده و در توسعه و عمران و آبادانی این بخش گامهای موثری برداشته شود.

 

روایتی از عمق محرومیت روستاهای بخش زاگرس/اینجا زمان متوقف شده است

 دیار زاگرس ، شهرستان چرداول دارای پراکندگی زیادی از نظر روستاها در سطح استان ایلام از این رو گاهی امکانات وپیشرفت به برخی روستاها نمی رسد واز پیشرفت باز می مانند.

هرجایی که درآن توسعه وآبادانی صورت نگیرد محروم خواهد بود واین محرومیت گاهی بسیار شدیده وگاهی هم ابعاد مختلفی دارد.

بخش زاگرس در شهرستان چرداول یکی از این نمونه های مناطق محروم است که به علت پراکندگی روستاها محرومیت درآن اشکال مختلفی به خود می گیرد.

دور بودن از مناطق شهری و امکانات امروزی، بن بست های جغرافیایی، کمبود امکانات تحصیلی و نبودن دبیرستان، نبود مراکز بهداشتی، اعتیاد و مشکلات اجتماعی و البته فقر و بیکاری همچون بسیاری دیگر از مناطق استان ایلام از جمله عمده ترین مشکلات روستاها و مناطق محروم شهرستان چرداول است.

گاهی در برخی از روستاهای شهرستان به علت فاصله زیاد از مراکز درمانی بیماران مجبورند فاصله هایی زیادی را طی کنند تا به مراکز درمانی بروند آن هم در شرایطی که وسیله نقلیه دراین روستاها کم یاب است.

فناوری های ارتباطی هم دراین روستاها کیفیت مناسبی نداشته وهرچند وقت یکبار به تعمیرات نیاز دارند که در طول سال مردم باید اینترنت را فراموش کرده وفقط به فکر وصل کردن حط تلفن باشند.

راههای ارتباطی روستاهایی نظیر شله کش در بخش زاگرس کاملا فرسوده شده بوجه ای برای ترمیم آن هم وجود ندارد.

اما شاید مهم ترین مشکل مردم این روستاها فقر، بیکاری وعدم دسترسی به اماکانات است که نیازمند  تدبیری برای حل مشکلات مردم است.

احمدی از اهالی روستاهای بخش زاگرس در گفتگو با خبرنگار دیار زاگرس گفت:بیشتر جوانان روستا بعد از ازدواج به ناچار وبه علت مشکلات رفاهی واقتصادی مجبور به مهاجرت به شهرها می شوند، امری که موجب شده تا اهالی روستا در خصوص خالی ازسکنه شدن روستا دچار نگرانی شوند.

این جوان چرداولی اضافه کرد:متاسفانه حمایت های لازم از جوانان برای ایجاد اشتغال صورت نمی گیرد وحتی با داشتن طرح های اقتصادی،  ادارات وبانکها با مردم همکاری نمی کنند.

وی بیان داشت:بیکاری مهم ترین مشکل این روستا است به طوری که خطر خالی از سکنه شدن این روستا  در آینده ، مهاجرت وآوارگی در شهرها مردم را تهدید می کند.

یکی دیگراز اهالی روستاهای بخش زاگرس  که هفتاد و چند سال سن دارد یکی از اهالی روستای شله کش است که چند سالی است با بیماری قند و چربی خون حاد دست به گریبان است.عدم درمان به موقع بیماری قند و چربی خونش بخاطر دوری از مراکز درمانی و البته مشکلات مالی و فقر خانوادگی باعث شده است که وی کلیه هایش را دو سال پیش از دست بدهد و زندگی اش دیالیزی شود.

این درحالی است که نزدیک ترین مرکز دیالیز به روستای  شله کش محل زندگی وی که شهر سرابله است بیش از 75 کیلومتر است و او مجبور است هر سه روز یکبار دیالیز کند و فاصله روستایشان تا شهر سرابله را طی کند و زحمت این کار هم معمولا بر دوش پسرشان است.

یکی از فرزندان پسر خانواده همتی که خودش هم چند سالی است متاهل شده و مشکلات زیادی دارد می گوید: در هفته سه روز باید پدرم را برای دیالیز به سرابله ببرم و این در حالی است که خودم هم ماشین در اختیار ندارم و تمام مراحلی که در طول هفته باید پدرم را به دیالیز ببرم باید خودرو کرایه کنم.

اینها تنها نمونه ای از مشکلات این روستاهاست اما این مردمان شریف وهمیشه در صحنه از مسئولان فقط تقاضای رسیدگی به مشکلاتشان را دارند.

در سال های گذشته به همت سپاه پاسداران کارهای بسیار خوبی برای رفع محرومیت نظیر مسکن محرومین، اشتغال زایی، آب رسانی به مزارع ، احداث جاده های بین مزارع،فعالیت گروههای جهادی  و... دراین روستاها صورت گرفته ولی همه باید پای کار باشند وهرکس سهم خود را به نحو احسنت انجام دهد تا محرومیت از بین رود.

به گزارش ایلام رصد ، استان ایلام با دارا بودن طبیعتی بکر و کوه هایی سربه فلک کشیده با داشتن دامنه هایی پر از رزق و روزی یکی از قطب های مهم تولید گوشت قرمز در کشور است.

بنا بر اعلام مدیران امور عشایری استان ، ایلام با تولید سالانه ۸هزار تن گوشت در سطح کشور از تولیدکنندگان اصلی این فرآورده مهم پروتئینی هستند.

این توضیحات کوتاه تنها پیش مقدمه ای بود از نوشتن گزارشی در خصوص وضعیت این روزهای مردم زاگرس است.
بی انضباطی های اقتصادی از یک طرف و نظارت ضعیف نهادهای ناظر باعث شده تا مردم مرزدار و کارآفرین ایلام که بخش عمده ای از گوشت کشور را فراهم می کنند اندر خم یک کوچه باشند.

پروتئینی که توسط همین کشاورزان و عشایر ایلامی تولید و روانه بازار شده این روزها در دیارمان با نرخ طلا و ارز برابری کرده و از کیلویی ۳۰هزار به ۷۵هزار در برخی قصابی های سطح شهر رسیده بطوریکه راهی جز حذف یا کاهش آن در سفره های خود ندارند.

اما آنچه که بیش از همه دل هر بیننده ای را بدرد می آورد فارغ از توزیع گوشت صادراتی در جایی که تأمین کننده کشور بوده ، وجود صف هایی طویل از زنان و مردان آبرمند و عزتمند ایلامی می باشد.

مردمانی که باید در بهترین شرایط زندگی بوده این روزها برای پیدا کردن یک کیلو گوشت یخی آنهم به قیمت نه چندان ارزان به هرکسی برای گرفتن رو می اندازند‌.

چشمی که این عزت را که با چنین وضعیتی در حال نابودی بوده را ببیند و از اشک خیس نشود لیاقتی جز کوری ندارد.

اما متأسفانه مسئولان خواسته یا نخواسته این وضعیت اسفبار را دیده و بعضا بر سر این مردم منت هم می گذراند.
در استانی با جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر روزانه چیزی در حدود پنج تن کمتر یا بیشتر توزیع شده که با ضرب و تقسیمی ابتدایی نتیجه آن این صف های طویل و دردآور می شود.

گلایه های مردمی

تماس و پیام های متعدد مردم حکایت از گلایه مندی آنها از توزیع همین گوشت صادراتی بوده که چگونه اعتراض مردم را درآورده است.

پیرمردی هشتاد ساله که باید این سال ها در استراحت باشد با بغضی فروخورده به خبرنگار ما گفت: جای تأسف دارد که مردمانی عزتمند اینگونه برای گرفتن چند کبلو گوشت اینچنین وضعیتی داشته باشند.

وی در خصوص نحوه توزیع اظهار کرد: چند وقتی هست بعلت گرانی نتوانستیم گوشت تازه تهیه کنیم و ناچارا از ساعت یک و نیم ظهر به امید گرفتن چند کیلویی در این صف حاضر شدم اما با توجه به مقدار کمی که توزیع می شود امیدی به دریافت ندارم.

مادری همراه فرزندش در صف یکی از قصابی ها که خود را کارمند دولت معرفی کرد نیز با ابراز گلایه بیان داشت: همسرم در مأموریت بوده و ناچارا برای جانماندن از دریافت این گوشت یخی مجبور به گرفتن مرخصی دوساعته از اداره شده ام.

وی با گلایه از مسئولان تصریح کرد: بخدا مردم آبرودار ایلام و ایران لایق چنین صف هایی نیستند ولی برای اینکه شرمنده خانواده نباشند اینگونه رفتارها را تحمل می کنند.

عزت مردم را برگردانید

این دو مورد تنها نمونه ای از ده ها مورد مصاحبه مردم با خبرنگار ایلام رصد در سطح چند قصابی بوده که هرکدام وضعیتی مشابه و افتضاحی دارند.

در این چند ساعت یاد صحبتی از صحبت های رئیس محترم جمهور جناب روحانی افتادم که در اولین تبلیغات خود با انتقاد از دولت قبل صفوف مردم برای دریافت ارزاق را لایق مردم ندانست و اعلام کرد چنان رونقی در اقتصاد بوجود آوریم که مردم حتی به گرفتن یارانه هم بی نیاز باشند.

جناب روحانی رونق اقتصادی پیشکش شما و دولتمردان ، عزت مردم را با اینچنین صف هایی لت و پار نکنید.پنجتن کمتر یا بیشتر برای توزیع در نظر گرفته شده که با ضرب و تقسیمی ابتدایی مشخص شده و نتیجه اش ایجاد صف های طویل و دردآور است.

جناب روحانی رونق اقتصادی پیشکش شما و دولتمردان ، عزت مردم را با اینچنین صف هایی لت و پار نکنید./ع

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار