مدیرحوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به ضرورت استقلال حوزه از بودجه‌های دولتی گفت: برای احیای سنت حسنه وقف یک برنامه ۵ ساله مدون در استان قم تدوین شود، هزینه‌های جاری حوزه‌های علمیه باید بر شانه موقوفات باشد.
کد خبر: ۷۱۵۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳ 16 February 2019

 

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی عصر امروز در دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان که در دفتر مرکز مدیریت حوزه علمیه برگزار شد، اظهار داشت: یکی از نیازهای اصلی حوزه مطالعات تحصصی درباره وقف به ویژه در عرصه اجتماعی است.

وی با اشاره به اهمیت استقلال حوزه افزود: حوزه علمیه باید به برنامه ای را دنبال کند که برمبنای آن تمام شنئونات مسائل دینی و اداره حوزه‌های علمیه بر روی شانه مردم و بر اساس اصل موقوفات اداره شده و تا می‌شود از نیاز به بودجه‌های دولتی فاصله اصولی بگیرد.

مدیرحوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: عزت حوزه‌های علمیه در استقلال مالی و جدایی آن از بودجه‌های دولتی است، باید سیاستی در سطح حوزه علمیه درباره جلب اعتماد عمومی نسبت به مسئله پراهمیت و نیکوی وقف صورت بگیرد.

امام جمعه قم با اشاره به برخی از جنبه‌های دین ستیزانه رژیم پهلوی تأکید کرد: ریشه ای بی اعتمادی به مسئله وقف را باید در خیانت‌های تاریخی خاندان پهلوی به ویژه رضا شاه جستجو کرد، رضا شاه به دلیل انتفاع شخصی و تضعیف باورهای دینی مردم ریشه بسیاری از مسائل مربوط به وقف را در کشور زد.

اعرافی ادامه داد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای فرهنگ سازی درست در زمینه وقف هنوز هم جا برای فعالیت‌های بیشتر به دلیل هجمه‌های سنگین دشمنان وجود دارد. حوزه‌های علمیه باید مطالعات پیرامونی درباره وقف را برای توسعه و ترویج این سنت اسلامی با قدرت بیشتری دنبال کند.

مدیرحوزه‌های علمیه سراسر کشور اضافه کرد: حوزه علمیه با ظرفیت بزرگ تبلیغی و جایگاه اجتماعی ویژه‌ای که دارد می‌تواند در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ وقف فعالیت‌های مثمر به ثمر فراوانی را انجام دهد، برای ترغیب مردم برای امر وقف باید از الگو و ایده‌های نوین و متناسبی استفاده شود.

امام جمعه قم تصریح کرد: برای احیای سنت حسنه وقف یک برنامه 5 ساله مدون در استان قم تدوین شود، احیا و ترویج فرهنگ وقف در سطح شهرهای دیگر کشور نیز به صورت مستمر انجام می‌گیرد، با تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر بالغ بر 20 میلیارد تومان احیای موقوفات در سطح کشور انجام گرفته است.

وی با اشاره به نقش سازنده موقوفات در استقلال حوزه‌های علمیه ابراز کرد: مسائلی چون تغدیه و ملزومات طلاب، هزینه‌های مربوط به حوزه، اساتید، طرح‌های هجرت و تبلیغ حوزوی، مباحث اداری و امور عمرانی از مهم‌ترین بودجه‌های هزینه ای حوزه‌های علمیه بوده که می‌توان برای استقلال حوزه و بی نیازی آن از بودجه‌های دولتی از توان اوقاف و موقوفات استفاده کرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار