کد خبر: ۷۰۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰ 31 January 2019

مهم‌ترین عناوین خبرهای این هفته حوزه کار و تعاون به واریز عیدی کارگران با حقوق بهمن، اعلام رتبه کارآفرینی ایران در جهان و غیبت نمایندگان کارفرمایی در جلسه دستمزد شورای عالی کار اختصاص داشت.

به گزارش ایسنا، این هفته رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی از واریز عیدی و پاداش پایان سال کارگران با حقوق بهمن ماه خبرداد و از کارفرمایانی که توان پرداخت عیدی به کارگران را دارند خواست تا با حقوق بهمن ماه، عیدی و پاداش پایان سال نیروهای کار خود را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه منعی برای واریز عیدی و پاداش پایان سال کارگران در بهمن ماه وجود ندارد، گفت: میزان عیدی کارگران بسته به مدت قرارداد و کارکرد آنها متفاوت است. کارگران به سنوات و تعداد روزهایی که کار کرده‌اند مستحق دریافت عیدی هستند و عیدی و پاداش پایان سال را کسانی کامل می‌گیرند که یکسال در کارگاه یا مجموعه مشغول کار بوده و ارتباطشان را با محل کار قطع نکرده و بیمه‌پردازی آنها به طور کامل صورت گرفته باشد.

برابر مصوبه شورای عالی کار در اسفند ماه سال گذشته، حداقل دستمزد کارگران یک میلیون و ۱۱۱ هزار تومان تعیین شد که بر اساس قانون مصوب مجلس، کارفرمایان باید حداقل دو ماه پایه حقوق و حداکثر سه ماه پایه حقوق را به عنوان عیدی و پاداش آخر سال به کارگرانشان بدهند. عیدی امسال کارگران حداقل دو میلیون و ۲۲۲ هزار تومان و حداکثر سه میلیون و ۳۳۷ هزار تومان است.

اعلام رتبه کارآفرینی ایران در جهان از جمله اخباری بود که این هفته منتشر شد.

آنطور که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته ایران در مقوله کارآفرینی در بین ۱۳۷ کشور جهان، رتبه ۷۲ و در کشورهای منطقه رتبه ۱۱ را به خود اختصاص داده و در سیاست گذاری بسیاری از کشورها، کارآفرینی به عنوان یک مساله راهبردی دنبال می‌شود و کشورهای کارآفرین با ایجاد کسب و کار پایدار به عنوان ابزاری برای دگرگون کردن اقتصاد به شمار می‌رود.

پاک سرشت، مهارت‌آموزی را یکی از جدی‌ترین نیازهای کشور عنوان کرد و از هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش برای ارائه دوره‌های کارآفرینی از نخستین سال‌های تحصیلی خبر داد.

به گفته وی، آنچه امروز بیش از هر چیز به آن نیاز داریم، تقویت اکوسیستم کارآفرینی در کشور است و کارآفرینی باید در قالب یک علم آموزش داده شود اما متأسفانه اکوسیستم کارآفرینی در کشور به گونه‌ای هدایت می‌شود که کارآفرینان از چرخه تولید حذف می‌شوند و این مشکل باید با تقویت مهارت‌آموزی و اصلاح سیاست‌های بالادستی رفع شود.

در هفته‌ای که گذشت، معاون وزیر تعاون، با تاکید بر حفظ اشتغال موجود و توسعه اشتغال پایدار اعلام کرد که پرداخت تسهیلات باید به نحوی باشد که فرد بیکار را به بیکار بدهکار تبدیل نکند.

به گفته مجتبی کبیری، یکی از برنامه‌های اصلی معاونت تعاون حفظ اشتغال موجود است و با توجه به آنکه دولت بر حفظ اشتغال موجود تاکید دارد، یکی از نیازهای اساسی برای حفظ این فضا، بهبود اوضاع کسب و کار است که به دلیل شرایط موجود کمی از این هدف دور هستیم.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تسهیلات پرداختی دولت به کارآفرینان اشاره کرد و گفت: دولت تا جایی که در توانش بوده تسهیلات لازم را در اختیار قرار داده اما امروز باید بررسی کنیم تسهیلات ارائه شده تا چه میزان بازدهی لازم را داشته است؟ ما باید تجربه تکرار پذیر الگوهای اشتغال را مجدداً اجرایی کنیم تا بتوانیم اوضاع کسب و کار را در راستای حفظ وضعیت موجود در وهله نخست و سپس توسعه آن بهبود ببخشیم.

نشست کمیته دستمزد شورای عالی کار این هفته با غیبت نمایندگان کارفرمایی همراه شد. قرار بود دوشنبه این هفته جلسه کمیته دستمزد با حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و دولت با هدف بررسی وضع معیشت کارگران برگزار شود که با وجود حضور نمایندگان کارگری و دولت، کارفرمایان از حضور در جلسه خودداری کردند.

بررسی آخرین رقم سبد هزینه خانوار و معیشت کارگران، در دستور کار جلسه این هفته کمیته دستمزد قرار داشت و مقرر شده بود گروه کارگری گزارش جمع بندی شده خود را ارائه و راهکارهای جبران عقب ماندگی مزدی کارگران را پیشنهاد دهد اما کمیته دستمزد در غیاب کارفرمایان به موضوع کاهش قدرت خرید کارگران و بحث و بررسی در خصوص مزد سال ۹۸ پرداخت./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار