با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:
در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی،2واحد توسعه زیست بوم استان ایلام روز سه شنبه با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد.
کد خبر: ۷۰۹۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲ 30 January 2019

به گزارش تابناک ایلام؛  این واحدها شامل پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه ایلام و صندوق پژوهش و فناوری پارک علم و فناوری استان ایلام به منظور تکمیل چرخه ایده تا ثروت و بهره مندی از ظرفیت بومی این استان در بهره وری بهینه و فراوری دانش بنیان گیاهان دارویی و حمایت از طرح های نوآورانه و دانش بنیان راه اندازی شدند.

استان ایلام با توجه به ویژگی‌های بومی و جغرافیایی از ظرفیت بالایی در حوزه گیاهان دارویی بهره مند است به طوری که بالغ بر 1000 گونه گیاهی و 309 گونه گیاه دارویی در این استان رشد می کند.

با توجه به ضرورت برداشت بهینه و پیوند دانش و فناوری با ظرفیت گیاهان دارویی، باید برای توسعه پژوهش های کاربردی گام های اساسی برداشته شود.

بر همین اساس، این پژوهشکده در مسیر تولید و انتشار گیاهان دارویی و معطر، ترجمه دانش فنی این حوزه و نیز بهینه سازی مطالعات و پژوهش های راهبردی با حمایت دانشگاه ایلام گام بر می دارد.

دانشگاه ایلام حرکت دانشگاه در مسیر تکمیل چرخه تولید علم تا ثروت را در سه فاز مجزا کلید زده است که راه اندازی این پژوهشکده با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت، نخستین گام در این راستا به شمار می رود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جریان افتتاح این طرح ها با شماری از فناوران و افراد فعال در شتاب دهنده ها گفت و گو کرد.

ستاری گفت: دانشگاه ها هم باید کارهای جدی انجام دهند اما باید بدانیم آنچه که پژوهش این حوزه را به کسب و کار و حل مشکلات استان می رساند، ایجاد محیط کسب و کار است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: عملکرد پارک علم و فناوری از نوآوری و ایده های استارتاپی خوب بوده اما باید روند رشد و تجاری سازی ایده ها شتاب بیش تری بگیرد.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با اشاره به رشد صعودی جایگاه ایران در شاخص های نوآوری گفت: ایران در میان برترین کشورهای تولیدکننده علم جای دارد؛ همچنین در حوزه نوآوری و تولید اول منطقه و جهان اسلام هستیم.

ستاری درباره رشد ظرفیت نیروی انسانی تحصیل کرده در مقایسه با سال های آغازین انقلاب اسلامی گفت:
در حال حاضر ایران چهار میلیون و هفتصد هزار دانشجو دارد که فقط 170 هزار نفر در خارج از کشور تحصیل می‌کنند این موضوع نشان دهنده رشد چندبرابری ظرفیت نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده مقیم ایران است.

ایلام ظرفیت خارق العاده ای درحوزه گیاهان دارویی دارد

ستاری خاطر نشان کرد: ایلام از ظرفیت خارق العاده ای درحوزه گیاهان دارویی برخوردار است که در پیوند با نوآوری و دانش، می تواند ارزش افزوده و اشتغال بالا خلق کند.

وی اظهار داشت: ظرفیت های فرآوری و صنایع تبدیلی فراهم شود تا کشاورز به کشت گیاه دارویی سودآور و ارزش آفرین ترغیب شود.

وی با بیان این که محیط مساعد کسب و کار ضمن تبدیل ایده به ثروت راه را برای جذب و ماندگاری نخبگان فراهم می کند گفت: برنامه مفصلی برای بازگشت نخبگان داریم که عمده این برنامه در قالب ایجاد زیست بوم مساعد کارآفرینی و نوآوری تعریف می شود.

ستاری با ذکر اینکه تا به حال 60 شتاب دهنده مورد حمایت قرار گرفته اند و قطعا این حمایت ها بیش تر می شود افزود: برای حمایت از شتابدهنده ها کمک بلاعوض و وام در نظر گرفته شده است ./ح

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار