کد خبر: ۷۱۶۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳ 18 February 2019
 
رئیس ‌مجلس در پاسخ به تذکر قاضی‌پور گفته است که امسال با حکم حکومتی رهبر انقلاب سهم صندوق توسعه از درآمدهای کشور کاهش یافته تا منابع درآمدی دولت برای اداره کشور در شرایط ویژه اقتصادی افزایش یابد.


علی لاریجانی، رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی دیروز در نطق پیش از دستور با اشاره به حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن اظهار داشت: لازم است از حضور شگفت‌انگیز ملت بزرگوار ایران در ۲۲ بهمن تشکر و سپاسگزاری شود، چرا که حضوری ارزشمند و ذی‌قیمت برای امنیت ملی و منافع ملی کشور است که با هوشمندی ملت عزیزمان تحقق یافت.

وی با اشاره به حادثه تروریستی در منطقه خاش سیستان و بلوچستان ادامه داد: این حادثه که منجر به شهادت برادران مجاهد سپاه شد، ملت ما را داغدار کرد که به خانواده معظم این عزیزان و مردم شریف استان اصفهان تسلیت عرض می‌کنم و از همت آنان در تشییع جنازه باشکوه این عزیزان سپاسگزاری می‌کنم.

رئیس ‌مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دولت پاکستان باید پاسخگوی این اقدام باشد، چرا که این گروهک در سرزمین آنان طراحی و اقدام کرده است و همچنین وزارت خارجه و دستگاه‌های امنیتی باید پیگیری جدی کنند و پاکستان هم نمی‌تواند در این موضوع غیرمسئولانه برخورد کند. با همه احترامی که برای دولت و همسایه خود یعنی پاکستان قائل هستیم، اما این گونه رفتارها سطح همکاری دو کشور را به شدت مخدوش خواهد کرد.

وی درباره نشست ورشو گفت: اقدام عجولانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در کنفرانس سبک ورشو نشانگر دست خالی آنان بود و این همه سروصدا نتیجه‌ای جز چند سخنرانی تکراری و بی‌محتوا نداشت که نشان داد آمریکا ملعبه دست یک گروهک تروریستی قرار گرفته است.

کاهش سهم صندوق برای کمک به دولت
دیروز مجلس در نوبت‌های صبح و عصر جلسه داشت. دستور کار جلسات دیروز مجلس «ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1398 کل کشور در مورد بررسی لایحه بودجه سال 1398 کل کشور» بود.
نادر قاضی‌پور در جلسه علنی نوبت صبح دیروز مجلس در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 در بند (الف) تبصره (1) ماده واحده این لایحه پیشنهاد بازگشت به سهم 34 درصدی صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت را مطرح کرد که رئیس ‌مجلس بیان داشت کاهش سهم صندوق حکم حکومتی است.

علی لاریجانی توضیح داد: این مسئله مطلبی است که مقام معظم رهبری کتباً اعلام کرده‌اند که امسال با توجه به شرایط اقتصادی سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت 20 درصد باشد. از آنجایی که رهبری معظم سیاست‌های صندوق توسعه ملی را بیان می‌کند و قرار بر این بود هر سال 3 درصد به سهم این صندوق از فروش نفت افزایش پیدا کند اما امسال با توجه به شرایط اقتصادی سهم صندوق 20 درصد تعیین شد.

افزایش 40 درصدی قیمت لوازم خانگی خلاف است
علی لاریجانی در پاسخ به اعتراض نمایندگان به اظهارات رئیس ‌اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار داشت: مصاحبه‌ای که رئیس ‌اتحادیه راجع به لوازم خانگی کرده حتماً خلاف است. رئیس ‌مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از آقای پورابراهیمی رئیس ‌کمیسیون اقتصادی خواستم که این موضوع را پیگیری کنند، بیان کرد: اینکه گفته شود 40 درصد به قیمت لوازم خانگی اضافه می‌شود حتماً خلاف است. چرا اتحادیه لوازم خانگی چنین اظهاراتی داشته و نابسامانی ایجاد کرده است.
بر اساس گزارش خانه ملت، چندی پیش اظهارات طحان‌پور؛ رئیس ‌اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در بخش خبری 20:30 پخش شده بود که وی در آنجا گفته بود، «سال آینده بلااستثنا افزایش قیمت خواهیم داشت، شاید مردم منتظر اتفاقی باشند، به آنها می‌گویم منتظر نباشند و کالاهایشان را در بازار بخرند، اگر می‌خواهند کالایی در اردیبهشت ماه و یا برای جهیزیه خریداری کنند از امروز اقدام نمایند.»
تسویه ریالی فراورده‌های نفتی در بورس
نمایندگان در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98، با بند الحاقی یک تبصره یک این لایحه موافقت کردند.
در بند الحاقی یک آمده است؛ وزارت نفت مکلف است در سقف بند(ب) این تبصره به صورت ماهانه حداقل دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی را به صورت منظم و مستمر با امکان تسویه صددرصد(100درصد ) ریالی یا ارزی در رینگ بین‌الملل (صادراتی) بورس انرژی در چهارچوب قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه و گزارش عملکرد این بند را هر سه ماه یک‌بار به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
همچنین دیروز پیشنهاد دلخوش نماینده صومعه‌سرا در مجلس به رأی گذاشته شد و با 133 رأی موافق، 54 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در جلسه تصویب و بند (هـ) به شرح زیر اصلاح شد:
در بند (هـ) آمده است: شرکت ملی نفت ایران مکلف است مبلغ شصت هزار میلیارد معادل حداقل 4 میلیون تن قیر از منابع دریافتی بابت خوراک مایع تحویلی به پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها را به صورت ماهانه به حسابی که نزد خزانه‌داری کل کشور افتتاح می‌شود، واریز کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار