کد خبر: ۷۰۱۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸ 09 January 2019

تابناک / مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: هیاتی از شورای ثبت تهران برای بررسی انتساب خانه ابتهاج به گیلان سفر می‌کند.

به گزارش ایسنا، امیر انتخابی در دیدار با اعضای شورای شهر رشت با اشاره به اخبار رسانه‌ها درباره خانه مادری هوشنگ ابتهاج - شاعر معاصر - در شهر رشت گفت: رضا رسولی - عضو شورای رشت - اعلام کرد، شهرداری قرار است تا خانه را خریداری کند. امروز با مالک دیداری داشتیم و ایشان گفت که قصد فروش ملک خود را ندارد. اما از آنجا که این یک مطالبه عمومی است، حتی اگر ساختمان جدید باشد، می‌توان به عنوان یک مکان رویداد ثبت کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه پیگیری‌های قانونی با میراث کشور در این زمینه صورت گرفته است، تصریح کرد: مالک عنوان می کند که اینجا خانه ابتهاج نیست و حرف رسانه‌ها نشر اکاذیب است. این مهم نیازمند به بررسی بیشتر است و اگر انتساب ساختمان حل شود، به عنوان یک مطالبه عمومی برای ثبت آن تلاش می‌کنیم.

انتخابی با اشاره به قصد شورای شهر رشت برای خرید این خانه گفت: حتی اگر کوچکترین اثری از استاد ابتهاج در این بنا باشد، می‌توان برای ثبت اقدام کرد. اگر چه در سازمان میراث فرهنگی کشور نیز فرش قرمز برای ما پهن نکرده‌اند و باید با همدلی برای خرید و ثبت بنا تلاش شود، ولی مالک این بنای دهه ۴۰ اعلام کرده قصد فروش ندارد.

وی افزود: روزهای آتی هیاتی از شورای ثبت تهران برای بررسی انتساب خانه ابتهاج به گیلان می آید و پس از اعلام نتیجه شورا می‌توان برای ثبت اقدام کرد.

انتخابی با بیان اینکه نوع نگاه ما در صنعت گردشگری گیلان از جنس فرهنگی است، گفت: سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی صنعت گردشگری در استان با دیگر دستگاه ها باید همراهی داشته باشد.

وی بر احیای بافت‌های تاریخی گیلان تاکید کرد و افزود: تلاش ما ثبت جهانی ماسوله است. اکنون تعداد ورود گردشگران خارجی به گیلان بسیار پایین است و باید نوع نگاهمان را در حوزه گردشگری تغییر دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تصریح کرد: سند توسعه گردشگری در گیلان در حال تدوین است و به زودی به دیگر ادارات ابلاغ می شود.

او خواستار همراهی اصحاب رسانه با مدیریت میراث فرهنگی شد و ادامه داد: رسانه ها به‌جای نزاع باید در همراهی با مسؤولان کمک کنند.

انتخابی در ادامه خواستار نصب تابلوی معرفی بناهای میراثی و بویژه بقعه خواهر امام در ورودی رشت و سطح شهر شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به اینکه در رشت فقر موزه داریم گفت: مساحت کم موزه رشت پاسخگوی اشیا نیست. بیش از ۷۰ هزار شی در انبار موزه نگهداری می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار