مدیرعامل موسسه جهاد نصر خبر داد:
مدیرعامل موسسه جهاد نصر اعلام کرد که فاز نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری دشت‌های ایلام و خوزستان به پایان رسیده و برای اجرای فاز دوم آن به ۱.۷ میلیارد دلار بودجه نیاز داریم که امیدواریم حدود ۲۰۰ میلیون دلار در بودجه سال آینده برای این طرح تخصیص یابد.
کد خبر: ۷۰۵۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ 21 January 2019

محمدجواد صالحی‌نژاد اظهار کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری دشت‌های ایلام و خوزستان یکی از بزرگترین طرح‌های کشاورزی ایران است که در سال ۱۳۷۵ با سفر مقام معظم رهبری به این استان کلید خورد و در سال ۱۳۸۸ با ۹ طرح در قانون بودجه سالیانه قرار گرفت و در اواخر همان سال دستگاه اجرایی این طرح از وزارت جهاد کشاورزی منتزع و به جهاد نصر منتقل شد.

وی افزود: از آن سال تا سال ۱۳۹۲ معادل ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه از محل ردیف بودجه و فاینانس داخلی هزینه شد که ۶۶ هزار هکتار از اراضی این دو استان تحت پوشش برای اجرای طرح‌های مدنظر از جمله تسطیح اراضی، زهکشی، احداث کانال‌های فرعی آبیاری و غیره قرار گرفت.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر ادامه داد: از اواخر سال ۱۳۹۲ با سفر دولت یازدهم به خوزستان و پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی با اذن مقام معظم رهبری ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای این طرح اختصاص داده شد که این اعتبار باعث شد تا از سال ۱۳۹۳ این طرح با شتاب بسیار بهتری پیگیری و اجرایی شود.

صالحی‌نژاد گفت:‌ در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳ مجموعا ۶۶ هزار هکتار از این اراضی تحت پوشش این طرح قرار گرفت اما از سال ۱۳۹۳ با تخصیص بودجه مناسب از صندوق توسعه ملی سالانه ۵۳ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و اوج عملیات اجرایی در سال ۱۳۹۴ بود که در یک ماه بالغ بر ۹۷۰۰ هکتار از اراضی تحت پوشش قرار گرفت و این طرح تاکنون در بیش از ۲۲۰ هزار هکتار از دشت‌های ایلام و خوزستان اجرا شده که تنها مختص سال ۱۳۹۳ تا پایان ۱۳۹۶ است.

وی با بیان اینکه فاز نخست طرح دشت‌های ۵۵۰ هزار هکتاری ایلام و خوزستان به وسعت ۲۹۵ هزار هکتار در آبان ماه امسال به بهره‌برداری رسید، گفت: یکی از دستاوردهای مهم اجرای این طرح، افزایش تولید ۲.۸ میلیون تنی محصولات کشاورزی است و در فاز دوم این میزان افزایش تولید تا ۹.۵ میلیون تن هم پیش‌بینی شده که اگر خلأیی ایجاد نشود و از سال ۱۳۹۸ بتوانیم با اختصاص بودجه مناسب این طرح را ادامه دهیم در بازه زمانی پنج ساله به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به اینکه ۱.۷ میلیارد دلار برای اجرای فاز دوم طرح احیاء دشت‌های ۵۵۰ هزار هکتاری ایلام و خوزستان پیش بینی شده است، گفت: در فاز نخست یک ویژگی طرح این بود که قبل از اجرای طرح وزارت نیرو کانال‌های اصلی آبیاری را اجرا کرده بود اما در فاز دوم دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی باید کانال‌های اصلی و فرعی را با هم انجام دهند که امیدواریم به افزایش درآمد و اشتغالزایی در این بخش کمک کند چرا که در فاز نخست بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، ۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش درآمد و توانمندسازی بخش خصوصی محقق شد و به عنوان مثال دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خاصی همچون اسکلیپر و ترنچر که عمدتا از خارج وارد می‌شد با حمایت از صنایع داخلی تا ۶۱ درصد در سال پایانی فاز نخست داخلی شد.

موسسه جهاد نصر کارفرماست، مجریان بخش خصوصی هستند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه گفته می‌شود اجرای طرح احیای دشت‌های ۵۵۰ هزار هکتاری ایلام و خوزستان دولتی‌سازی شده و به بخش خصوصی اجازه فعالیت آنطور که باید داده نمی‌شود، گفت: در پروژه‌های عمرانی عمدتا کارفرما دولت است و موسسه جهاد نصر به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی که نماینده وزارت جهاد کشاورزی است کارفرمایی طرح احیای دشت‌های ۵۵۰ هزار هکتاری ایلام و خوزستان را بر عهده گرفته اما اجرای این طرح توسط شرکت‌های جهاد نصر استانی که بخش خصوصی محسوب می‌شوند و شرکت‌هایی غیر از جهاد نصر انجام می‌شود. به عنوان مثال هم‌اکنون بالغ بر ۷۰ پیمانکار در پروژه‌های مختلف این طرح فعالیت می‌کنند که همگی از طریق مناقصه و با طی مراحل قانونی انتخاب شده‌اند و بیش از ۵۰ درصد آنها از شرکت‌های خارج از موسسه جهاد نصر هستند. البته شرکت‌های جهاد نصر استانی نیز بخش خصوصی محسوب شده و جانبازان و ایثارگران وزارت جهاد آن شرکت‌ها را راه‌اندازی کرده‌اند.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در خصوص اولویت‌های تولید محصولات مختلف در دشت‌های احیا شده اینگونه توضیح داد که محصولات زراعی همچون گندم، ذرت و چغندرقند در اراضی جنوبی و عمده محصولات باغی در اراضی شمالی این دشت‌ها اولویت‌بندی شده‌اند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه EC آب در منطقه خوزستان مشکل دارد و برای اجرای این طرح‌ها باید فکری به حال آن کرد، گفت: EC آب با توجه به اینکه از سد تامین می‌شود مشکلی ندارد اما مشکل ما شوری خاک در این منطقه است که با اجرای طرح‌های زهکشی شوری آن کمتر می‌شود و توصیه ما در کشت‌های اول انجام آبیاری سنگین است تا از طریق زهکشی املاح و نمک در خاک کمتر شود و اصلاح خاک تا حد ممکن انجام شود و افزایش تولید در اراضی این منطقه نیز نشان از اجرای درست طرح‌های آب و خاک دارد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار