با آغاز طرح اصلاح نژاد دام‌های بئومی در شهرستان بدره ایلام، کارشناسان پیش بینی می‌کنند که بعد از گذشت 5 ماه، میزان دو قلوزایی دام‌ها به میزان صد درصد افزایش یابد که تحقق این امر، باعث سوددهی دام و کاهش چشمگیر هزینه‌ها می‌شود.
کد خبر: ۷۲۲۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰ 07 March 2019

به گزارش تابناک ایلام، استفاده‌ی بی‌رویه از مراتع و تعداد زیاد دام در سال‌های اخیر، باعث بالا رفتن هزینه نگهداری دام‌های بومی استان ایلام شده است.

رحمان جعفری دامدار 60 ساله اهل روستای آبهر پایین شهرستان بدره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، از هزینه‌های بالای نگهداری دام انتقاد می‌کند.

هوشنگ فاضلی 40 ساله و از دیگر دامداران این روستا می‌گوید: به علت فقر مراتع و گرانی نهاده‌های دامی در شرایط فعلی دامداران با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته و توان تامین هزینه‌ها را ندارند.

نگرانی و دغدغه‌های دامداران از یک‌سو و جوابگو نبودن دام‌های بومی در برابر هزینه‌های مصرفی از سوی دیگر مشکلات بسیاری را ایجاد کرده، به همین منظور اصلاح نژاد دام با استفاده از علم روز دنیا در دستور کار برنامه‌ریزان قرار گرفته است.

در این راستا محمدحسین حسن‌زاده مدیر امور عشایری شهرستان بدره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، اظهار داشت: 1200 خانوار عشایری با جمعیت 120 هزار راس دام سبک در شهرستان بدره در زمینه تولید گوشت، شیر، پشم و سایر تولیدات دامی و عشایری فعالیت می‌کنند.

مدیر امور عشایری شهرستان بدره همچنین به مدت و تعداد دام مشمول این طرح اشاره کرد و گفت: در مرحله نخست این طرح بیش از 5000 راس دام سبک شهرستان بدره در مدت دو ماه با نژادهای برتر اصلاح می‌شوند.

وی افزود: در راستای افزایش سطح کمی و کیفی دام و کمک به دامداران، طرح‌های مختلف فلاشینگ، همزمان‌سازی و پروژه اصلاح نژاد دام‌های کم بازده بومی با نژادهای مطرح دنیا برای اولین بار در سطح استان ایلام و درشهرستان بدره در حال اجرا است.

قلی فاضلی دامدار روستای آبهر پایین که این طرح در روستای محل سکونت وی انجام می‌شود، با استقبال از انجام این کار اظهار کرد: این اقدام باعث افزایش راندمان تولید در زمینه افزایش شیر، گوشت و پشم دام‌ها می‌شود و هزینه‌های تامین و نگهداری دام به نحو چشمگیری کاهش می‌یابد.

علی بیرانوند دامپزشک شهرستان بدره نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، از مزایای این طرح تصریح کرد: کوتاه کردن دوره زایش، تولید بره‌های هم‌سن و سال با هدف پرواربندی،کاهش هزینه‌های تغذیه ای، امکان افزایش دوقلو و چندقلوزایی دام‌ها، فراهم کردن تلقیح مصنوعی جهت بهبود ژنتیکی از مزایای این طرح است.

وی افزود: مدیریت تغذیه دام، قبل و بعد زایمان به منظور کاهش هزینه‌ها و اجرای برنامه دوبار زایش در سال را می‌توان از مهم‌ترین مزیت‌های اجرای طرح اصلاح نژاد دام‌های استان ایلام دانست.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند که بعد از گذشت 5 ماه از اجرای طرح  درصد دو قلو زایی دام‌ها به میزان صد در صد افزایش یابد که در صورت تحقق یافتن، این کارباعث سود دهی دام و کاهش چشمگیر هزینه‌ها می‌شود./ع

اخبار امروز ایلام

 

 

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار