مدیرکل راه آهن منطقه یزد گفت: حرکت قطارهای سریع السیر مسیر یزد - تهران و بالعکس که از چندی قبل متوقف شده بود از چهارشنبه دوباره از سرگرفته می شود.
کد خبر: ۷۰۳۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱ 16 January 2019

سیدمصطفی داوودی  اظهار داشت: قطارهای ترنست (سریع السیر) قطارهای وارداتی و دارای سیستم های پیشرفته ریلی است به گونه ای که تعمیر 70 درصد قطعات آن نیازمند ارز برای خرید از خارج کشور است.
وی با بیان اینکه قطارهای سریع السیر زیر نظر شرکت رجا زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی است ، افزود: با توجه به اینکه سه ماه پایانی سال زمان اوج مسافرت در مجموعه ریلی است قبل از آن ، زمانی برای تعمیرات در نظر گرفته می شود.
مدیرکل راه آهن یزد خاطرنشان کرد: امسال نیز حرکت این قطارها برای اورهال کردن ( تعمیر و نگهداری ) متوقف شده بود ولی شرکت رجا از وقتی ارز افزایش قیمت داشت اعلام کرد که نمی تواند با قیمت فعلی بلیت ها ، تعمیرات را انجام دهد به همین دلیل تقاضای استفاده از نرخ ارز پایه برای تأمین قطعات و انجام تعمیرات را داده بود.
داوودی اضافه کرد: بعد از چند ماه ناتوانی در تأمین ارز ، حرکت قطارهای ترنست که در برخی مسیرها از جمله ، یزد ، تهران ، مشهد و قزوین فعال بود متوقف شد تا بعد از تأمین قطعات و ایمنی لازم ، دوباره سیر آنها آغاز شود.
وی با اشاره به اینکه در استان یزد نیز چهار رام قطار به صورت رفت برگشت از یزد به تهران و بالعکس فعال است ، یادآور شد: این قطارهای به دلیل ایمنی ، سرعت (160 کیلومتر در ساعت) و امکانات بالا به شدت مورد استقبال اقشار مختلف مردم استان یزد قرار گرفته است به همین دلیل برای حل مشکل توقف این قطارها دو تلاش عمده انجام شد.
این مسئول ادامه داد: در مرحله نخست ، با هماهنگی تهران ، سریعا واگن هایی را روی قطارهای دیگر اضافه شد و سهمیه یزد در سایر قطارها افزایش یافت تا سهمیه استان از نظر تعداد صندلی با مشکل مواجه نشود .
رئیس مرکز هماهنگی استان های راه آهن با بیان اینکه با این وجود ، مشکل استفاده از قطارهای سریع السیر در زمان های خاص باقی مانده بود ، گفت: به همین دلیل راهکار دوم و در واقع راه اندازی دوباره قطارهای ترنست را با رایزنی با مجموعه های سیاسی از جمله استاندار و معاون عمرانی و نیز نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی پیگیری کردیم.
داوودی انتقاد شرکت رجا را در لزوم تخصیص ارز پایه ، صحیح دانست و اظهار داشت : با این حال توقف قطارها کار درستی نبود ولی معتقدیم ایمنی در اولویت است و باید قطعات تأمین و تعمیرات نیز انجام شود تا بتوانیم شاهد حرکت دوباره قطارهای ترنست باشیم.
وی با تقدیر از همدلی بسیار خوب ایجاد شده در میان مسئولان استان یزد در این خصوص یادآور شد: در جلسه نمایندگان استان با مدیرعامل شرکت رجا در ساختمان مجلس شورای اسلامی ، این شرکت قول هایی برای تخصیص ارز به منظور تأمین قطعات دریافت کرد به همین دلیل از امروز فروش بلیت این قطارها شروع شده است.
به گفته مدیرکل راه آهن منطقه یزد ، فعالیت قطارهای سریع السیر یزد - تهران و بالعکس از فردا صبح از مقصد تهران آغاز می شود و از روز جمعه نیز حرکت این قطارها همچون گذشته به روال عادی بازخواهد گشت .
ترن‌ست‌هایی که از روز 16 دی ماه از شبکه سیر حذف شدند در مسیرهای پرتقاضای یزد و مشهد تردد داشت و ضریب اشغال این قطارهای سالنی حدود 100 درصد بود.
از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از چهار میلیون مسافر از راه‌آهن منطقه یزد خدمات گرفته‌اند که مبدأ یا مقصد یک‌میلیون نفر از آن‌ها یزد بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد رشد دارد.
با وجودی که تنها حدود هزار کیلومتر خط آهن شامل هفت درصد مجموع خطوط ریلی کشور در این استان قرار دارد ، بیش از 30 درصد عملیات معادل چهار برابر بازدهی و بهره‌وری این بخش به نسبت دیگر نواحی مربوط به این منطقه است.
راه‌آهن یزد به دلیل انطباق مرکز ثقل راه‌آهن بر مرکز جغرافیایی کشور ، پرترافیک‌ترین منطقه ریلی کشور است به طوری که در هر شبانه‌روز 120 رام قطار از این محدوده تردد می‌کند که 30 مورد آن مسافربری است.
هم‌اکنون 42 ایستگاه زیر نظر این اداره کل راه آهن منطقه یزد قرار دارد و مهمترین ایستگاه‌های استان شامل نایین، میبد، اردکان، یزد و بافق است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار