با وجود این آمار اعلام شده می توان تناقض در گفته های مسئولین استان را استخراج کرد. تناقضی که می تواند یا از عدم اطلاعات واشراف نشات بگیرد و یا اینکه آنان با علم به این موضوع تنها بخاطر حفظ جایگاه و برتری خود این آمارهای بزرگ را نادیده می گیرند . اگر همه آمارهای ارایه شده اینگونه باشد باید به حال وروز استان گریست .
کد خبر: ۷۰۴۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲ 16 January 2019

تابناک ایلام ::امروزه مقوله قاچاق با انواع واقسام آن به پدیده ای مخرب برای ااقتصاد کشور تبدیل شده است ،پدیده ای شوم که ضمن تاثیرگذاری منفی بر اقتصاد کشور ،آثار زیانباری نیز بر روح وروان مردم بر جای گذاشته است .در این مقال مجالی برای پرداختن به انواع قاچاق نیست ،اما موضوع روز ما قاچاق دام زنده وتبعات زیانبار آن بر کشور است.

این روزها قیمت گوشت گرم عرضه شده در قصابیها از مرز شصت هزار تومان فراتر رفته ،اوضاع اقتصادی ومالی مردم هم به گونه ایست که برای خرید یک لاشه گوسفند باید به دریافت تسهیلات بانکی متوسل شد.آن هم برای مردمی همچون استان ایلام که سالهای سال است گوشت قرمز به جزیی جدایی ناپذیر از سفره وسبد غذایی آنان مبدل شده است.

هرچند درسخنان مدیران دستگاههای متولی می توان چنین برداشت کرد که ریشه گرانی گوشت در قاچاق سازماندهی شده دام زنده و همچنین صادرات آن قرار دارد ،اما بی خیالی مسئولین درراستای چاره جویی ومقابله با این پدیده زیانبار وازسویی واردات گوشت منجمد برزیلی وصف های طولانی وتحقیر آمیز مردمان این دیار برای دریافت سهیمه گوشت ارزان قیمت ،آن هم با کارت ملی جدید!حکایتی شده است.

سقوط یک هواپیمای بویینگ 707حامل 40تن لاشه گوسفد از قرقیزستان وخبرهای گوشتی ازاین دست بر التهابات وابهامات موجود دربازار افزوده است ،ابهاماتی که می تواند ریشه در مافیای بزرگ قاچاق دام و واردات گوشت منجمد سهیمه ای داشته باشد .مافیایی که هم قوت مردم وهم عزت آنان را نشانه رفته است.

بگذریم!استان ایلام یک استان مرزی است که هم سهم عمده ای از تولید گوشت گرم رابه خود اختصاص داده وهم اینکه در کنار مصرف بالای این فرآورده ،بدلیل برخورداری از مرزی 430کیلومتری از پتانسیل ویژه ای برای قاچاق دام زنده بهره مند است .

از سویی با وجود درجه اهمیت موضوع قاچاق که پیش زمینه مقابله با آن در اختیار داشتن اطلاعات وآمار دقیق است ،اما این موضوع در استان ایلام با چالش جدی روبروست . اختلاف نظر مسئولین ارشد استان در موضوع قاچاق دام خود می تواند مزید برعلت شده و راه را بر استمرار آن باز نماید.

در یک سو درهمین ماه گذشته معاون سیاسی وامنیتی استاندار بعنوان متولی حوزه  امنیت استان با تکیه بر اطلاعات درست واصولی اعلام نمود که "امروز قاچاق سوخت و دام به لحاظ وجود ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک و اختلاف قیمت در دو طرف مرز رو به افزایش است ".

اما از سویی دیگر استاندار ایلام در همان نشست وبا اظهار نظری متفاوت گفت :"استان ایلام از نظر قاچاق کالا بخصوص دام و سوخت تحت کنترل است و در صورت برنامه ریزی مناسب در طول یک ماه یک راس دام و یک لیتر سوخت از مرز خارج نخواهد شد".

این درحالیست که روز گذشته مدیرکل دامپزکشی استان ایلام در جدیدترین واکنش به موضوع گرانی گوشت قرمز در استان گفت :دلال ها دام زنده را به قیمت بالاتر از دامداران خریداری و به راحتی از استان خارج می کنند که باید حتما با این افراد برخورد شود.دستگاه‌های انتظامی حتما در این مورد همکاری لازم را به خصوص در شهرستان‌های جنوبی استان ازجمله دهلران ومهران داشته باشند.
 وهاب پیرانی درگفتگو با ایرنا گفته است : از ابتدای سال تاکنون 6محموله قاچاق دام به تعداد 733 راس دام زنده وسبک حین خروج از مرز استان توسط نیروهای انتظامی ومرزبانی کشف وضبط شده اند .

با وجود این آمار اعلام شده می توان تناقض در گفته های مسئولین استان را استخراج کرد. تناقضی که می تواند یا از عدم اطلاعات واشراف نشات بگیرد و یا اینکه آنان با علم به این موضوع تنها بخاطر حفظ جایگاه و برتری خود این آمارهای بزرگ را نادیده می گیرند . اگر همه آمارهای ارایه شده اینگونه باشد باید به حال وروز استان گریست .

لذا انتظار می رودمسئولین استان در وضعیت آمار واطلاعات موجود درخصوص قاچاق دام زنده تجدیدنظر و درراستای بروز سازی آمارها و تشدید اقدامات مقابله ای مبادرت ورزند ،بدیهی است تشدید وضعیت قاچاق دام زنده ،مخصوصا دام مادر ،می تواند بخشی از یک سناریوی خارجی بمنظور ایجاد اخلال بلند مدت در تهیه گوشت و همچنین تحقیر ملت ایران قلمداد شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
تا نفوذ رانت خواران و دلالان در دولت شناسایی و با انها بر خورد نشده مشکل قاچاق دام حل نخواهد شد دام مگر کبریت قوطی توی جیب بگذارند و ببرند و کسی هم نبیند اشکار اشکار و احتمالا با مجوز هم حمل می کنند چون دلالان نفوذ پیدا کرده اند و انها هر گز و هر گز بفکر مردم نیستند نفوذی های ترامپ در داخل برای بدبین و ناراضی کردن مردم هستند البته در لباس بظاهر دوست رسانه ها باید افشا گری کنند و الا با این همه بسیج و سپاه و ارتش مگر ممکنه اراده کنند دام قاچاق شود هر گز و هر گز دولت با نفوذ رانت خواران اجازه و اراده بر خورد با قاچاق دام نمی کند
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
مختص یک دوره خاص هم نیست ، ولی ۴ گروه هستند که بلای جان مملکت و مردم آند و ریشه مشکلات اقتصادی و معیشتی را باید در بین آنها جستجو کرد: ۱-بعضی از مسئولین عالیرتبه ۲-بعضی از مدیر کل ها و بیشتر معاونین آنها ۳-پرسنل خبره یک اداره و دلالان و مفسدان اقتصادی ۴- دشمن بیرونی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
علت كمبود و گران شدن گوشت يك علت نقطه اي نيست بلكه روند سياستهايي كه طي ده سال گذشته اتخاذ گرديد دام سبك و حتي سنگين كشور را با به اين روز انداخت ...متاسفانه با فشار اتاق هاي بازرگاني طي ده سال گذشته چند ده ميليون دام سبك و مولد كشور بصورت صادرات قانوني راهي كشورهاي عمان كويت و امارات شد و امروز كمبود ناشي از اين سياست غلط و رانتي خودش را نشان داد امارهاي صدارات رسمي گمرك گواه ادعاي بنده است .....در همين ارمنستان كه از معدود كشورهاي پرورش دهنده دام سبك است دام سبك و ذاخير خود را حفظ كرده اند و در ده سال گذشته يك دو بار بصورت مقطعي در حد صد هزار گوسفند و دويست هزار در سال صادر كردند كه هم اكنون اين مقدار را نيز بدليل مصرف داخلي صادر نميكنند متاسفانه بخش خصوصي ما فقط به فكر منافع فردي و صنفي خودش است و فرياد وامصيبتايش هميشه بلند و نتيجه فشارها اين ميشود كه گوشت 40 هزار توماني سيصد درصد رب گوجه 6000 هزار توماني 300 درصد و .... دولت نبايد تسليم فشار تعدادي اندك ادم بشود و منافع ملت را فداي چند نفر بكند متاسفانه اين حضرات منفعت طلب غوغاسالاري ميكنند و دولت سريع كوتاه مي آيد ...الان شرايط جنگ اقتصادي است بايد كالاهاي حساس و استراتژيك از نظر صادراتي ممنوع شوند زيرا در ان سوي مرزها دلارهاي سعودي دلارهاي امريكايي و اسراييلي در كمين خريد كالاهاي اساسي و استراتژيك ايراني براي ايجاد كمبود و بحران كالايي هستند ...دلارهايي كه متاسفانه هيچ وقت وارد ايران نشده و ارز حاصل از صادرات اين كالاها بصورت خروج سرمايه از كشور راهي بانك هاي امارات سوييس و امريكا ميشود زيرا صادركنندگان به تعهدات ارزيشان هيچ وقت عمل نكرده اند .....حتما توجه كرده ايد كه موسساتي در ايران از شما ريال ميگيرند و در كشورهاي ديگر پول شسته شده ناشي از تجارت را با بازگشايي حسابي در ان كشورها تحويل مهاجران ايراني مي دهند اينها دلارهاي بي بازگشت حاصل از صادرات هستند متاسفانه.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار