علت اصلی ایجاد شوره سر برخلاف باور عمومی که معتقد است علت این عارضه خشکی پوست سر است ، وجود قارچ بر روی پوست سر است.
کد خبر: ۷۱۷۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴ 21 February 2019

به گزارش تابناک ایلام  ؛ شوره سر تجربه ناخوشایندی است که بسیاری از مردم با آن آشنایی دارند و راهکارهای مختلفی را برای درمان آن امتحان کرده اند . پوسته های سفید رنگ در لابلای موها که گاهی روی شانه ها ریخته و از نظر زیبائی و اجتماعی ناخوشایند است.شوره سر

پوست سر بطور طبیعی در اثر لایه لایه شدن طبقه شاخی آن لایه های شاخی قدیمی را ازدست داده و لایه های جدید جایگزین می گردند. درحالت عادی این سلولها ظرف 30 – 20 روز مراحل رشد خود را طی کرده و از سطح پوست به صورت سلولهای مرده به بیرون ریخته می شوند. درصورتیکه این روندبه شکل غیرعادی تسریع گردد، تعداد سلولهای مرده افزایش یافته و همراه باچربی و ترشحات دیگر پوست تشکیل «شوره سر» را می دهند. شوره سر به حدی شایع است که برخی متخصصان آن را امری طبیعی می دانند.پس شوره سر در اثر جدا شدن سلول های خارجی پوست سر به وجود می آید و باید نسبت به درمان عارضه شوره سر اقدام کرد.

علت اصلی ایجاد شوره سر

بعضی افراد هستند که خشکی پوست سر را علت ایجاد شوره میدانند و این تصور کاملاً اشتباه است.بعلت وجود کراتین در پوست،پوست بصورت مداوم در حال بازسازی کردن سلول هایش است و این بازسازی در همه سطح های بدن اتفاق می افتد.علت شوره سر وجود قارچ بر روی پوست میباشد و این قارچ ها در نهایت شوره را از خود بروز میدهند.

قارچها روی پوست سر بسیاری افراد وجود دارند، اما همه این افراد به شوره سر مبتلا نیستند.

التهاب پوست سر میتواند عامل شوره سر باشد

شوره سر در افراد مختلف ، شدتهای مختلفی دارد و این هم دلیل دیگری است بر این که در سر بعضی از ما عاملی وجود دارد که باعث می شود یکی همیشه از شوره سر کلافه باشد و دیگری اصلا سرش شوره نزند. حتی در یک فرد هم این میزان شوره سر در زمانهای مختلف تفاوت دارد.
از قدیم ، دانشمندان عقیده داشتند پوسته های ریز روی سر یا همان شوره ها توسط قارچ کوچکی که روی پوست سر رشد می کند، ایجاد می شوند. امروزه ، وجود چنین قارچهایی اثبات شده است. التهاب پوست هم نکته ای مهم است.

قارچها ابتدا روی پوست سر ساکن می شوند و بعد روی چربی موجود بر پوست سر. آنها این چربیها را به اسیدهای چرب دلخواه خودشان تجزیه می کنند و حتی موادی را که مانع و مزاحم رشد آنهاست از بین می برند. این التهاب باعث می شود سلولهای پوست سر سریعتر تقسیم شوند.

بعد از آن ، محیط مناسبی برای رشد قارچها فراهم شود. همه اینها دست به دست هم می دهند و باعث تقسیم سریع تر سلولهای پوست سر و در نتیجه ایجاد شوره سر می شوند. هنوز هم کسی نمی داند علت چند میلیون پوسته سر که هر روزه روی لباس افراد مختلف می ریزد چیست.

در شرکتهای سازنده شامپوهای ضد شوره ، میکروبیولوژیستها بدقت مشغول رشد دادن قارچهایی هستند که از پوسته های ریز سر به وجود آمده اند. هدف آنها این است که بفهمند این قارچها روی چه موادی بهتر رشد می کنند. اگر آنها این مطلب را بفهمند و بتوانند تغییر مختصری در این مواد که روی پوست سر وجود دارند،

ایجاد کنند، درمان شوره سر را کشف کرده اند. دو گونه از قارچها هستند که باعث شوره سر می شوند:«مالاسزیا وستریکتا» و «مالاسزیا گلوبوسا». تنها علتی که باعث شده است همه فکر کنند «مالاسزیا فورفور» عامل شوره سر است ، این است که این قارچ روی محیطهای کشت رشد می کنند.

نمناک:اما دوگونه دیگر ، حساستر از آن هستند که روی چربیهای حیوانات یا گیاهی رشد کنند و برای رشد ، حتما نیاز به چربی پوست انسان دارند. در حال حاضر ، فقط قارچها مسوول ایجاد شوره سر به حساب نمی آیند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار