کد خبر: ۷۱۵۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰ 16 February 2019
روزنامه ها

سرانجام پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت، توافق مهم در سوچی، شکست آمریکا در ورشو و حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان از مهمترین عناوین خبری امروز شنبه -۲۷بهمن- روزنامه‌های کشور بودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه روز پنجشنبه در «سوچی» روسیه گرد هم آمدند تا پیرامون آخرین تحولات سوریه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رؤسای جمهوری سه کشور  پایه‌گذار و ضامن پروسه صلح سوریه موسوم به روند «آستانه» در حالی دیدار تازه کردند که هدف از این نشست، بررسی آخرین تحولات میدانی سوریه، خروج نیروهای امریکایی و تشکیل کمیته قانون اساسی عنوان شده بود. این اولین بار نیست که مقام‌های بلندپایه سه کشور برای تصمیم‌گیری درباره برداشتن موانع موجود در این مسیر با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. نشستهای مشابه، پیش‌تر به ترتیب در «تهران»، «سوچی» و «آنکارا» برگزار شده بود.

روزنامه ایران صفحه نخست خود را به حضور رییس جمهور کشورمان در سوچی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «توافق در نشست سوچی، سوریه واحد» ایران در ادامه به بررسی بخشی از سخنرانی حسن روحانی در این دیدار  پرداخت: روحانی در ادامه به تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از سوریه اشاره کرد و گفت: «رییس جمهوری آمریکا اعلام کرده است قصد دارد نیروهای نظامی آمریکا را از سوریه خارج کند. این نیروها بدون اجازه دولت سوریه و برخلاف تمام مقررات بین‌المللی وارد آن کشور شده و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را نقض کرده‌اند.» او این تصمیم آمریکا را چنانچه بازیچه سیاست‌های داخلی این کشور و مورد تجدید نظر قرار نگیرد، خبر مبارکی برای مردم سوریه دانست و افزود: «ضروری است این تصمیم هر چه سریع‌تر عملی شود و حاکمیت دولت سوریه در مناطق شرق و شمال فرات، همچون بقیه سرزمین سوریه گسترش یابد. این مهم باید با حفظ حقوق آحاد مردم و اهالی این منطقه و ازجمله مردمان کرد که سالیان دراز در این سرزمین زیسته‌اند و جزئی جدانشدنی و همیشگی از ملت سوریه هستند صورت گیرد.»

اعتراض  دلواپسان به تصویب پالرمو برای سومین روز متوالی به صفحه نخست روزنامه آرمان امروز  رسید و در تیتر یک خود آورد: «ٖٖٖٖٖتحصن دلواپسان برای عدم تصویب پالرمو»  آرمان امروز  در واکنش به این تحصن ها افزود: باز هم تجمع و باز هم مخالفت ! برای آنها همراهی، مشارکت و حتی تایید ضمنی اقدامات دولت معنایی ندارد، چرا که حیات و هویت آنها در اعتراض و مخالفت تعریف شده است. ترفند آنها برای یافتن سوژه‌ای که به مخالفت با آن بپردازند هم نخ نما شده، یعنی اعتراض خود را در هر برهه متوجه موضوعی می‌کنند که به عنوان برگ برنده دولت است. روزی برجام و حالا هم FATF ! امروز قرار است لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود و این دلواپسان که دلیل واقعی اعتراض را هم نمی‌دانند و بیشتر برای مخالفت با دولت از روز چهارشنبه تحصن کرده‌اند!

 روزنامه کیهان نیز در تیتر یک خود به انتقاد از برگزاری اجلاس ضد ایرانی ورشو نوشت: «اجلاس ورشکسته‌ها در ورشو نمایش تحقیر آمریکا» کیهان در ادامه مدعی شد: آمریکایی‌ها به‌عنوان دشمنان اصلی ملت ایران در ۴۰ سال گذشته، به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های کلان برای به شکست رساندن انقلاب اسلامی و متوقف کردن حرکت رو به جلوی ملت ایران، در همه برنامه‌های‌شان با شکست و ناکامی مواجه شدند و دلیل اصلی این شکست‌ها و ناکامی‌ها، محاسبات غلط و نشناختن مردم و جامعه ایران است. آنها طی این سال‌ها از هیچ خباثتی برای به زانو درآوردن ملت ایران فروگذار نکردند، اما در مقابل هر بار با تو دهنی محکم‌تر ملت مواجه شده‌اند و برایشان نتیجه‌ای جز سرشکستگی نداشته است.

 روزنامه ابتکار نیز به بررسی زیرساخت‌ها و زمینه‌های حضور حداکثری زنان در انتخابات پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «سهمیه ویژه برای زنان در انتخابات» ابتکار در ادامه با اشاره به لایحه جدید انتخاباتی در مجلس نوشت: قرار دادن نام زنان در لیست‌های انتخاباتی و رای مردم به این لیست‌ها فارغ از مباحث جنسیتی، خود نویدبخش تمایل اکثریت قریب به اتفاق شهروندان به غلبه تفکرات سنتی مردسالاری در اداره امور کشور و توجه به پتانسیل‌های مدیریتی و توانمندی‌های زنانی است که اگر میدان باز باشد می‌توانند با خلق شگفتی‌های فراوان در جهت سربلندی ایرانی آباد گام بردارند. اما ابهامی که در این رابطه وجود دارد این است که احزاب و جامعه چقدر توانسته است پتانسیل و زیرساخت‌های حضور زنان را در این زمینه فراهم کند. در لایحه جدید انتخاباتی که نقش جناح‌ها کمرنگ و احزاب بیشترین نقش را دارند برای حضور زنان چقدر برنامه‌ریزی شده است. در جامعه آیا این فرهنگ‌سازی به اندازه کافی صورت گرفته است؟

 روزنامه خراسان در تیتر یک امروز خود مدعی شکست آمریکا در  اجلاس ورشو شد و در ادامه افزود: پس از یک ماه شانتاژ خبری، نشست ورشو به صحنه انزوا و شکست دولت آمریکا برای همراه کردن کشورها در مواضع ضدایرانی اش تبدیل شد و وزیر خارجه آمریکا حتی نتوانست برای صدور بیانیه ای مشترک کشورهای حاضر در نشست را با خود همراه کند و تنها یک بیانیه مشترک میان آمریکا و لهستان صادر شد که در آن هم نامی  از ایران برده نشده است. این روزنامه در یکی از تیتر های فرعی خود با اشاره به درگذشت پوران شریعت رضوی به بررسی زندگی او پرداخت و افزود: پوران شریعت رضوی، امانتدار خوبی برای شخصیت، افکار و کلمات علی شریعتی بود و از امروز به بعد باید شریعتی را در فقدان بزرگ ترین و مهم ترین راوی اش خواند و مرور کرد.

 روزنامه جوان عکس یک امروز خود را به همسر شهیدی در فرودگاه اصفهان اختصاص داد و افزود: اصفهان را به حق شهر شهیدان نامیده اند با بیشترین میزان نسبی شهدا در انقلاب و جنگ، این بار عطر شهدا حفاظت از مرزهای شرق کشور یاد روزهای تشیع شهدای دفاع مقدس را در شهر اصفهان زنده کرد امروز شهدای گرانقدر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهرهای ختلف اصفهان تشیع می شوند.

 روزنامه جمهوری اسلامی نیز صفحه نخست خود را به واکنش مراجع و مقامات به حادثه تروریستی خاش اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «محکومیت جهانی اقدام تروریستی در سیستان و بلوچستان»  این روزنامه در یکی از تیترهای فرعی خود به نقل از معاون دونالد ترامپ نوشت: «معاون رییس‌جمهور آمریکا: اروپا با راه‌اندازی «اینس‌تکس» سعی کرده تحریم‌های ما را بشکند» مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، در نشست «امنیت و آینده صلح خاورمیانه» در ورشو لهستان، ایجاد سازوکار مالی اروپا مشهور به «اینس‌تکس» ازسوی سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا را تصمیمی نادرست دانست و گفت: «متاسفانه بعضی از متحدان اصلی اروپایی‌ ما [برای فشار به ایران] همکاری [کافی] نکرده‌اند. آنها با ایجاد یک مکانزینم [مالی] سعی کردند تحریم‌های ما را بشکنند. گامی اشتباه که ایران را تقویت، اروپا را تضعیف و فاصله بین اروپا و آمریکا را از آنچه هست بیشتر میکند.»

روزنامه دنیای اقتصاد گزارش امروز خود به بررسی قیمت نفت اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «شیفت انتظارات در بازار نفت». دنیای اقتصاد در ادامه افزود: به‌ نظر می‌رسد انتظاراتی که در خصوص ایجاد مازاد عرضه در بازار نفت شکل گرفته و موجب افت حدود ۴۰ درصدی قیمت‌ها در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ شده بود، تغییر کرده است. حال این احتمال مطرح است که بازار با کمبود عرضه مواجه شود. این تغییر انتظارات موجب شده که قیمت نفت حدود ۲۳ درصد از ابتدای ۲۰۱۹ رشد کند و نفت برنت برای رسیدن به بیشترین سطح ظرف ۳ ماه اخیر خیز بردارد.

روزنامه همدلی که به مناسبت شهادت مرزبانان سیاه پوش شده در صفحه نخست امروز خود به بررسی دلایل افزایش موج طلاق در کشور در سال های اخیر  پرداخت و در ادامه افزود: میزان طلاق به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۲/۲ بوده است و پنج استانی که بالاترین میزان عمومی طلاق را دارا هستند به ترتیب استان‌های تهران، کرمانشاه، کردستان، قم و گیلان هستند. میانگین سن مردان در طلاق ثبت شده ۳۶/۵ سال و میانگین سن زنان نیز در طلاق ثبت شده ۳۱/۶ سال بوده است. همچنین میزان عمومی ازدواج در کشور به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۷.۶ مورد بوده است. 

روزنامه قانون نیز صفحه نخست امروز خود را به حضور رییس جمهور کشورمان در سوچی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «سوچی مقابل ورشـو» و در ادامه نوشت: رییس جمهور کشورمان در این نشست یادآور شد که از سرمایه‌گذاری شرکت های روسی در حوزه های انرژی ایران استقبال می کنیم. روحانی همچنین به موضوع برجام اشاره و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده و سایر طرفین نیز متعهدند به وظایف خود عمل کنند، اگر طرفین خواستار استحکام برجام هستند اجرای یک طرفه تعهدات، ما را به این هدف نمی رساند. رییس جمهور با تاکید بر اینکه اروپا باید تاخیرهای خود را در اجرای تعهدات جبران کند، افزود: نقش روسیه در استحکام برجام بسیار مهم است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار