قائدی:امروز سؤالی که ذهن بنده، سایر اعضای شورا، بخش خصوصی و رانندگان زحمتکش اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی و همه شهروندان را به خود مشغول کرده این است که به‌راستی علت این‌همه تعلل آن‌هم در مرحله عقد قراردادی که شهردار نیز دستور واگذاری آن را صادر کرده است، چیست؟ چرا این موضوع به سرانجام نمی‌رسد؟ و سؤالات متعدد دیگری که به نظر می‌رسد پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن وجود ندارد.
کد خبر: ۷۰۵۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸ 21 January 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: عصر امروز در جلسه علنی شورای شهر شیراز اعضای شورا با لایحه یک فوریتی شهرداری شیراز مبنی بر عوارض صدور پروانه ساختمانی، عوارض تراکم ساختمان، عوارض تجاری و عوارض غیرمسکونی موافقت کردند.

نائب رئیس شورای شهر شیراز در این خصوص گفت: با تصویب این لایحه و جدولی و عددی شدن عوارض از فرمولی بودن محاسبه عوارض که سبب رانت می‌شد، دور می‌شویم.

در این جلسه طرح اعضای کمیسیون گردشگری و زیارت شورا مبنی بر بررسی طرح موزه طراحی برای شهر شیراز به منظور کارشناسی بیشتر به کمیسیون گردشگری ارجاع شد.

اعضای شورای شهر شیراز همچنین با نام‌گذاری ایستگاه متروی روبه‌ روی دانشگاه صنعتی شیراز به نام دانشگاه صنعتی، پارک واقع در محل سابق میدان خاتون به نام پارک خاتون، کوچه 56 بلوار عدالت جنوبی به نام شهید محمدمهدی صالحی، سالن سرپوشیده ورزشی خیابان کارگر در محدوده شهرداری منطقه 2 به نام شهیدان فهیمی، فرهنگسرای واقع در بلوار فرزانگان جنب شهرداری منطقه 9 به نام محمد بهمن بیگی موافقت کردند.

لایحه شهرداری شیراز مبنی بر بررسی اساسنامه شرکت تهیه، تأمین و نگهداری ماشین‌آلات شهرداری شیراز به کمیسیون مشترک عمران و حمل‌ونقل، سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و برنامه، بودجه و امور حقوقی ارجاع شد.

شهرداری در انجام تکالیف بودجه 97 موفق بود

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر شیراز با بیان اینکه سند بودجه سالیانه برشی از برنامه پنج‌ساله بودجه شهرداری است که سال گذشته به دلیل آماده نبودن برنامه پنج‌ساله سوم به تصویب نرسید، اظهار داشت: این برنامه هفته گذشته تقدیم شورا شده است که باید قبل از بررسی لایحه بودجه این سند بررسی و به تصویب شورای شهر برسد.

عبدالرزاق موسوی ادامه داد: برنامه پنج‌ساله باید در چارچوب برنامه بیست‌ساله توسعه شهر تهیه و تدوین شود که هنوز تدوین این سند پایان نیافته است و به هر صورت ما مکلف هستیم اول برنامه پنج‌ساله را مصوب و سپس به بررسی سند بودجه 98 بپردازیم.

وی افزود: اگر می‌خواهیم لایحه بودجه 98 واقع‌بینانه به تصویب برسد، باید متمم بودجه 97 هم بررسی و به تصویب برسد، زیرا این لایحه به ما می‌گوید بودجه سال 97 چقدر واقع‌بینانه تنظیم شده است، بنابراین تصویب لایحه متمم باید در اولویت باشد، ما در لایحه بودجه سال 97 تکالیف و احکامی را که فکر می‌کنم 135 تکلیف بوده است، آوردیم اما شهرداری در انجام تکالیف موفق نبوده است.

 

 

این عضو شورای شهر شیراز گفت: اینکه چرا موفق نبوده است را باید پاسخ دهند، ما نمی‌توانیم دوباره احکامی را در لایحه بودجه تصویب کنیم و اجرا نشود؛ در بودجه باید علاوه بر توجه به احکام برنامه پنج‌ساله، منابع درآمدی و هزینه‌ای را بررسی کنیم که آیا درآمد پیش‌بینی‌شده محقق خواهد شد.

موسوی با بیان اینکه بخش درآمدی بودجه امسال با محدودیت‌های بیشتری مواجه است و لایحه بودجه سال 98 دولت نشان می‌دهد که جایی برای کمک به شهرداری‌ها در آن دیده نمی‌شود، ابراز داشت: درآمد ناشی از ارزش‌افزوده قطعاً کاهش خواهد داشت، عمده منابع مالی شهرداری از محل عوارض است که ارقام به‌دست‌آمده از کدهای درآمدی نشان می‌دهد وضعیت خوبی قابل پیش‌بینی نیست، به‌علاوه بخش‌های مختلف جامعه و اصناف به دنبال آن هستند که به‌نوعی از پرداخت عوارض معاف شوند، پس درآمدها کاهش می‌یابد.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: حداقل 20 درصد به حقوق و دستمزد در شهرداری افزوده می‌شود که عددی نزدیک به یک‌صد میلیارد تومان است، در چنین شرایطی اعضای شورا باید با اولویت دادن به بررسی برنامه پنج‌ساله و لایحه بودجه و برگزاری جلسات منظم با پیشنهادهای کارشناسی در تصویب بودجه واقع‌بینانه تلاش کنند.

وی پیشنهاد داد: کمیسیون‌های تخصصی نگاه بخشی را از بودجه سلب و به وحدت بودجه توجه کنند، همایش و یا نشستی با بخش‌های مختلف شهری، اصناف و مشاغل برگزار و از کمک آن‌ها استفاده شود، شهرداری به‌صورت شفاف موارد کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی را در بودجه مشخص کند و از منابع موجود حداکثر استفاده شود.

تعلل شهرداری در انجام مطالعه حمل‌ونقل همگانی یکپارچه

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر شیراز اظهار داشت: توسعه حمل‌و‌نقل همگانی و غیر موتوری نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق، استفاده از نیروی انسانی متخصص، پرتلاش و چابک و از همه مهم‌تر مدیریتی منسجم و پشتکاری مثال‌زدنی جهت تحقق برنامه‌ریزی‌های است.

نواب قائدی ادامه داد: همان‌طور که سال‌ها اصرار برساخت پل‌ها و زیرگذرها متعدد در سطح شهر وجود داشت و متأسفانه امروز شاهد بروز گره‌های ترافیکی در محدوده برخی از همان پل‌ها و زیرگذرها هستیم، اقدام بدون برنامه و مدیریت منسجم در راستای حمل‌و‌نقل همگانی و غیر موتوری نیز می‌تواند ما را به سرنوشت مشابهی دچار نموده و بعد از مدتی، همچنان دستاوردی نداشته باشیم.

وی افزود: آفت همه این پروژه‌ها، سطحی‌نگری‌، عدم جامع‌نگری و آینده‌نگری و ضعف در مدیریت منسجم آن‌ها است، ضعف‌های مذکور تا حدی می‌توانند بحران‌زا باشند که گاه اقدامات صورت گرفته که بعضاً بسیار پرهزینه هستند را بی‌اثر و بی‌فایده می‌کنند.

 

 

قائدی خاطرنشان کرد: در سال 1378 سرانه ناوگان اتوبوس‌رانی فعال در خطوط، یک اتوبوس به ازای هر 3000 نفر و سهم اتوبوسرانی از کل سفرهای شهری در حدود 26.5٪ بوده است، در سال 1394 سرانه ناوگان، یک اتوبوس به ازای تقریباً هر 2400 نفر و سهم اتوبوسرانی از کل سفرهای شهری در حدود 12.4٪ بوده است که به‌عبارت‌دیگر، علیرغم توسعه کمی حمل‌و‌نقل همگانی، میزان استفاده از آن کاهش چشمگیری داشته است.

وی یادآور شد: سال گذشته در کمیسیون مصوب شد که معاونت حمل‌و‌‌نقل شهرداری شیراز با اخذ مشاور ذیصلاح نسبت به انجام مطالعه حمل‌ونقل همگانی یکپارچه اقدام نماید که طی آن هماهنگی و یکپارچگی لازم بین قطار شهری و اتوبوس و تاکسی ایجاد خواهد شد اما به علت عدم تحقق، کمیسیون برای چندمین بار مطرح و بر انجام سریع آن تأکید شد؛ همچنان این تأکیدها و تذکرها مؤثر واقع نشده است.

این عضو شورای شهر شیراز گفت: امروز سؤالی که ذهن بنده، سایر اعضای شورا، بخش خصوصی و رانندگان زحمتکش اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی و همه شهروندان را به خود مشغول کرده این است که به‌راستی علت این‌همه تعلل آن‌هم در مرحله عقد قراردادی که شهردار نیز دستور واگذاری آن را صادر کرده است، چیست؟ چرا این موضوع به سرانجام نمی‌رسد؟ و سؤالات متعدد دیگری که به نظر می‌رسد پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن وجود ندارد.

هوای شهر شیراز شکننده است

عضو شورای شهر شیراز ابراز داشت: در حال حاضر هوای کلان‌شهر شیراز خوب اما شکننده است که می‌طلبد تمام ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی، غیردولتی و بخش خصوصی نسبت به حفظ شرایط مطلوب و ارتقاء وضعیت موجود تلاش کنند.

علی ناصری ادامه داد: آلودگی هوای شهر شیراز نشأت گرفته از غلظت گازهای آلاینده دی‌اکسید کربن، اکسیدهای ازت، گردوغبار، ذرات معلق، هیدروکربن‌ها و اکسیدهای گوگرد ناشی از وسایل نقلیه موتوری، صنایع و نیز مصرف سوخت در بخش‌های مختلف است.

وی افزود: صنایع آلوده کننده در آلودگی هوای شهر شیراز نقش دارند که مهم‌ترین آن‌ها، کارخانه سیمان، کارخانه روغن نباتی، کارخانه لاستیک‌سازی و دیگر کارخانه‌های آلاینده، منابع خانگی و تجاری است که با توجه به سابقه برنامه‌ریزی و تمدید چندین‌باره برای خروج آن‌ها از شهر شیراز با لحاظ حفظ نیروهای شاغل این واحدهای صنعتی، هرچه سریع‌تر و بر اساس برنامه از پیش تعیین ‌شده لازم است صورت گیرد که بر اساس اعلام مسؤولان سازمان محیط‌زیست فارس سال 98 افق نهایی برای خروج کارخانه‌های یاد شده است.

 

 

این عضو شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: بیش از 75 درصد آلودگی هوا ناشی از احتراق سوخت در وسایل نقلیه موتوری و 22 درصد از آن مربوط به خودروهای فرسوده این شهر است.

ناصری با بیان اینکه مسؤولان شهرداری سهم حمل‌ونقل عمومی همگانی در سال 84 را حدود 26 درصد عنوان می‌کنند که اکنون این سهم به 13 درصد کاهش‌یافته است و این موضوع نشان می‌دهد که خودروهای شخصی جایگزین اتوبوس و حمل‌ونقل عمومی شده‌اند، تصریح کرد: عدم سرویس‌دهی مناسب و منظم بر اساس ساعت مشخص در ایستگاه‌ها، عدم وضعیت نظافت مطلوب، عدم سیاست‌گذاری مناسب بر اساس معیار مشتری مداری برم مبنای قیمت‌گذاری نرخ بلیط اتوبوس‌ها ازجمله تفاوت و فاصله‌دار شدن فاحش بین مبلغ کارتی و مبلغ نقدیِ این قیمت‌گذاری ازجمله دلایل عدم استفاده از اتوبوس است.

وی تأکید کرد: برای کاهش آلاینده‌ها لازم است برنامه‌ریزی‌های مناسب و اقدامات جدی صورت گیرد که ازجمله گازسوز کردن خودروها، تقویت سیستم حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس، مترو و تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی با مناسب‌سازی وضعیت آنان- اسقاط خودروهای مستهلک، گسترش سیستم معاینه فنی خودروها، حفظ باغ‌های شیراز، جلوگیری از تغییر کاربری باغ‌ها، اعطای حقابه تالاب‌ها و کنترل کشاورزی بی‌رویه راهکارهایی است که برای حفاظت از آب‌وهوا در شیراز را می‌توان نام برد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار