دراین مطلب می خوانید؛
اعضای مخالف بر این باورند یکی از مدیران استانداری با طرح امکان سلب عضویت اعضا ویا انحلال شورای شهر وفشار بر رییس شورا،اینچنین القاء نموده که تنها راه فرار از انحلال شورا یا سلب عضویت از شورا و عدم طرح موضوع در شورای حل اختلاف ،انتخاب شهردار است ،از اینرو ، شهردار جدید نه براساس خرد جمعی ،بلکه نوعی تحمیل در راستای فرار از انحلال والبته محصول ارتباطات نسبی همان مدیر استانداری با وی  است.
کد خبر: ۷۱۴۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۷ 18 February 2019

تابناک ایلام ::هفته جاری دو خبر تقریبا نزدیک و مرتبط به هم در فضای مجازی ورسانه ای استان منتشرشد، به این مضمون که "حجت شاکیان " شهردار پیشین مهران از سوی شورای شهر ایوان بعنوان شهردار این شهر انتخاب شد ،خبری کاملا غیر منتظره که پس از استعفای قابل پیش بینی وی از شهرداری مهران ،در خروجی رسانه ها قرار گرفت.

واما در فاصله نه چندان کوتاهی پس از سخنان هفته گذشته  استاندار ایلام که  در سفر غیررسمی به شهرستان ایوان در خصوص شورای این شهر بیان شد،جلسه شورای حل اختلاف شوراهای استان تشکیل وموضوع سلب عضویت یکی از اعضای شورای شهر مهران به خاطر طرح دعوی فرماندارمهران  مطرح شد . اما دراین نشست با وجود تذکر قبلی استاندار ،خبری از استنطاق از اعضای شورای شهر ایوان ویا نام بردن از اختلافات آنان نبود ،موضوعی که می تواند با انتخاب شهردار جدید در ارتباط باشد.

در حالیکه هنوز مراحل واستعلامات قانونی برای صدور حکم شهردار جدید ایوان طی نشده است ،شنیده ها از سربازکردن حاشیه ها و اختلافات دربین اعضای شورای شهر وبازگشت به خانه اول دارد !چرا که برخی از اعضای شورای شهر ایوان معتقدند؛ انتخاب غیر منتظره "شاکیان "بعنوان شهردار این شهر در جلسات شورا چکش کاری نشده واین انتخاب حاصل فشارهااز سوی مدیران استانداری ایلام است.

اعضای مخالف بر این باورند یکی از مدیران استانداری با طرح امکان سلب عضویت اعضا ویا انحلال شورای شهر وفشار بر رییس شورا،اینچنین القاء نموده که تنها راه فرار از انحلال یا سلب عضویت از شورا و جلوگیری طرح موضوع در هیات حل اختلاف استان  ،انتخاب شهردار است ،از اینرو شهردار جدید نه براساس خرد جمعی ،بلکه نوعی تحمیل در راستای فرار از انحلال والبته محصول ارتباطات نسبی همان مدیر استانداری با وی  محسوب می شود.

ازسوی دیگر این اعضا با پیش کشاندن موادی از آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار (تصویبنامه شماره 130730/ت54153هـ مورخ 4/10/1397 هیئت وزیران معتقدند که چون شهر ایوان در ردیف شهرهای با جمعیت 20  تا 50 هزار نفر قرار دارد  لذا شهردار منتخب توسط شورا شهر باید دارای پنج سال سابقه مدیریت پایه باشد که شهردار منتخب شورای شهر ایوان 16 ماه سابقه مدیریت دارد و آن هم به زمان تصدی شهرداری شهر مهران تعلق دارد.لذا انتخاب وی با مفاد این آیین نامه مغایرت دارد.

مضافا اینکه اگر به استناد همان آیین نامه ،  مدرک فوق لیسانس وی ملاک عمل قرار گیرد،(یک سال بابت یک مقطع تحصیلی بالاتر از لیسانس)جمع سوابق وی به  ۲۸ ماه  می رسد که کمتر از نصف حدنصاب لازم است .کما اینکه  عضویت و حتی ریاست بر شورای شهر جزو سابقه مدیریت محسوب نمی شود و دستورالعملی در این خصوص وجود ندارد.

با محمتل دانستن صحت ادعای برخی از اعضای شورای شهر ایوان در خصوص شیوه انتخاب شهردار جدید این شهر،درکنار احترامی که برای شخصیت وجایگاه منتخب شورا قایلیم ، امابا این رویکرد ونگاه به شورا به عنوان نماد مردمسالاری ، باید حلوای ختم  نهادی را بار بگذاریم که بنا بود براساس قانون اساسی بعنوان یکی از ارکان ایجاد وتوسعه دمکراسی در کشور نقش افرینی کند.

با وجود انتقاد جدی که به شیوه عمل ورسوخ ونفوذ برخی دیدگاههای مضر در بین شورای برخی شهرها وارد می دانیم ،اگر بناست دخالتها وتهدیدهایبرخی مدیران استانداری ،دست منتخبین مردم در شوراهای شهر در انجام وظایف قانونی را خلع واهرم شورای حل اختلاف به شمشیر داموکلس وزارت کشوری ها بر سر اعضای شورای شهر تبدیل شود ،بهتر است بیشتر از این مردم را به زحمت ننداخته و مقوله انتخاب شوراها و توسعه دمکراسی به دست فراموشی سپرده شود!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار