دلایل زمینه ای مختلفی می توانند موجب خارچ قوزک پاها شوند که از واکنش های آلرژیک ساده تا موارد جدی‌تر که به درمان پزشکی نیاز دارند را شامل می شوند.
کد خبر: ۷۱۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 03 February 2019

تحریک می تواند موجب تشدید احساس خارش شود. در این مورد، درمان دلیل خارش ممکن است به بهبود علائم همراه منجر شود.

از دلایل خارش قوزک پا

به گزارش تابناک ایلام، به نقل از  "مدیکال نیوز تودی"، خارش قوزک پاها ممکن است موجب راش های پوستی یا ضایعات پوستی شده یا خارش ممکن است در نتیجه این مسائل شکل گرفته باشد.

زمانی که خارش قوزک ها با راش ها یا ضایعات پوستی مرتبط نیست، اغلب با ظهور سریع علائم و تداخل در فعالیت های روزانه همراه است.

کشف دلیل خارش قوزک پاها اهمیت دارد. زمانی که در مورد دلیل شرایط ایجاد شده شک دارید، یا اگر خارش برای چند روز ادامه داشته، بهترین گزینه مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط است.

حقایق کوتاه درباره خارش قوزک پا:

آنها اغلب با یک راش پوستی یا عوامل محرک دیگر همراه هستند.

پیشگیری از احساس خارش همواره ممکن نیست.

بیشتر افراد با استفاده از کرم ضد خارش موضعی تسکین این شرایط را تجربه می کنند.  

دلایل چه چیزهایی هستند؟

دلایل زمینه ای مختلفی می توانند موجب خارچ قوزک پاها شوند که از واکنش های آلرژیک ساده تا موارد جدی‌تر که به درمان پزشکی نیاز دارند را شامل می شوند.

از دلایل شایع خارش قوزک های پا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- درماتیت تماسی

- کهیر

- آلرژی ها

- خشکی پوست

- آفتاب سوختگی

- اگزما

- سوریازیس

- مشکلات کبد

- دیابت

- سرطان

 

درماتیت تماسی

این یک واکنش شایع ناشی از فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن است که به واسطه تماس با یک ماده خارجی شکل می گیرد.

از جمله محرک های شناخته شده درماتیت تماسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- پیچک سمی آمریکایی

- صابون های دست یا بدن

- عطر

- جوراب ها یا لباس های دیگر

- جواهرات

- حیوانات

شایع‌ترین علائم درماتیت تماسی بروز یک راش قرمز و خارش‌دار است. با این وجود، ممکن است علائم دیگر مانند موارد زیر نیز ظاهر شوند:

- تورم

- زخم

- تاول

- کهیر

درمان درماتیت تماسی معمولا شامل شناسایی دلیل و پرهیز از تماس با آن در آینده می شود. کرم های بدون نسخه ممکن است به تسکین خارش کمک کنند.

کهیر

کهیر یک نوع راش پوستی رایج است و اغلب در نتیجه موارد زیر ظاهر می شوند:

- دارو

- غذا

- تماس با محرک ها

کهیر ممکن است به واسطه یک واکنش آلرژی شکل بگیرد. دریافت کمک پزشکی برای حصول اطمینان از این که چنین واکنشی موجب مشکلات دیگر نمی شود، ایده خوبی است.

کهیر معمولا با پیشگیری از تماس با ماده مشکل آفرین درمان می شود. کرم ها می توانند به تسکین درد و خارش همراه با این شرایط کمک کنند.

آلرژی

آلرژی ها واکنش سیستم ایمنی بدن در مواجهه با یک عنصر خارجی هستند. واکنش های آلرژیک روی پوست ممکن است موضعی بوده و می توانند در هر قسمت از بدن پدیدار شوند. آلرژی ها در میان شایع‌ترین دلایل احساس خارش قرار دارند.

درمان معمولا شامل استفاده از کرم های حاوی یک آنتی هیستامین روی ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته می شود. افراد باید تماس خود با هر آلرژنی که آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، محدود کنند.

خشکی پوست

برخی محصولات یا شرایط آب و هوایی می توانند موجب خشکی پوست اطراف قوزک ها شوند و احتمال ترک خوردگی را افزایش دهند. نتیجه نهایی احساس خارش است.

خشکی پوست ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای نیز باشد. به عنوان مثال، این شرایط می تواند از علائم اگزما و سوریازیس باشد.

زمانی که خشکی در نتیجه یک عامل زیست محیطی مانند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا هوای بسیار خشک، شکل گرفته است، فرد می تواند از محصولات مرطوب کننده برای درمان این شرایط استفاده کند. در بیشتر موارد، استفاده از مرطوب کننده ها برای تسکین خارش کفایت می کند.

آفتاب سوختگی

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند به احساس درد و خارش در پوست منجر شود. با بهبود کامل آفتاب سوختگی خارش نیز از بین می رود.

کرم های آلوئه ورا می توانند به روند بهبودی آفتاب سوختگی کمک کنند. محافظت از پوست در برابر نور خورشید با استفاده از لباس مناسب و محصولات ضد آفتاب می تواند از بروز آفتاب سوختگی پیشگیری کند.

مشکلات کبد

مشکلات کبد ممکن است دلیل احساس خارش در قوزک پاها باشد. زمانی که این اندام بیمار است یا آسیب دیده، ماده ای به نام بیلی‌روبین در خون ترشح می کند. افزایش سطوح بیلی‌روبین می تواند به احساس خارش در قوزک ها منجر شود، اگرچه تاکنون ارتباط بین این دو به طور کامل مشخص نشده است.

از دیگر علائم آسیب دیدگی کبد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- عدم احساس گرسنگی

- ادرار تیره‌تر نسبت به حالت عادی

- مدفوع رنگ پریده

- یرقان یا زردی

- درد یا تورم شکم

- حالت تهوع و استفراغ

- کبودی بیشتر و راحت‌تر

- خستگی مزمن

مشکلات کبد تنها توسط یک پزشک قابل تشخیص و درمان هستند. اگر خارش در قوزک پاها با هر یک از علائمی که در بالا به آنها اشاره شد، همراه است، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

دیابت

فرد مبتلا به دیابت بدون دریافت کمک توانایی تنظیم سطوح قند خون خود را ندارد. اگر سطوح قند خون به خوبی تنظیم نشود می تواند به مشکلات سلامت کوتاه و بلند مدت منجر شود. با پیشرفت بیماری، خطر نوروپاتی محیطی، عفونت پوست، و گردش خون ضعیف نیز افزایش می یابد. خشکی پوست نیز ممکن است رخ دهد.

خارش قوزک ها به دلیل دیابت ممکن است به دریافت خون ناکافی در پاها اشاره داشته باشد. این مساله را با پزشک خود در میان بگذارید.

دیابت اغلب با انسولین و رژیم غذایی مناسب و ورزش کافی قابل مدیریت است. اقدامات پیشگیرانه اغلب بهترین روش برای پیشگیری یا کند کردن پیشرفت بیماری هستند.

سوریازیس

سوریازیس یک بیماری پوستی شایع است و موجب بروز وصله های، قرمز، پوسته پوسته و خارش‌دار می شود. از آنجایی که سوریازیس یک بیماری مزمن است، علائم به طور معمول شعله‌ور شده و فروکش می کنند.

در حال حاضر، درمان قطعی برای سوریازیس وجود ندارد و گزینه های موجود شامل تغییرات سبک زندگی و داروهای تجویزی می شوند.

اگزما

اگزما به گروهی از شرایط که موجب قرمزی و التهاب پوست می شوند، ارجاع می شود. اگزما معمولا در کودکی آغاز می شود، زمانی که یک راش خارش‌دار و قرمز ممکن است در بخش های زیر شکل بگیرد:

- دست ها

- مچ دست ها

- پاها

- قوزک پاها

- پشت زانوها

درمان های بدون نسخه و تجویزی برای اگزما در دسترس هستند. در صورت مواجهه با این شرایط برای انتخاب بهترین گزینه درمان به پزشک مراجعه کنید.

سرطان

اگرچه کمتر شایع است، اما برخی انواع سرطان می توانند موجب احساس خارش عمومی و خارش در قوزک پاها شوند. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سرطان خون

- سرطان کبد

- سرطان پوست

- سرطان کلیه

- سرطان سیستم لنفاوی

برخی روش های درمان سرطان، از جمله شیمی درمانی نیز می توانند به خارش منجر شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

هر فردی که با خارش بی دلیل و بلند مدت مواجه است باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کند زیرا این شرایط می تواند به موضوعی جدی اشاره داشته باشد.

اگر راش پوستی با علائم دیگر مانند تب، همراه است در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

افراد مبتلا به شرایطی که می توانند موجب خارش در قوزک پاها شوند باید با پزشک خود درباره این نشانه جدید صحبت کنند.

پیشگیری

اقدامات کلی برای پیشگیری از خارش شامل موارد زیر می شوند:

- دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل

- پرهیز از قرار گرفتن طولانی مدت و بدون محافظت در برابر نور خورشید

- مدیریت دیابت

- درمان سوریازیس و اگزما

- ورزش منظم

- استفاده منظم از مرطوب کننده ها

  • پرهیز از تماس با آلرژن ها یا محرک ها

عصر ایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار