دریابست را مستند نامستند بخوانیم بی‌راه نگفته‌ایم
کد خبر: ۷۰۲۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹ 12 January 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، دریا بست فیلمی دارای محتوی قدیمی از 2 تا 4 سال پیش است و مدیریت شیلات را هدف گرفته در هر حال موارد و نکاتی قابل تأملی در مورد فیلم بدین شرح وجود دارد:

1- فیلم‌دارای سوگیری از پیش بوده و تلاش داشته تفکری را به بیننده القا نماید که جریان غیر متعارفی پشت این صید فانوس ماهیان است، حال آنکه این فعالیت با تأیید موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از سال 1387 رسماً صید تجاری را آغاز نموده و تحقیقات مرتبط با آن از 4 دهه قبل شروع شده بود.
2- هیچ قانونی برای ممانعت از ورود بازنشستگان در تولید کشور وجود ندارد و حضور آنها به دلیل دانش قبلی در کنار سایرین می‌تواند یک فرصت تلقی گردد. 
3- در یک سناریو پیرمردی می‌گوید دریا ماهی ندارد و من الان در منزل نشسته‌ام. ضمن تأیید اینکه ممکن است صید دریا در سال خاصی کاهش نیز نشان دهد بحمدالله در سال 1396 بیشترین میزان صید از دریا بخصوص در منطقه جاسک و کل کشور نشان داده است. هر چند به هیچ یک از اینگونه مصاحبه ها نمی‌توان اتکایی متقن داشت، اخیراً صیادان منطقه جاسک و سیریک در مصاحبه با صداوسیما اعلام نموده‌اند مشکل ما با صیادان غیر مجاز بخصوص صیادان پره است که این نوع صید را از شمال به جنوب کشور انتقال داده‌اند و همه مولدین را در یک چشم بهم زدن در محاصره می‌اندازد و نسل آبزیان را با خطر انقراض روبه‌رو کرده‌اند.
4- اصولاً کشتی چینی یا اندونزی و .... در ایران نیست و اگر باشد براساس اخبار انتشاریافته با آنها برخورد گشته و طبق وعده کارگردان در کلیپ‌های قبلی قرار بوده فیلمی که خودش از کشتی های خارجی با پرچم خودشان را بگیرد محقق نشده است. 
5- متولی!! خود در نقش یک دانشمند شیلاتی!! ظاهر شده ( جناب خان هم چند وقت پیش .........) و روش صید را ترال کف معرفی و اثرات مخرب آنرا با بهره‌گیری از فیلم‌های خارجی انیمیشن می‌کند حال آنکه این صید یعنی صید فانوس ماهیان به روش ترال کف نیست. در ادامه ایشان با هدایت یکی دو صیاد تلاش داشته تا این روش را عالمانه ترال کف برای بیننده جلوه دهد.
6- متولی !!! با استفاده از فیلمی تهیه شده در آبهای اقیانوسی که توری با حجم بسیار انواع ماهیان را صید کرده تلاش دارد بیننده را الزام به این باور کند که این همان کشتی صید فانوس ماهی است. شاید متولی نتوانسته حجم صید  مورد نظرش را در هنگام تخلیه در کشتی های موجود در ایران بیابد.
7- در این نمایش سینمایی تلاش شده تا فیلم دلفینهای مرده چندین سال پیش را گردن این کشتی ها انداخته، حال آنکه دلفین موجودی سطح زیست بر روی آب است و حال آنکه کشتی های فوق 5 متر بالای کف را صید می‌کنند. در حال حاضر حجم انبوهی از کشتی های نظامی و غیر نظامی در این مسیر تردد دارند. و احتمال مانورها نظامی و برخورد با کشتی ها با دلفین ها یا توسط لنج ها در سطح آب محتمل است.
8- متولی!! در مورد کشتی های فانوس تمرکز نموده حال آنکه به یک‌باره قطعه‌ای از خشک کردن ماهی ساردین را در کف زمین نشان می‌دهد. و به واقع میتوان عنوان کرد که با ابزار رسانه قصد انحراف ذهن بیننده را دارند.
9- متولی با مصاحبه با کارگران چینی در تلاش است این ذهنت را برای بیننده ایجاد کند که کشتی‌های چینی مجوز صید مستقیم از ایران دارند. حال آنکه  کشتی های اجاره‌ای در اختیار شرکت صیادی ایرانی است. که درصد کمی از کل شناورها است.
10- متأسفانه ف... جاسک به جای حل موضوع خود در این فیلم بدون اطلاع از ضوابط شیلاتی پیش قراول ابهامات مزید بر آنها شده است.
11- متولی!!! با فیلم برداری از قایق های پارک شده و غیر مجاز و دو نفری که مصاحبه می کند در تلاش برای القا تعطیلی صید منطقه است که این مطالب هم از زبان مقامات تکذیب شده است.


انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار