معاون ادراه کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام با اشاره به شناسایی یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در ایلام، گفت: ۷۴۰ اثر از این تعداد، ثبت ملی شده است.
کد خبر: ۷۰۴۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵ 17 January 2019

 به گزارش تابناک ایلام؛رویا ارجمدی  اظهار داشت: در استان ایلام ۷۴۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور وجود دارد که این رقم نصف کل آثار استان است چراکه تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در استان شناسایی شده که می توانند همه آنها ثبت ملی شوند.

وی افزود: ایلام در بخش آثار تاریخی جزو استان های شاخص کشور است، شهر تاریخی سیمره در شهرستان دره شهر مربوط به قرون اولیه اسلامی مهمترین اثر تاریخی استان است.

ارجمندی  تصریح کرد: در این شهر تاریخی که حدود ۲۰۰ هکتار است، آثار، بناها و نیز گچ بری های شاخصی  به دست آمده که در موزه باستان شناسی دره شهر نگهداری می شوند.

وی ادامه داد: شهر تاریخی سیروان در روستای سراب کلان واقع در شهرستان سیروان مربوط به قرون اولیه اسلامی یکی دیگر از آثار شاخص استان است.

ارجمندی تصریح کرد: تپه های پیش از تاریخ دشت دهلران از دیگر آثار شاخص تاریخی استان است که شهرت جهانی دارند و اخیرا این تپه ها کاوش شدند و اطلاعات مهمی در خصوص تاریخ این دشت به دست آمده است.

وی افزود: تپه های پیش از تاریخ دشت مهران شامل چغاآهوان و چغاگلان، غارهای پیش از تاریخ تپه های کزآباد و تپه چغامایه در بخش هلیلان که شهرت جهانی دارند و کاوش های متعدد و خوبی در این خصوص انجام گرفته، از دیگر آثار شاخص تاریخی استان است.

ارجمندی بیان داشت : همچنین آثار بسیار شاخصی در شهر ایلام، شهرستان ایوان، آبدانان، ملکشاهی  و بدره وجود دارد که همه آنها شاخص و از شهرت جهانی برخوردار هستند./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار