مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: هفت پرونده آثار ناملموس و معنوی استان ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
کد خبر: ۷۱۱۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰ 05 February 2019

به گزارش تابناک ایلام؛  عبدالمالک شنبه زاده اظهار داشت: چهار پرونده با عناوین مهارت ساخت مشک آب، برداشت سنتی سقز، مهارت ساخت داس و داسیلگ و مهارت ساخت آسیاب دستی یا دس هه ر بصورت منطقه ای و مشرک با استان های کرمانشاه و کردستان ثبت معنوی شد.

وی افزود: سه پرونده نیز با عنوان تهیه شیرینی محلی بژی برساق، ترخینه و مهارت ساخت چیت به نام استان ایلام با حضور مدیر کل ثبت کارشناسان ثبت معنوی تهیه و در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت شد.

شنبه زاده یادآور شد: ۱۵ قلم اشیا تاریخی و نفیس استان ایلام نیز در موزه ملی تهران به نمایش گذاشته شده و پنج اثر تاریخی نفیس و کم نظیر نیز در فهرست آثار ملی منقول کشور امسال به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: این آثار شامل پنج گچبری متعلق به سطح دیوارها و قوس های ورودی بنای موسوم به مسجد شهر تاریخی سیمره و دارای نقوش گیاهی و گچبری دیواری مربوط به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی است که بسیار ارزشمند و نفیس هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی بیان کرد : وجود شهرهای تاریخی، قلعه ها، تپه های باستانی، سنگ نوشته ها، کاخ ها، آتشکده ها و تنگه های تاریخی در استان ایلام از تاریخ و تمدن دیرپای این سرزمین حکایت می کند.

استان ایلام بخشی از تمدن عیلام باستان بوده که در هزاره سوم پیش از میلاد بوجود آمده است.

این استان یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که بیش از ۷۵۰ اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است./ح

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار