کد خبر: ۷۰۲۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲ 13 January 2019

تشکیل پرونده پروانه ساخت تا مرحله صدور دستور نقشه تا پایان سال الکترونیکی می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از الکترونیکی شدن تشکیل پرونده پروانه ساختمانی تا مرحله صدور دستور نقشه تا پایان سال خبر داد.

به گزارش «تابناک تهران»؛ عبدالرضا گلپایگانی (معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران)‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره فرآیند طولانی صدور پروانه شهرداری گفت: در دستور کار داریم که تا پایان سال مرحله تشکیل پرونده تا صدور دستور نقشه الکترونیکی شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اینکه همه بخش‌های صدور پروانه را نمی‌توان الکترونیکی کرد، اظهار داشت: به عنوان مثال در فرایند صدور پروانه بحث بازدید حضوری را داریم که کارشناس باید برای بازدید ملک برود و شرایط هم‌جواری‌های پلاک ثبتی، همسایگی، وضعیت درختان داخل ملک و ... را بررسی کند. تا زمانی که این موارد ثبت نشوند، امکان تداوم فرایند صدور پروانه وجود ندارد.

وی افزود: با این وجود در حال تلاش هستیم تا مثلا در مواردی که فرد باید به شهرداری مراجعه کند و تشکیل پرونده دهد، بتواند با ثبت‌نام در سامانه «تهران من» مدارک خود را بارگزاری کند و تشکیل پرونده دهد و قرار بازدید بگذارد. در حال تکمیل کل لایه‌ها و اطلاعات طرح تفصیلی هستیم تا زمانی که می‌خواهند شرایط ملک را ارزیابی کنند، نیازی به کار دستی نباشد و در این سیستم بتوان طرح را بررسی کرد. در چنین شرایطی از نظر زمان، هزینه و شفافیت تا حد زیادی ارتقا پیدا می‌کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه افراد با یک ساعت نشستن پشت سیستم کامپیوتر می‌توانند اقدامات زیادی را به صورت الکترونیک انجام دهند، بیان کرد: افراد در گذشته برای تشکیل پرونده باید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه می‌کردند و اکنون درحال تکمیل زیرساخت‌ها هستیم که در وهله اول این کار الکترونیکی شود. در مراحل بعد ارتباط با مهندس طراح الکترونیکی می‌شود و نیازی به رفت و آمد مهندس طراح نخواهد بود. همچنین مهندس طراح پس از تهیه نقشه می‌تواند آن را به صورت الکترونیکی بارگزاری کند و نیازی نیست به صورت حضوری آن را به دفتر تحویل دهد. تا پایان سال الکترونیکی شدن این مراحل به ثمر خواهد نشست.

گلپایگانی با تاکید بر اینکه باید فرایند صدور پروانه به صورت مرحله‌به‌مرحله کوتاه شود، گفت: امیدواریم بتوانیم بازه زمانی صدور پروانه را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم. در حال حاضر در برخی کشورهای دنیا مثل دانمارک سه یا چهار روزه پروانه صادر می‌شود.

وی یادآوری کرد: ما می‌خواهیم به این سمت حرکت کنیم که از ظرفیت مهندسانی که در شهر تهران هستند و تمایل به همکاری با شهرداری و مردم دارند، استفاده کنیم و شرایط را به سمت بهبود پیش ببریم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران عنوان کرد: اگر پروانه‌ای که درخواست می‌شود، مرتبط با بحث تغییر کاربری نباشد و پیچیدگی‌هایی در نقشه آن نباشد، زمانش کوتاه‌تر می‌شود و ممکن است در طول دو یا سه ماه هم بتواند پروانه دریافت کند، اما معمولا شرایط هر پارسلی خاص است. در تهران 800 – 700 هزار پارسل داریم که هرکدام یک پرونده هستند و وقتی نقشه تهیه می‌شود، باید فازهای مختلف یا مسائل آتش‌نشانی آنها بررسی شود؛ ممکن است ملک مثلا در حریم کابل فشار قوی یا مترو باشد. اینها باید بررسی شود. به هر حال ما در حال تلاش هستیم تا این پیچیدگی‌ها را تبدیل به یک فرایند سیستمی‌کنیم تا زمان آن کوتاه شود.

گلپایگانی در پاسخ به این سوال که چقدر طول می‌کشد تا فرایند صدور پروانه ساختمانی در کشور ما مثل دانمارک شود، اظهار کرد: خیلی طول می‌کشد تا از این لحاظ مثل دانمارک شویم. البته شرایط در دو کشور کاملا متفاوت است. من در حدود سال‌های 91 و 92 آماری را بررسی کردم و در آن سال حجم پروانه‌هایی که در شهر تهران صادر می‌شد و عملیات ساخت‌وسازی که در این شهر در جریان بود، شاید به اندازه کل اتحادیه اروپا بود. آمار ساخت و ساز ما خیلی با کشوری مثل دانمارک متفاوت است. شاید کل کشور دانمارک به اندازه یکی از مناطق تهران هم ساخت و ساز نداشته باشد.  

وی اضافه کرد: شهر تهران بستری تاریخی داشته که شاید اسناد زنده آن نزدیک 400-300 سال باشد و آن دسته از اسناد که از زیر خاک بیرون می‌آیند، ممکن است به چند هزار سال پیش برگردند. تاثیر این پیشینه تاریخی می‌تواند در شکل و اندازه قطعات، گذربندی‌ها، کوچه‌ها، نوع مالکیت‌ها و ... خود را نشان دهد و در نتیجه ما را با پیچیدگی‌هایی مواجه می‌کند. در کشوری مثل دانمارک ممکن است یک نقشه تیپ وجود داشته باشد و همه قطعات مثل هم باشند. پروانه صادر کردن برای جایی که تمام قطعاتش مثل هم هستند، با جایی که هر پلاک آن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، حتما متفاوت است. بنابراین نمی‌توان اینگونه این دو کشور را مقایسه کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تاکید کرد: به هر حال ما در حال تلاش هستیم تا قطعات را گونه‌بندی کنیم و از شرایط فعلی به سمت شرایط سیستماتیک پیش برویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار