در حالی که مسئولان آموزش و پرورش مازندران بر اساس برنامه چشم انداز 1404 از افزایش جمعیت دانش آموزی استان خبر می دهند، آمارهای رسمی حاکیست که در این بازه زمانی 92 درصد نیروی انسانی این مجموعه بازنشسته می شوند.
کد خبر: ۷۰۲۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸ 13 January 2019

در سال تحصیلی جاری 538 هزار دانش آموز در چهار هزار و 800 مدرسه مازندران مشغول تحصیل هستند و این تعداد حدود یک و نیم درصد بیشتر از سال تحصیلی گذشته است.
روند افزایش آمار دانش آموزان در مازندران در چند سال آینده بر اساس نرخ رشد جمعیت و با توجه به مهاجرت پذیری استان با شیب ملایم ادامه خواهد یافت، ولی در طرف مقابل روند بازنشستگی کادر آموزشی که از چند سال پیش وارد سرازیری شده، طی سال آینده شیب تندتری پیدا خواهد کرد.
در حال حاضر آموزش و پرورش مازندران 37 هزار و 454 نفر نیروی انسانی دارد که از این تعداد 24 هزا رو 335 نفر معلم هستند.
کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش مازندران موضوع جدیدی نیست. این مشکل تا پیش از این یک علت داشت و آن هم افزایش شدید و سالانه جمعیت دانش آموزی بود ولی در چند سال اخیر بازنشستگی رو به رشد معلمان هم به آن اضافه شده است.
به عنوان مثال در سال تحصیلی جاری در حالی هشت هزار نفر به جمعیت دانش آموزی مازندران اضافه شد که آموزش و پرورش استان با 2 هزار معلم به خاطر رسیدن به سن بازنشستگی خداحافظی کرد و هیچ نیروی استخدامی جدیدی هم به بدنه این مجموعه اضافه نشده است.
به عبارتی بر اساس حداقل استانداردهای موجود، آموزش و پرورش مازندران سال تحصیلی 97 -98 را نیز با کمبود حدود 2 هزار نیروی آموزشی آغاز کرد و مجبور شد برای تامین نیروی انسانی دست به استمرار خدمت یکهزار و 200 نیروی فرهنگی بازنشسته بزند.
روند بازنشستگی در سال های آینده تشدید خواهد شد به گونه ای که به گفته مسئولان آموزش و پرورش مازندران تا پایان سال تحصیلی جاری حدود چهار هزار و 500 نفر از نیروی انسانی این نهاد به سن بازنشستگی خواهند رسید.
جدول آمارهای رسمی آموزش و پرورش نشان می دهد که تا سال 1404، حدود 92 درصد از کل نیروهای نیروی انسانی آموزش و پرورش مازندران به سن بازنشستگی خواهند رسید و سهم معلمان در این میان 75 درصد است.
** رشته های مهارتی، قربانی بزرگ کمبود معلم
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید تند شدن شیب بازنشستگی نیروی انسانی در این مجموعه، گفت: شاخه فنی و حرفه ای و کار دانش با بازنشستگی حدود 85 درصد از نیروی خدماتی و آموزشی، بیشترین سهم را در بازنشستگی دارند.
اسفندیار نظری افزود: معلمان مقطع ابتدایی با80 درصد و معلمان پرورشی با 70 درصد بیشترین میزان بازنشستگان را در میان معلمان مدارس مازندران دارند.
وی کمبود نیروی انسانی در 1404 را در مقطع ابتدایی پنج هزار و 202 نفر، متوسطه اول و دوم شاخه نظری هشت هزار و 98 نفر و در شاخه فنی و کاردانش 14 هزار و 68 نفر اعلام کرد.
معاون آموزش و پرورش مازندران بحران کمبود معلم و نیروی انسانی را در سال های پیش رو بسیار جدی دانست و گفت: آموزش و پرورش در پی یافتن راههای مناسب برای تامین کمبود است اما هنوز به تصمیم قطعی نرسید.
** افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان، گزینه روی میز
نظری یکی از برنامه های پیشنهادی برای جبران کمبود معلم را افزایش سهمیه استان در دانشگاه فرهنگیان برشمرد و افزود: قوی ترین برنامه ای که در حال حاضر پیش روی آموزش و پرورش است، افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان است.
وی افزود: برگزاری آزمون استخدامی معلمان و همکاری سازمان امور استخدامی کشور برای تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش یکی دیگر از راه حل های پیشنهاد شده است که این لحظه در حد پیشنهاد باقی مانده است.
معاون آموزش و پرورش مازندران انتقال معلمان پیش دبستانی به مقطع ابتدایی، تبدیل وضعیت معلمان و همچنین جذب معلم از دانشگاههای دولتی را نیز از دیگر راه حل های پیش بینی شده برای تامین کمبود نیرو برشمرد و گفت: باید منتظر ماند و دید وزارت آموزش و پرورش چه تصمیمی خواهد گرفت.
نظری افزود: چند سال اخیر سعی شده با جذب معلمان حق التدریس ، توزیع و جا به جایی معلمان و همچنین استمرار کار نیروهای بازنشسته و یا به کارگیری بازنشستگان کمبودها جبران شود ؛اما همچنان این کمبود ظرفیت آموزش و پرورش را آزار می دهد.
او مهیا نبودن شرایط لازم در جذب نیروهای کیفی، انتقال نیروها به سازمان های دیگر و نابرابری حقوق و مزایا با سایر دستگاهها را از مشکلات این نهاد برشمرد و گفت: نیازمندی نیروی انسانی ، بیشتر از جذب نیروهاست .
معلمان شاغل در آموزش و پرورش را نیروهای رسمی ، پیمانی ، آزمایشی ، قراردادی ، سرباز معلم و حق التدریس تشکیل می دهند./ ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار