آخرین ماه تابستان سال ۱۳۹۰ با آرامش کامل خبری ، دهه آخر ماه مبارک رمضان را پشت سر می‌گذاشت ؛ ناگهان بزرگترین اختلاس کشور با یک عدد ۳ با ۱۲ صفر مقابل ، رسانه‌ها و سایت‌های خبری را به خود مشغول کرد تا جایی که شهریور آن سال را ماه عجیب اقتصاد و اختلاس نامیدند .
کد خبر: ۷۱۶۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۳ 18 February 2019
آنچه که در زیر آورده شده است یادداشت ارسالی مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد است و این سایت محتوای آن را تایید یا تکذیب نمی کند. شما هم می توانید نظر خود را در تایید یا تکذیب این مطلب بیان کنید.
فساد 《عامه 》 معلول فساد 《خاصه》
آخرین ماه تابستان سال ۱۳۹۰ با آرامش کامل خبری ، دهه آخر ماه مبارک رمضان را پشت سر می‌گذاشت ؛ و سایت‌های خبری غیر از پوشش اتفاقات منطقه‌ای و گمانه‌زنی‌های چینش اصولگرایان برای آینده ، موضوع خاصی برای پرداختن نداشتند . ناگهان بزرگترین اختلاس کشور با یک عدد ۳ با ۱۲ صفر مقابل ، رسانه‌ها و سایت‌های خبری را به خود مشغول کرد تا جایی که شهریور آن سال را ماه عجیب اقتصاد و اختلاس نامیدند . این اختلاس نه تنها رسانه‌ها را در بهت و حیرت فرو برد ، بلکه به دلیل برخی ابعاد پیدا و پنهان خود ستون‌های نظام پولی ، بانکی و مالی کشور را نیز لرزاند .
گزارش چنین خبرهایی و حجم چنین اختلاس‌هایی در سطح جامعه نه تنها اعتماد عمومی به سیستم بانکی را کم می‌کند بلکه اعتماد اجتماعی را کاهش و افکار عمومی را جریحه‌دار می‌کند و پایه‌ها و زیربنای اقتصاد کشور را ضعیف ، متزلزل ، منفعل و سلطه‌پذیر خواهدکرد.

با این وصف یکی از مهمترین مسائل کشور مبارزه با فساد است و یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی فساد ستیزی است .
فساد از جمله پدیده‌های سازمانی است که روند توسعه کشور را به طور چشمگیری با چالش مواجه ساخته و موجب شکل‌گیری مشکلات و بحران های اساسی در جامعه شده است .
وقتی مردم ، از کسانی که از آنان توقع پیشگامی در
حق طلبی و عدالت گستری و توجه برابر به احوال مردم را دارند ، چیزهایی می‌بینند که خلاف انتظار آنان و خلاف رضای خدا و مصلحت خلق است و سخنانی می‌شنوند که خلاف آن عمل می‌نمایند ؛ در ایمان و اعتقادشان سستی حاصل می شود .
آنچه در تبیین علل انحراف جامعه اسلامی می‌توان گفت این بود که بر اثر دنیا طلبی و ثروت اندوزی که دامن خواص را گرفت عامه مردم نیز از این انحراف تاثیر پذیرفتند و به راه خواص رفتند ‌.
شاهد سخن ، کلام مطهر امام علی علیه السلام است که آمده است : 《 سَاَلَ علی علیه السلام اَن اَحوالِ العامه فَقالَ علیه السلام ، اِنما هیَ مِن فَسادِ الخاصَه 》 از حضرت علی علیه السلام از احوال عامه‌ی مردم پرسیدند : حضرت فرمود : هرچه هست از فساد خاصه است و بزرگان دین فرمودند : مردم بیشتر شباهت به فرمانروایان خود دارند تا پدران خود .
بسیاری از تندی‌ها و بی حوصلگی‌های مردم در برخورد با مسئولان و در برخورد با خود ، نتیجه رفتار ، اعمال و گفتار ما در خطبه‌ها ، خطابه‌ها ،نوشته‌ها و گفته‌های ماست که ناشی از شیوع تجمل‌پرستی ، رانت‌خواری ، تصرف غیرقانونی در بیت‌المال ، سوء‌استفاده از موقعیت و استفاده غیر‌قانونی از اختیارات‌ !و قدرت برای کسب منافع شخصی است .
پس زمانی که انحراف حاصل شد به کم قانع نمی شویم و خود به خود افزون می‌شود :
اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی
*
برآرند غلامان او درخت از بیخ
آتش افساد و انحراف ، تنها آلودگان را نمیسوزاند بلکه پاکدامنان و از دنیا گذشتگان را هم می‌سوزاند !!
و کسانی در جامعه هم که دامن آلوده نکردند و پاک زیسته‌اند ، در این میان ، چوب دیگران را می خورند و به آتش آنان می‌سوزند .

حمید محمدی زاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار