رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند؛آمار عجیب معاون سیما: ۸۰ درصد مردم روزی ۲۰۰ دقیقه تلویزیون می‌بینند!/فحاشی آشکار به هاشمی یا مستندسازی و ... که رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۰۵۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱ 19 January 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
نظر عطریانفر درباره نقش «جهانگیری» در دولت روحانی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: نقش جهانگیری تقریباً مشابه دوره ای است که در دوره اول با آقای روحانی همکاری می کرد.محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با مهر در مورد نقش پررنگ معاون اول رییس جمهور در دولت یازدهم و دوازدهم، اظهار داشت: اختیارات معاون اول تابع مجموعه واگذاری هایی از حوزه اختیارات رییس جمهور است که به معاون اول خودش تفویض می کند. باور من این است که آقای جهانگیری در دوره اول حجم مناسبی از اختیارات را از ناحیه رییس جمهور در اختیار داشت لکن در دولت رییس جمهور تا حدودی توجه کافی را به مشورت هایی که از ناحیه معاون اول داده می شد، مبذول نداشت.عطریانفر تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت به صورت اول برگشته و نقش آقای جهانگیری تقریباً مشابه دوره ای است که در دوره اول با آقای روحانی همکاری می کرد.وی در مورد کاهش بودجه دفتر معاون اول بیان کرد: معاون اول بودجه ای در داخل بودجه ریاست جمهوری دارد و این ارقام خیلی مهم نیست و اختیارات معاون اول به این عدد و رقم ها نیست و به حوزه مسئولیت ها و ماموریت هایی که به او واگذار می شود ارتباط دارد.
 
آمار عجیب معاون سیما: ۸۰ درصد مردم روزی ۲۰۰ دقیقه تلویزیون می‌بینند!

مرتضی میرباقری، معاون سیما در دومین جلسه شورای سیاست گذاری پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم گفت: رسانه ملی بیشترین تاثیر را در افکار عمومی دارد و عینی کردن این آمار از اصلی‌ترین ماموریت دست اندرکاران این جشنواره است. معاون سیما می‌گوید: بیش از ۸۰ درصد مردم ایران، در روز بیش از ۲۰۰ دقیقه از وقت خود را به تماشای شبکه‌های تلویزیون اختصاص می‌دهند.

آیت الله نوری همدانی:۱۵۰ کشور FATF را پذیرفته‌اند، اما ما قرآن و سنت را داریم

آیت‌الله نوری همدانی: درباره FATF و پالرمو نظرات خود را با تحقیق و بررسی مطرح کردیم؛ تصویب چنین کنوانسیون‌هایی به صلاح کشور نیست و تذکرات خود را مطرح کرده و به تکلیف و وظیفه خود عمل می‌کنیم. طبق نظر کارشناسان پالرمو با استقلال و امنیت کشور منافات دارد و مسؤولان باید تابع ولایت فقیه باشند. این مرجع تقلید تاکید کرد: رهبری در خصوص این کنوانسیون فرمودند: این معاهدات در اتاق فکر قدرت‌های بزرگ برای تامین منافع آن‌ها تدوین شده و بعد دیگر کشور‌ها با آن‌ها همراه می‌شوند. گفته می‌شود که ۱۵۰ کشور این کنوانسیون را پذیرفته اند؛ ما خودمان قانون اساسی و قرآن کریم داریم و مامور هستیم که عزت و عظمت اسلام را حفظ کنیم.

اشاره آیت الله مکارم به تعداد فالوئر‌های آقامیری

آیت‌الله مکارم شیرازی: در حوزه مشکلات مهمی در زمینه مفاهیم کتاب‌ها وجود دارد و بعضا در هفته ۲۰ جلد کتاب نوشته می‌شود که لازم است گروهی به رصد مفاهیم این کتاب‌ها بپردازند. آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: گروهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به فضای مجازی بپردازند، چرا که سابقا تریبون‌ها در اختیار امامان جمعه و خطبای مساجد بود، اما این فضای مجازی برای همه تریبون درست کرده است، به طور مثال این فردی که اخیرا خلع لباس شده بیش از یک میلیون پیگیرکننده و مخاطب داشته و متاسفانه اجازه نداده اند سالم سازی درستی در فضای مجازی ایجاد شود. او افزود: باید مشخص شود که پهنای باند به چه کسانی باید داده شود و با استفاده از پهنای باند می‌شود فضا‌های مجازی فاسد را کمرنگ کرد، اما متاسفانه این کار را نمی‌کنند.این مرجع تقلید یادآور شد: دولت برای حل مشکل فضای مجازی علاقه‌مند است، اما دل نمی‌سوزاند و در این شرایط که دیگران کوتاه می‌آیند، مراکزی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی باید جور آن‌ها را نیز متحمل شوند.

محیط زیست: منشا بوی نامطبوع تهران پیدا نشد

مدیر کل حفاظت محیط زیست تهران با اشاره به این که بوی نامطبوع متصاعد شده در تهران مرتبط با پسامد‌های آراد کوه، فاضلاب و گاز نبود، گفت: در نهایت نتوانستیم برای این بو منبع مشخصی پیدا کنیم. برای منشا یابی این بو اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است و بلافاصله بعد از این که این بو در سطح شهر تهران متصاعد شد، کارگروه ویژه‌ای شکل گرفت. ما از ابتدایی‌ترین احتمالات شروع به کار و منشایابی کردیم. هواشناسی نیز گزارش کرد که هیچ تغییر جوی اتفاق نیفتاده است. کیومرث کلانتری در حاشیه جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران که امروز در استانداری تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره منشا بوی بد تهران که حدود سه هفته پیش احساس شده بود، اظهار کرد: برای منشا یابی این بو اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است و بلافاصله بعد از این که این بو در سطح شهر تهران متصاعد شد، کارگروه ویژه‌ای شکل گرفت. ما از ابتدایی‌ترین احتمالات شروع به کار و منشایابی کردیم. هواشناسی نیز گزارش کرد که هیچ تغییر جوی اتفاق نیفتاده است. کلانتری در پایان گفت: در نهایت نیز هیچ یک از دستگاه‌ها بوی متصاعد شده از زیرمجموعه‌های که در حیطه وظایف آن دستگاه است را تایید نکرد بنابراین نتوانستیم به نقطه مشخصی برای منشا این بو برسیم. سازمان حفاظت محیط زیست دستگاه‌های سنجش کیفیت گاز و ذرات را دارد، ولی هنوز تجهیزاتی برای سنجش بو نداریم که باید آن‌ها را تهیه کنیم.

کی‌روش درباره حواشی اخیر: در دهان من حرف گذاشتند

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در پیامی اعلام کرد که هیچ شخص نمی‌تواند احترام و تعهد من را به هواداران فوتبال ایران و تیم ملی ایران بر هم بزند. کارلوس کی‌روش بعد از مطرح شدن حواشی اخیر پیامی به شرح زیر اعلام کرد. این بسیار ناراحت کننده است که برخی از منابع همچنان با پافشاری در تلاش هستند که اذهان عمومی ایرانیان را گمراه کرده، با گذاشتن حرف‌هایی در دهان من و نسبت دادن کار‌هایی به بنده که هیچ گاه انجام نداده ام. این تلاشی مستقیم برای لطمه زدن به وجهه و اعتبار بنده در مقابل هواداران فوتبال ایران است. همان گونه که شما متوجه هستید من تنها می‌توانم مسئولیت کامل را برای صحبت‌ها و اقدامات خودم پذیرا باشم.بعد از گذشت هشت سال در ایران، اخلاق مداری حرفه‌ای من در کار و در زندگی، نتایج و دست آوردها، خود به صورت بسیار قوی و بدون هیچ تردیدی، گویای همه چیز است.

افشاگری فرمانده ناجا از تلاش دشمنان برای بر هم زدن مراسم ۲۲ بهمن

سردار حسین اشتری، در بیست و یکمین گردهمایی معاونان اجتماعی ناجا با اشاره به این که باید هوشیاری خود را تا پایان امسال نیز حفظ کنیم، گفت‌: البته همواره باید هوشیار و آماده باشیم، اما بدانید که معاندین به دنبال بر هم زدن امنیت و آرامش مراسم ۲۲ بهمن و پس از آن در پایان سال هستند و ما باید تمام تلاش خود را کنیم که این مراسم در امنیت کامل برگزار شود. دشمنان به دنبال این هستند که فضای آرامش حاکم در کشور را بر هم زنند. برنامه‌ریزی آن‌ها برای هم دهه فجر و پایان سال است.
 
اگر مذاکره نمی‌کردیم با شرایط بدتری مواجه بودیم

حجت الاسلام رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در واکنش به ادامه روند اتهام‌زنی‌ها به دستگاه دیپلماسی که گاهی شخص وزیر امور خارجه را هدف می‌گیرد، گفت:حضرت مجتبی (ع) هم با معاویه به صلح و مصالحه نشست؛ حالا کسی بگوید حضرت مجتبی (ع) مگر نمی‌دانست معاویه به وعده خود عمل نمی‌کند؟! باید امتحان پیش بیاید؛ دنیا آزمایشگاه بزرگی است که افراد خود را در آن نشان می‌دهند. ما هم با همه اشکالات و ایراداتی که مذاکره وجود داشت، این مسیر را انتخاب کردیم. امروز دنیا صحبت‌های ما را پذیرفته و جز رژیم صهیونیستی و آمریکا باقی کشور‌ها حرف ما را قبول کرده‌اند؛ بنابراین سیاست خارجی تا آنجا که در شرایط خاص تصمیم‌گیری کرده درست عمل کرده است و اگر طرف مقابل بد عمل کرده، مشکل آن‌ها است. /ایلنا

فحاشی آشکار به هاشمی یا مستندسازی

در روز‌هایی که ساخت فیلم‌های مستند درباره چهره‌های سیاسی بسیار داغ است، مستندی درباره زندگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم به بازار آمده که جنجال‌های بسیاری آفریده است. مستند «هاشمی زنده است» بدون مجوز در حال پخش است که به گفته موسوی نکته تناقض‌آمیزی است. او در این باره می‌گوید: کسانی که این فیلم را ساخته‌اند ظاهرا خودشان را معتقد به نظام جمهوری اسلامی می‌دانند، اما حاضر نیستند که برای فیلمشان از همین نظام جمهوری اسلامی مجوز دریافت کنند.

شیخ‌نشین‌ها می‌خواهند با «جامعه بسته» وارد «دنیای باز» شوند

محمد مسجدجامعی، سفیر پیشین ایران در مغرب و واتیکان و کارشناس مسائل جهان عرب با حضور در کافهخبر گفت: همسایه‌های جنوبی ما عملا شش کشور هستند، البته به اعتباری یمن هم است. این شش کشور به‌طور واقعی همه‌شان با ۱۰ سال گذشته‌شان فرق کرده‌اند، با دو دهه قبلشان که خیلی فرق کرده‌اند، دچار یک سلسله تحولاتی شدند که باید دید که آن تحولات چیست و ضمنا این تحولات دارای چه انعکاس سیاسی است. به‌طور خلاصه آن‌ها دچار یک نوع «خودگم‌کردگی» شده‌اند. در این کشورها، ظاهر شهر‌ها مدرن شده و در بعضی از قسمت‌ها هم مثل بندر دوبی و یا خطوط هوایی، به خوبی مدرن شده است، یعنی کار‌ها را با ضوابط انجام می‌دهند، ولی این توسعه هماهنگ و همه‌جانبه؛ آن طوری که شما در آسیای دور می‌بینید، نیست. در سنگاپور در تایوان، در کره. یعنی توسعه‌اش یک توسعه نفتی است.

آملی لاریجانی تندروی‌های آیت‌الله جنتی را ندارد

علی مطهری، نایب رییس مجلس گفت: هر کسی می‌تواند نظر خودش را داشته باشد. حتی اگر نظرش مخالف نظر، ولی فقیه باشد، او آزاد است که این را اعلام و بیان کند. نظارت بر رهبری را صیانت از رهبری تفسیر می‌کنند. این تفسیر را از کجا درآورده اند؟ مگر رهبری نیاز به صیانت دارد؟ رهبری خودش جایگاه خاص و پایگاه مردمی خودش را دارد و نیازی به صیانت ندارد. روحانیون حتی المقدور پست‌های اجرایی را اشغال نکنند مگر اضطراراً. اما روحانیت هر مقدار دولتی و حکومتی شود، تا حدودی از اقبال مردم به آن‌ها کم می‌شود. درواقع روحانیت باید به گونه‌ای عمل کند که همیشه در کنار مردم و ناظر بر دولت‌ها باشد و درد مردم را بیان کند. آقای صادق لاریجانی در مجموع آدم معقولی است و تندروی‌های آقای جتنی را ندارد. حتی در همین مجمع تشخیص مصلحت می‌تواند با روشی که آقای محسن رضایی شروع کرده است که به نوعی ورود در قانونگذاری و تبدیل مجمع به شورای نگهبان دوم یا مجلس سناست مخالف باشد و از این نظر باعث اصلاح این موضوع شود. زندگی من از نظر مالی یا مسائل دیگر چیز پنهانی ندارد. صلاحیت نمایندگان مجلس خبرگان رهبری را باید نمایندگان مراجع تقلید بررسی کنند نه شورای نگهبان. /خبر فوری
 
دلالان در تله بانک مرکزی

همتی، رییس کل بانک مرکزی در مصاحبه با شرق گفته است: بازار ارز تحت کنترل است. اجازه فعالیت نوسان گیر‌ها را نخواهد داد تا از فضای ایجادشده و رشد تقاضای آخر سال سوء استفاده کنند؛ سیاستی که به تعبیر برخی از تحلیلگران تله‌ای برای نوسان گیران محسوب می‌شود. در بازار دخالت نمی‌کنیم، اما اجازهء نوسان‌گیری هم نمی‌دهیم. حذف صفر اولویت اصلی ما نیست؛ اولویت چندم است و یکی از چندین کاری است که باید انجام شود. ما کار‌های بسیار زیادی را در بانک مرکزی شروع کرده‌ایم، تحولات مختلفی را در بازار ارز، پول و اصلاح نظام بانکی به ترتیب پیش می‌بریم.

برجام نه ویتنام است نه ورسای

حسام الدین آشنا نوشت: جنگ طلبان امریکایی به گونه‌ای از برجام سخن می‌گویند که تداعی کننده نگاه هیتلر به پیمان حقارت آور ورسای در پیامد جنگ نخست جهانی است. نحوه برخورد امثال جان بولتون با سالگرد برجام به روشنی حکایت از رویکرد روانشناختی به این توافق دارد و تداعی کننده سندروم ویتنام در ذهنیت تندرو‌های امریکایی است. سندروم ویتنام برای سال‌ها بر اذهان امریکایی‌ها سنگینی می‌کرد تا آنجا که کثیری از نخبگان هوشمند در غرب گفته اند امریکا به یک پیروزی نظامی در جنگ اول و دوم خلیج فارس نیاز داشت تا خاطره تلخ شکست ویتنام را فراموش کند. برجام هیچ یک از این‌ها نیست؛ نه ورسای و نه ویتنام است، امریکایی‌ها و ایرانی‌ها در برجام بدون شلیک گلوله به یک توافق برد- برد تن دادند؛ همین برابری حقوق و دستاورد‌ها در برجام است که از دید ترامپ "وحشتناک " تلقی می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار