این ماهها موضوع پرداخت تسهیلات ارزان قیمت اشتغال زایی در روستاها به یکی از مهمترین دستاوردهای دولت در استان ایلام تبدیل شده است . این روزها شاهدیم همه فضای مجازی از اجرای این طرح پرشده متولیان با آب وتاب در بوق وکرنا کرده که با پرداخت صدها میلیارد تومان تسهیلات به روستاییان باعث ارتقاء رتبه استان در جذب اعتبارات شده اند ،اما هرگز نگفتند که این میزان اعتبار چگونه جذب شد و زمینه اشتغالزایی برای چند روستایی را فراهم آورده است ؟! این موضوع همواره از سوی این رسانه و برخی دیگر از رسانه ها مورد انتقاد قرار گرفته است .
کد خبر: ۷۰۱۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲ 09 January 2019

تابناک ایلام ::یکی از مهمترین دغدغه های حال حاضر مسئولین ومردم کشور وبه تبع آن استان ایلام موضوع بیکاری جوانان است . دولتهای مختلف نیز برنامه های متنوعی را در راستای ایجاد اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری در کشور در دستور کار قرار داده اند.

واقعیت این است ،بیکاری جوانان تحصیلکرده بزرگترین چالش فعلی نظام جمهوری اسلامی ایران است .در هر خانواده ای تعدادی جوان تحصیلکرده کارشناس و بالاتر وجود دارد که این روزها از سویی وبال گردن خانواده ها شده اند ،شب و روز را به بطالت گذرانیده و پول تو جیبی آنان را هم باید پدران تامین کنند . ازسویی نیز همین موضوع، هم شرمندگی پدران را رقم زده و هم عزت نفس جوانانی را هدف قرار داده است ،چرا که واقعانمی توانند برای خود و متناسب با تحصیلات وتخصص اشان، شغلی دست وپا کنند.

دولت هم یک دولت حجیم وگسترده است و توانایی ایجاد اشتغال باب دل این حجم از جوانان تحصیلکرده را در درون خود ندارد ،تازه اینکه به دلایلی همچون مازاد نیرو و مشکلات مالی ،گهگاهی مقوله تعدیل نیرو از سوی مسئولین ارشد دستگاههای اجرایی وشرکتهای دولتی مطرح می شود.

از اینرو تنها راه ممکن برای اشتغال زایی ،پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در راستای ایجاد اشتغال در شهرها وروستاهاست . تجربه این روش هم نشان داده است؛ بدلیل انحراف و عدم نظارت بر اعطاء تسهیلات بانکی به متقاضیان ،یا تسهیلات از مسیر وهدف واقعی منحرف و سر از مشاغل دلالی و کاذب درآورده اند ویا اینکه در اختیار کسانی قرار گرفته که صلاحیت اینکار را نداشته وتسهیلات دریافتی به جای قرار گرفتن در خدمت تولید واشتغال ، سر از طرح های مضر اقتصادی همچون خرید و فروش ملک ،خودرو  وطلا وارز درآورده وعملا به مشکلی برای اقتصاد کشور تبدیل شده اند.

این ماهها موضوع پرداخت تسهیلات ارزان قیمت اشتغال زایی در روستاها به یکی از مهمترین دستاوردهای دولت در استان ایلام تبدیل شده است . این روزها شاهدیم همه فضای مجازی از اجرای این طرح پرشده متولیان با آب وتاب در بوق وکرنا کرده که با پرداخت صدها میلیارد تومان تسهیلات به روستاییان باعث ارتقاء رتبه استان در جذب اعتبارات شده اند ،اما  هرگز نگفتند که این میزان اعتبار چگونه جذب شد  و زمینه اشتغالزایی برای چند روستایی را فراهم آورده است ؟! این موضوع همواره از سوی این رسانه و برخی دیگر از رسانه ها مورد انتقاد قرار گرفته است .

مناسبت تنظیم این مطلب صحبتها و ادعای مسئولین استان در جلسه کارگروه اشتغال در هفته جاری است .  استاندار ایلام برپایه آمارهای ارایه شده از سوی متولیان اشتغالزایی یعنی اداره کل کار تعاون رفاه اجتماعی استان اعلام نمود :"کاهش 1درصدی آمار بیکاری دراستان حاصل زحمات مدیران وهمراهی مردم استان است " وی همچنین با تشکر از مدیرکل کار استان گفت:"رتبه ی اشتغال استان نسبت به سال گذشته بهبود 7پله ای داشته واز رتبه ی 15 کشور به رتبه 22ارتقاء یافته است"

این درحالیست درپایان همان جلسه ،مدیرکل کار ،تعاون ورفاه اجتماعی استان در گفتگو با صدا وسیمای مرکز ایلام در خصوص وضعیت بیکاری واشتغال دراستان موضوع عجیبی را در خصوص وضعیت اشتغال استان مطرح نمود که ضمن قابل تامل بودن می تواند ادعاها در خصوص بهبود وضعیت اشتغال استان را نیز زیر سوال ببرد.

شیرخانی در پاسخ به این سوال خبرنگار صدا وسیما که " اگر مردم بخواهند از وضعیت اشتغال واقعی دراستان کسب اطلاع نمایند ،این آمار واطلاعات را باید در کجا مشاهده نمایند ؟!" گفت : سایت خاصی وجود ندارد واین آمارها براساس گزارشات روابط عمومی استانداری واداره کار قابل دریافت است "!

لذا می توان گفت سخنان استاندار،مواضع مدیرکل و وضعیت واقعی وآماری بیکاری در استان از چند منظر قبل تامل و البته بررسی است :

اول اینکه ؛مهمترین بخش این موضوع به سخنان مدیرکل محترم کار،تعاون ورفاه اجتماعی بر می گردد ،چرا که این سخنان مدیرکل که مردم می توانند با مطالعه خبرهای روابط عمومی درباره وضعیت اشتغالزایی استان قضاوت کنند ،به این معنا خواهد بودکه خود دستگاه متولی کار و اشتغال از نبود یک سامانه جامع برای اعلام میزان اشتغال یافتگان ویا بیکاران در صف اشتغال رنج می برد . از اینرو احاله دادن مردم به قضاوت در خصوص اشتغالزایی در استان از طریق مطالعه اخبار روابط عمومی استانداری به معنای ضعف اطلاعات درخصوص میزان اشتغال یافتگان استان در سالجاری ویا عدم تحقق اهداف کارآفرینی از طریق اعطاء تسهیلات تحلیل وتفسیر می شود.

دوم اینکه ؛استاندار ایلام در جلسات پیشین کارگروه اشتغال به صورت شفاف آمار ارایه شده از میزان بیکاری در استان ایلام را آماری غیر مستند و خلاف واقع عنوان و بیان داشت که آمار بیکاری در استان ایلام به مراتب بیشتر از آمار اعلامی از سوی مراجع ذیربط است .حال باید گفت چگونه می شود از یک سو منتقد آمار واقعی بیکاری در استان از سوی مراجع رسمی بود، اما از سویی دیگر آمار اعلام شده در خصوص میزان کاهش بیکاری در استان را ملاک عملوموفقیت مدیران قرار داد؟!

استاندار محترم ایلام و مدیرکل کار،تعاون ورفاه اجتماعی بیش از هر کسی دیگری بر این امر واقفند که هرچند  درطول یکسال اخیر تلاشهایی درراستای اشتغالزایی در استان به عمل آمده ونبایستی منکر تلاش های صورت گرفته دراین راستابود،اما به واقع درحالیکه تاکنون عمده  تسهیلات اعطایی در گیرودار فرآیندهای قانونی به دست متقاضیان نرسیده ودر مسیر تحقق اهداف تعریف شده قرار نگرفته اند ،چگونه می شود مدعی اثر گذاری این تسهیلات در روند کاهش امار بیکاری در استان ایلام بود؟

مضافا اینکه در حالیکه بدنبال بهره برداری از طرح های نفت ،گاز وپتروشیمی تعداد زیادی از کارگران شاغل در شرکت های نصب وراه اندازی این طرح ها از کار بیکار شده و تعدادی از طرح های صنعتی نیز از مدار تولید خارج ونهایتا بیکاری شاغلین این حوزه ها را رقم زده است ،اما از سویی با وجود جذب قریب به چندصد نفر نیزدر طرح های حوزه نفت وگاز شهرستان دهلران  ،به جرات می توان گفت ؛تراز اشتغال در استان ایلام روند منفی به خود گرفته است .با این حال مسئولین تدوین کننده آمار کاهش بیکاری وبهبود رتبه اشتغال دراستان ایلام باید صریح اعلام کنند که این اشتغال در کدامین نقطه از استان رقم خورده است .

مخلص کلام اینکه اگر متولیان حوزه اشتغالزایی در استان بر روی تسهیلات اشتغالزایی اعطایی اخیر حساب عمده ای برای بکارگیری جویندگان کار باز کرده اند ،باید بدانند که این موضوع یک خوش خیالی بیش نیست وبدلیل عدم نظارت،انحراف تسهیلات از مسیر واقعی و عدم تحقق اهداف از پیش تعیین شده با وجود برنامه ریزی غلط دریافت کنندگان تسهیلات ،این طرح فرجامی بهتر از طرح های اشتغالزایی دولتهای پیشین نخواهد داشت .

هرچند این نکته را نباید از قلم انداخت که صرف پرداخت حق بیمه اجباری از سوی دریافت کنندگان تسهیلات وقرار گرفتن نامشان در ردیف بیمه شدگان نمی تواند سند ایجاد اشتغال برای آنان باشد ،چرا که اجبار وتحمیل پرداخت حق بیمه، آن هم از اصل وام دریافتی قطعا بر مشکلات دریافت کنندگان این تسهیلات خواهد افزود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
من سه برادرتحصیل کرده بیکاردارم دوره احمدی نژاد بیکار بودن دوره روحانی هم بیکارندهروقت یکیشون مشغول به کارشدباورم میشه آماربیکاری کم شده.یعنی مسئولین چطورشبهاسرراحت روبالش میذارن وقتی تومملکتی که ازجمله5کشورثروتمنددنیاست این همه جوان بیکاروآرزوبردل روزبه روزسنشون بالامیره وناامید به آینده تارونامعلومشون نگاه می کنند.چه جوابی درپیشگاه خدادارن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار