عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیحاتی در مورد دلیل ابتلا و درمان استرابیسم یا انحراف چشم ارائه داد.
کد خبر: ۷۰۲۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴ 11 January 2019
به گزارش «تابناک تهران»؛ محمدرضا اکبری فوق‌تخصص استرابیسم عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مسئول محور استرابیسم بیست و نهمین کنگره چشم پزشکی ایران اظهار داشت: هر زمانی که هم‌جهتی محور چشم با هم متفاوت باشد و دو چشم همراستا نباشند انحراف چشم رخ می‌دهد.

وی افزود: استرابیسم انواع مختلفی همچون انحراف به سمت خارج، داخل، بالا و بینی دارد و در صورتی که بزرگ باشد، توسط افراد قابل شناسایی و اگر اندک باشد تنها توسط متخصص قابل تشخیص است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه انحراف چشم به طور کلی به دو نوع مادرزادی و اکتسابی تقسیم می‌شود،‌ادامه داد: هر چند که استرابیسم می‌تواند تهدیدکننده حیات انسان نباشد ولی اگر تظاهر یک تومور مغزی باشد می‌تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد.

وی گفت:‌در سنین پایین انحراف چشم دوبینی ایجاد نمی‌کند و خطر تنبلی چشم را به همراه دارد ولی در سنین بالا دوبینی سبب آزار فرد می‌شود.

این فوق‌تخصص استرابیسم عنوان کرد: تروما ناشی از تصادف و نزاع نیز می‌تواند شکستگی اطراف کره چشم و در نتیجه انحراف چشم را به همراه داشته باشد.

وی در مورد درمان انحراف چشم گفت: این مسئله به دو روش جراحی و غیرجراحی تقسیم می‌شود که روش غیرجراحی با تجویز عینک، تجویز منشور و یا تزریق بوتاکس امکانپذیر است و جراحی بسته به نوع مشکل متغیر است و اینکه گفته می‌شود فرد باید به سنن 18 سالگی برسد تا بتوان انحراف آن را عمل کرد یک باور غلط قدیمی است.

مسئول محور استرابیسم بیست و نهمین کنگره چشم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: گاهی انحراف چشم لازم است در یک سالگی بلافاصله عمل شود ولی در نوع اکتسابی و به دلیل ایجاد تصادف و مسائل عروقی اصولا 6 ماه صبر کرده و پس از آن جراحی صورت می‌گیرد.

به گفته وی،‌ والدین لازم است بدو تولد و 6 ماهگی بینایی و وضعیت چشم کودک خود را توسط متخصص چشم بررسی کنند و در صورت ابتلای فرزندشان به انحراف چشم درمان به موقع برای آنها صورت گیرد چرا که این مسئله علاوه بر بروز عوارض می‌تواند منشأ مسائل روحی و روانی در کودک به ویژه در ایام تحصیل باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار