انصاریان خبر داد: نامه ای اخیرا به استاندار دادیم که ۵۴ روستا در سطح استان خوزستان در حریم بستر رودخانه قرار دارند که یا باید جابجا شوند و یا استحکام‌های لازم برای آنها تهیه شود؛ یکی از آنها دراویزه در شهرستان باوی هست که وضعیت فوق العاده خطرناک دارد و تعدادی از واحدها تخلیه شده است.
کد خبر: ۷۱۴۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶ 13 February 2019

 مسعود انصاریان عصر سه شنبه در نشست خبری در سرسرای اداری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان در اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بنیاد مسکن ۲۱ فرروردین سال ۵۸ به فرمان امام راحل تأسیس شد در حالی که انقلاب ۲۲ بهمن ۵۷ به پیروزی رسید؛ بنیاد مسکن جزو اولین نهادهای انقلابی تأسیس شده است.

به گزارش"تابناک" وی افزود: بنیاد کار خود را با ساخت مسکن و کمک به محرومان شروع کرد و واگذاری زمین، صدور اسناد مالکیتی و اجرای طرح هادی با همکاری سازمان های ذیربط  در تأمین زیرساخت های آب، برق، گاز و راه نیز از دیگر وظایف این بنیاد است.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان تصریح کرد: بنیاد مسکن به عنوان یک بازوی قوی در کنار دولت برای ورود به بحران ها و بازسازی های مختلف است؛ بنیاد در بازسازی مناطق زلزله زده و حتی دوران بازسازی بعد از جنگ حضور داشت.

انصاریان با اشاره به بازسازی ۵۵ هزار واحد مسکونی در سطح روستاهای خوزستان طی دوران بازسازی بعد از جنگ ادامه داد: در سرشماری عمومی نفوس مسکن سال ۱۳۵۵ خوزستان درصد کمی از روستاهای خوزستان دارای آب، برق، راه و یا مسکن مناسب بودند و اصلا قابل مقایسه با زمان فعلی نیست؛ کارهای بسیار عظیمی انجام شده هرچند که آنها را کافی نمی دانیم و باید کار بیشتری انجام شود.

وی با بیان اینکه هدف و برنامه بنیاد مسکن توسعه فعالیت ها و خدمات رسانی بیشتر به روستاها است، گفت: از چهار هزار و ۱۵۳ روستای استان طی این سال ها برای دو هزار و ۷۳ روستای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی مصوب کردیم.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به تهیه طرح هادی برای ۱۰۷ روستای زیر ۲۰ خانوار اضافه کرد: بازنگری طرح ها و تهیه طرح برای روستاهای زیر ۲۰ خانوار از جمله کارهای در دست اقدام این بنیاد است چون روستاهای دارای طرح هادی در لیست تأمین اعتبار بودجه قرار می گیرند.

انصاریان عنوان کرد: تاکنون برای بهسازی یک هزار و ۲۴۳ روستا که عمدتا روستاهای بزرگ استان هستند برنامه ریزی و با اجرای طرح ۶۰ تا ۷۰ درصد از هر روستا را بهسازی کرده ایم.

وی با اشاره به اتمام بهسازی ۱۲۹ روستا یادآور شد: عدم تأمین اعتبارات باعث شده که اجرای طرح هادی در برخی روستاها به ۱۰۰ درصد نرسد؛ باید هشت درصد اعتبارات عمرانی هر شهرستان به کار بهسازی روستاها اختصاص یابد که برخی از شهرستان ها طی سال های اخیر هشت درصد را تخصیص ندادند، البته شهرستان هایی هم داریم که بیشتر از این درصد تخصیص داده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: دو ماه و نیم است که گرفتار پیشگیری از سیل بودیم و تعدادی از ماشین آلات از روستاها خارج و به حاشیه رودخانه ها اعزام شده تا جلوی آبگیری گرفته شود و بعد از عبور این بحران روند کمک رسانی به روستاها برای بازسازی و بهسازی ادامه پیدا می کند.

انصاریان با اشاره به اینکه برآورد و تخمین واحدهای مسکونی موجود در روستاهای استان ۲۵۰ هزار نفر است، تصریح کرد: واگذاری یا صدور اسناد مالکیت واحدهای مسکونی روستایی یکی دیگر از وظایف این نهاد است که با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک اجرا می شود؛ از حدود ۲۱۰ هزار واحد مسکونی روستایی موجود در روستاهای بالای ۲۰ خانوار در سطح خوزستان حدود ۱۶۶ هزار و ۴۵۴ فقره صادر کردیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مزایای طرح هادی امکان صدور سند مالکیت روستایی است، ادامه داد: بالای ۵۰ درصد از روستاهای استان یا طرح هادی آنها اجرا شده و یا در دست اجراست.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به واگذاری ۹ هزار و ۵۱۲ قطعه زمین به روستاییان اظهار کرد:  در بخش بازسازی مسکن روستایی و وام های اعطایی نیز از این ۲۱۰ هزار واحد مسکونی حدود ۸۷ هزار واحد مسکونی را تشکیل پرونده معرفی به بانک ها انجام دادیم که ۷۰ هزار واحد انعقاد قرارداد شده، ۶۰ هزار واحد تمام شده و هفت هزار تا هم در دست اجرا است.

انصاریان یادآور شد: امسال سهمیه خوزستان هشت هزار و ۵۰۰ فقره وام است که مبلغ آن از ۱۸ میلیون به ۲۵ میلون تومان به ازای هر واحد افزایش پیدا کرده که با کارمزد ۵ درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

وی با اشاره اینکه ۶۷ خانوار دارای دو معلول در سطح روستاهای استان با کمک بهزیستی شناسایی شده اظهار کرد: ساخت ۴۶ واحد تمام شده که ۱۸ میلیون وام بلاعوض از بنیاد جانبازان و بهزیستی دریافت کردند؛ علاوه بر ۲۵ میلیون تومان وامی که از ما گرفتند.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان خبر داد: در حوزه مسکن شهری از ابتدا تا به امروز هشت هزار و ۸۱۹ واحد مسکونی را در سطح شهرهای استان ساخته اکنون هم ۲۹۵ واحد در دست اجرا داریم. همچنین برای مسکن محرومان یک هزار و ۲۱۶ واحد توسط بنیاد مسکن ساخته و اکنون هم ۴۰ واحد در دست کار است.

انصاریان با اشاره به اینکه ساخت مسکن مهر شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز برعهده بنیاد مسکن است، بیان کرد: در ۴۲ شهر خوزستان ۱۴ هزار و ۵۴۷ سهمیه داشتیم که از این میزان ۱۲ هزار و ۸۵۴ واحد به اتمام رسیده و تحویل داده شده است.

وی عنوان کرد: در زمینه تهیه طرح هادی برای روستاهایی که دارای پتانسیل گردشگری هستند، بر اساس تفاهمنامه ای که با میراث فرهنگی و گردشگری داریم در استان خوزستان هفت روستای پامنار دزفول، اسلام آباد دزفول، رباط باغملک، دهلاویه دشت آزادگان، سربازار چلو اندیکا، شیخ خماط چغازنبیل شوش، خائیز بهبهان مصوب شده است؛ طرح برای این روستاها در حال تدوین است که با اعتبارات خاص و ویژه از مرکز می گیریم و با همکاری میراث فرهنگی و گردشگری طرح هادی در این روستاها اجرا می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به اینکه تأمین زیرساخت ها به عنوان شرط اولیه جذب گردشگر بیشتر در استان است، اظهار کرد: برای ساخت خانه مسافر در این روستاهای گردشگری منتخب به افراد علاقمند تسهیلات ارائه می دهیم.

انصاریان با اشاره به اینکه طبق قانون متولی تهیه طرح های هادی بنیاد مسکن انقلاب است، ادامه داد: در استان خوزستان آن طور که باید روستای تاریخی و بافت باارزش نداریم ولی در استان های دیگر یزد، مازندران، ایلام، قزوین، آذربایجان، کرمان و فارس بافت ارزشمند چند هزار ساله بسیاری وجود دارد.

وی با اشاره به کارهای خوب انجام شده در برخی روستاهای واجد شرایط گردشگری افزود: مثلا در روستای معاف پارک گردشگری ساحلی ساخته شده که مردم آبادان و خرمشهر آخر هفته برای تفریح به این روستا می روند و باعث اشتغالزایی برای روستاییان شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان خبر داد: بر اساس انعقاد تفاهمنامه با سازمان منطقه آزاد اروند کارهای عمرانی از جمله زیرسازی، آسفالت، جدول و بهسازی برای ۱۰۱ روستای آبادان و خرمشهر اجرا و نزدیک ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها به صورت کامل انجام شده است.

انصاریان با اشاره به راه اندازی ۶ زمین ورزشی در روستاها عنوان کرد:  برای اولین بار در کشور برای دو روستا شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب را انجام دادیم؛ آلبوناعی تمام شده و روستای مسلاوی نیز با ۸۰ درصد در حال اجراست که آب خروجی از سیستم های تصفیه نیز بر اساس آزمایشات برای کشاورزی قابل استفاده است.

وی با اشاره به توزیع قیر یارانه ای در روستاها گفت: تا سال گذشته حدود ۴ و نیم میلیون مترمربع را در سطح روستاها آسفالت کردیم که ۴۲۹ روستا بهره مند شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به توزیع ۵۲ هزار و ۴۶۵ تُن قیر طی چند سال اخیر ادامه داد: همچنین چهار هزار تُن قیر برای ۶۸ روستا را نیز در سال جاری داشتیم.

انصاریان اظهار کرد: با دهیاری ها و مدیرکل امور روستایی استانداری جلسات متعددی برای توسعه همکاری داریم چون در وضعیت فعلی با این منابع مالی محدود نیازمند هم افزایی دستگاه های متولی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در تمام حوضه های آبریز خوزستان مشکل سیلاب را داریم، گفت: تعداد واحدهای آسیب دیده در سیل اخیر ۱۹۲ واحد مسکونی در حدود ۱۸ روستای ۶ شهرستان است؛ ۳۲ واحد نیاز به بازسازی کامل دارند و ۱۶۰ واحد نیز تعمیری هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان اضافه کرد: برآورد اعتباری برای این واحدها حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نیاز است که این نیاز به دفتر مرکزی و استانداری منعکس شده و در حال تأمین اعتبار هستیم؛ همچنین آمادگی تشکیل پرونده مردم ساکن در این واحدها برای دریافت تسهیلات و کمک بلاعوض را داریم.

انصاریان خبر داد: نامه ای اخیرا به استاندار دادیم که ۵۴ روستا در سطح استان خوزستان در حریم بستر رودخانه قرار دارند که یا باید جابجا شوند و یا استحکام‌های لازم برای آنها تهیه شود؛ یکی از آنها دراویزه در شهرستان باوی هست که وضعیت فوق العاده خطرناک دارد و تعدادی از واحدها تخلیه شده است.

وی ادامه داد: روستای ام الحجار و ام الغزلان را در بخش دارخوین داریم که باید دیوار ساحلی اجرا شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: برخی از روستاها که عموما کشاورزی و دامدادری و در عین حال بزرگ هستند و جابجایی آنها به این سادگی نیست و هزاران میلیارد اعتبار نیاز دارند و این اعلام خطر را کردیم و آمادگی داریم در حد خودمان کمک کنیم ولی نیاز به عزم ملی دارند.

انصاریان یادآور شد: بر اساس نقشه های دریافتی از امور آب این روستاها نیاز به مطالعه در خصوص موقعیت، توان تولیدی، تاریخ سکونت و شاخص های مشابه دارند تا تعیین تکلیف شوند که اگر در آینده سیل یا آبی آمد با بارندگی زیاد دچار آسیب نشوند.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن به صورت ۱۰۰ درصدی در راستای وظایف خود برای جابجایی و یا استحکام سازی این روستاها آمادگی دارد، تصریح کرد: اثرات جانبی برای جابجایی روستا باید از قبل مورد بررسی قرار بگیرد و در عین حال دستگاه های بسیاری باید پای کار بیایند و زیرساخت های دیگر مثل برق، آب، گاز، تلفن، مدرسه و راه آنها نیز باید فراهم شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به اینکه واحدهای مسکونی که در حریم بستر رودخانه باشند از وام بهره مند نمی شوند، گفت: پنج سال پیش این حریم و بستر مصوب و ابلاغ شده که تا امروز به اهالی روستاهای در حریم وام ندادیم و موارد را به صورت حضوری و مکتوب به جهاد، سازمان ها و مسئولان ذیربط اعلام کردیم و سوابق تمام مکاتبات موجود است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره  عدم لایروبی رودخانه، تغییر مسیر رودخانه و عدم پایش سیل بندها را دلایل اصلی با مشکل مواجه شدن در سیلاب اخیر خوزستان دانست و گفت: ترمیم و نگهداری از سیل بندها طی سال های اخیر انجام نشده و همچنین در یکی از روستاها سیل بند را تسطیح و برنجکاری کرده بودند؛ حتی برخی نقاط قبل از بارندگی سیل بند را شکافته بودند و وقتی نفوذ انجام شده باشد با بارندگی شدید بست آن سیل بند سخت می شود.

وی اظهار کرد: قبل از آبگیری سد کارون سه روستاهای زیادی بودند که بزرگترین آنها باجول بود و خود بنیاد مسکن با کمک فرماندار وقت ایذه ۵۳ روستا را جابجا کردیم و کسی هم متوجه نشد.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان افزود: آن موقع دهدز روستا بود و زمین کنارش را از منابع طبیعی تحویل و بعد از تفکیک به این خانوارها تحویل دادیم؛ آن زمان مبلغ وام بنیاد ۲۴۰ هزار تومان بود.

انصاریان بیان کرد: اهالی روستاهایی که اکنون در حوزه شهرستان ایذه با بارج جابجا می شوند خودشان حاضر به جابجایی روستا نیستند.

وی عنوان کرد: در اهواز نیز پهنه خطر در منبع آب داریم که سال ۸۳ با کمک استانداری وقت ۲۲۴ واحد مسکونی در سپیدار ساختیم که بعد از تحویل خانه ها آن را تخریب و به فضای سبز تبدیل کنیم چون از لحاظ زمین سازی اصلا قابل ساخت و ساز نیست.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان در پایان گفت: در اطراف اهواز سکونتگاه های غیررسمی وجود دارد که در محدوده شهر قرار دارند که با نظر وزیر مسکن و شهرسازی و تقاضاهای استاندار هفته پیش جلسه ای را با مرکز داشتیم برای همین بافت های فرسوده که بنیاد مسکن ورود کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار