مدیر کلينیک تخصصی اعصاب و روان بهمن يزد با اشاره به برخی از تاثیرات ناشی از آزارهای روحی کودکان به ويژه نادیده گرفتن آنها، مي‌گويد: احساس خلأ عاطفی و ناامنی عاطفی ـ روانی، وجود رفتارهای انزوا طلبانه، مردم گریزی و بعضاً داشتن افکار و تمایل به خودکشی از عوارض این آسیب هستند.
کد خبر: ۷۰۵۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱ 19 January 2019

«مهین ذوالفقاری»  یکی از مهم‌ترین آزارهای روحی به کودکان را بدرفتاری عاطفی، بی‌توجهی و نادیده گرفتن آنها مي‌داند و اظهار مي‌كند: بدرفتاری عاطفی دایره وسیعی دارد که رفتار و نگرش‌های منفی مستمر نسبت به کودک به صورت کلامی، به کار بردن الفاظ زشت در صحبت و شوخی‌های منفی مکرر با كودك را دربرمی‌گیرد.

وی در مورد تاثیر این بدرفتاری نيز تصریح مي‌كند: این اقدام نامطلوب والدین منجر می‌شود تا کودک خود را بی‌ارزش و مستحق توهین بداند و این احساس بی‌ارزشی، کودک را مستعد انواع اختلالات روانی می‌کند.

این مسئول با بیان تفاوت بروز تاثیر این اقدام بر پسران و دختران، بیان می‌کند: غالباً آثار مخرب کودک آزاری عاطفی در دخترها به صورت افسردگی و در پسرها به شکل پرخاشگری خود را نشان می‌دهد.

وی احساساتی مانند اضطراب و ناآرامی، گریه، سکوت، بی‌قراری، ترس، ترس‌های شدید از موقعیت و افراد، پرخاشگری و ناتوانی در کنترل احساسات را از عوارض ناشی از این نوع آزار عنوان و اضافه مي‌كند: ضعف در تصمیم‌گیری و انتخاب، ضعف در بیان احساسات، کمبود اعتماد به نفس، ناتوانی در ابراز وجود و رفتار قاطعانه، احساس کم ارزشی، طرد‌شدگی و حقارت، احساس خلأ عاطفی و ناامنی عاطفی ـ روانی، وجود رفتارهای انزواطلبانه، مردم گریزی و بعضا داشتن افکار و تمایلات به خودکشی از دیگر عوارض بروز این آسیب هستند.

ذوالفقاری در مورد درمان این آسیب در کودکان نيز مي‌گويد: لازم است ابتدا جلسات مشاوره مداوم و منظم برای والد و مراقب کودک تشکیل شود و علاوه بر آن کودک نیز در جلسات درمان گروهی قرار خواهد گرفت تا با استفاده از روش‌های تقویت رفتاری و انگیزشی، نیاز به دیده شدن در کودک برآورده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار