استاندار ایلام :
استاندار ایلام گفت: اگر برای استان ایلام شاخص ها درست جانمایی و تعریف شود شاهد رشد و ارتقای همه جانبه این استان در زیربخش های مختلف خواهیم بود و حتی ایلام در بعضی شاخص ها مثل کشاورزی استعداد تبدیل شدن به قطب و پیشران در کشور را دارد.
کد خبر: ۷۲۳۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵ 10 March 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛  قاسم سلیمانی دشتکی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان ایلام با حضور مسئولان برنامه ریزی استان های منطقه سه طرح آمایش سرزمینی اظهار داشت: عقب ماندگی های ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی، منابع نفت و گاز، منابع آب، اربعین، مرز مهران، 430 کیلومتر مرز مشترک با عراق از جمله شاخص های ملی استان ایلام است.

وی افزود: در برنامه ریزی های کلان کشور از جمله طرح آمایش سرزمین باید نگاه مسئولان به استان ایلام یک نگاه ملی باشد چرا که به طور مثال 3.5 درصد مبادلات تجاری کشور از طریق مرز مهران انجام می گیرد و روزانه 500 کامیون و ماشین سنگین حمل بار از نقاط مختلف کشور در مسیرهای استان ایلام منتهی به مرز مهران در حرکت هستند و روزانه بیش از چهار هزار نفر زائر و تاجر از طریق مرز مهران تردد می کنند و در اربعین نیز افزون بر 65 درصد زائران استان ایلام را در رفت و برگشت انتخاب می کنند.

سلیمانی دشتکی یاداور شد: اما با این وجود در استان ایلام معضلاتی چون فقر، خودکشی، خودسوزی، اختلاف سطح درآمدی اقشار، بیکاری، کمبود فرصت های شغلی، جمعیت زیاد افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی، ... بر عدم توسعه و رشد کمی و کیفی استان ایلام در زمینه های مختلف تاثیر گذار بوده است.

وی تاکید کرد: اگر برای استان ایلام شاخص ها درست جانمایی و تعریف شود شاهد رشد و ارتقای همه جانبه این استان در زیربخش های مختلف خواهیم بود و حتی ایلام در بعضی شاخص ها مثل کشاورزی استعداد تبدیل شدن به قطب و پیشران در کشور را دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام هم گفت: در طرح آمایش سرزمین برای افزایش کیفی محورهای طرح و اجرای مفاد اقتصادمقاومتی استان های مختلف کشور پهنه بندی شده اند که استان ایلام در کنار استان های همدان، لرستان و کرمانشاه منطقه سه و پایلوت طرح آمایش هستند.

رحمت الله قیصوری افزود: در این پهنه بندی همه استان های زیرمجموعه یک منطقه در مزیت، پتانسیل، قابلیت و شاخص های دیگر استان های هم گروه شریک هستند و از این مزیت ها و شاخص ها بهره می برند تا نقاط ضعف استان ها کاهش و نقاط قوت افزایش یابد و همه استان ها هم سو با یکدیگر توسعه و رشد یابند.

وی یادآور شد: استان ایلام با توجه به اهمیتی که در مراودات داخلی و خارجی به واسطه مرز مشترک با عراق دارد نیازمند تسریع در تکمیل آزاد راه حمیل - مهران، آزاد راه پلدختر -دهلران، بزرگراه اندیمشک - مهران، اتصال ایلام به خط راه آهن کرمانشاه و خطوط ریلی سراسری دارد.

قیصوری تاکید کرد: باید با نظارت بخش دولتی از سرمایه گذاران متعهد، با دانش بخش خصوصی برای تکمیل این شریان های مواصلاتی استان ایلام رایزنی شود و همچنین بنیادهایی چون برکت و مستضعفان نیز با بخش خصوصی در تامین اعتبار همکاری کنند.

به گزارش ایرنا، استان های ایلام، کرمانشاه، همدان و لرستان در گروه منطقه سه طرح آمایش قرار گرفته اند و امروز روسای سازمان برنامه ریزی این استان ها به ارائه آماری از مطالعات خود در زمینه شاخص های محوله پرداختند.

در طرح آمایش سرزمینی، استان ایلام مطالعه در زمینه حمل و نقل و انرژی استان های چهارگانه منطقه سه را بر عهده دارد.

گردشگری و خدمات بر عهده استان همدان بوده، استان لرستان در زمینه زیربخش های کشاورزی این استان ها تحقیق و مطالعه کرده و استان کرمانشاه نیز وضعیت صنعت، معدن و تجارت استان های گروه سه را بررسی کرده است.

در این جلسه با حضور برخی مدیران دستگاه های مرتبط با طرح آمایش سرزمین استان ایلام برگزار شد. /م

 

اخبار امروز ایلام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار