استان ایلام دارای سوغات بومی و محلی جالب توجهی است، شیرینی خوشمزه بژی برساق، نان های محلی و صنایع دستی مثل گلیم نقش برجسته گردشگران را دست پر از استان بدرقه می‌کند.
کد خبر: ۷۲۵۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵ 13 March 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ استان ایلام دارای سوغات بومی و محلی جالب توجهی است که شیرینی خوشمزه بژیبرساق مهمترین آن است، به گردشگران و مسافران استان توصیه می‌شود که حتماً اگر وارد استان ایلام شدند از این سوغات محلی استان استفاده کنند چراکه از کیفیت بالا و مزه بی نظیری برخوردار هستند.

استان ایلام دارای سوغات بومی و محلی جالب توجه‌ای که در سالهای اخیر کمتر به آنها و در عرضه آنها توجه شده است.

انواع نان محلی

انواع نان‌های محلی در استان ایلام رایج است که طرز تهیه‌های متفاوتی با هم دارند. نان‌های پپگ، نان ساجی، نان تنوری، سمون، نان پنجه کش، نان ذرت یا کزگه برخی از این نان‌ها هستند.

از دیگر سوغاتی‌های استان ایلام می‌توان روغن حیوانی و کره محلی با طعم بسیار لذیذ، عسل کوهی و ناب مناطق سورگهو شلم، کشک، کنجدو گردو، ترخینه، که با توجه به مواد به کار رفته در آن درمان بسیار خوبی برای سرما خوردگی است، سقز محلی (شیره درخت بنه) که به وفور در کوه‌های استان وجود دارد، شیرینی شیرینی کله کنجی، شیرینی کاک حلوایبگل (ترکیبی از پودر کشک و خرماو روغن محلی)، کله کنجی، گمکه، جاجیم، نمد، سیاه چادر.

بژی برساق

این شیرینی در استان ایلام معروف است و زنان ایلامی کم و بیش با طرز پخت این شیرینی آشنا هستند و به عنوان مهمترین سوغات استان هم اکنون شناخته می‌شود، بژی برساق از شیرینی‌های معروف محلی و سنتی استان ایلام است که با آرد، شکر، روغن دان، تخم مرغ، شیر، زیره، رازیانه و زرد جوبه درست می‌شود و همه مواد را با هم مخلوط کرده و در روغن سرخ می‌کنند و روی آن را با شکر تزئین می‌کنند.

وجود دامداری و زندگی عشایری در استان ایلام باعث شده این استان یکی از مهمترین مراکز تولید گوشت، شیر، پنبه، صنایع دستی و …در کشور باشد که البته کیفیت این تولیدات نیز بسیار بالا است.

روغن حیوانی یکی از مهمترین تولیدات عشایر استان ایلام است که از قدیم تاکنون جایگاه بسیار بالایی در وعده‌های غذایی مردم استان داشته و هم اکنون نیز مورد توجه گردشگران و مسافران استان قرار می‌گیرد.

صنایع دستی

صنایع دستی استان ایلام، به عنوان میراث هزار ساله تمدن این خطه از جمله پتانسیل‌های مهمی است که می‌تواند سهم مهمی در سوغات استان داشته باشد.

از مهمترین صنایع دستی استان ایلام که به دست هنرمندانه زنان و دختران ایلامی مخصوصاً در نواحی ایلام، دره شهر، شیروان چرداول و ایوان بافت می‌شود فرش کرک و ابریشم و گلیم منحصر به فرد گل برجسته است که نقش و نگارهای آن از طبیعت و تاریخ و فرهنگ این منطقه الهام گرفته است.

از دیگر صنایع دستی استان قالی، جاجیم بافی، نمد مالی، گیوه بافی، فرنجی مالی، قتره بافی، صنایع چوبی است که به دست هنرمندان ایلامی‌ها ساخته می‌شود.

در حال حاضر زنان و مردان استان ایلام هنرهای بسیار زییایی خلق می‌کنند که در رأس آنها گلیم نقش برجسته و فرش دستبافت قرار دارد، این استان از گذشته تاکنون جایگاه صنایع دستی متعددی بوده است و در حال حاضر اکثر هنرهای دستی در این استان جریان دارند.

گلیم نقش برجسته مهمترین صنعت صنایع دستی استان ایلام به شمار می‌رود که از نقش و کیفیت بالایی برخوردار است و مسافران و گردشگران می‌توانند از آن به عنوان سوغات استان خریداری کنند.

موسیقی و آوازهای بومی

در موسیقی ایلام از سازهای دوزله، جفتان، سرنا، تنبک، دهل، شمشال، نی و کمانچه استفاده می‌شود و این سازها در آیین‌هایی مانند عروسی، جنگ و عزا کاربرد دارند.

هوره که از آوازها و نیایش‌های اساطیری ایران است، از هزاره‌های پیش تا به امروز رواج دارد، موسیقی آئین‌های سوگواری نوع دیگری از موسیقی در استان ایلام است که در آئین چمری با سرنا و دهل اجرا می‌شود و در این مراسم مردم ایل‌ها و روستاها در محلی به نام چمرجا همراه با نوای ساز و دهل و آواز همسرایان جمع می‌شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام اظهار داشت: استان ایلام باجاذبه های گردشگری، آثارتاریخی وصنایع دستی بینظیرمثل گلیم نقش برجسته که به سراسر دنیا صادر می‌شود آماده پذیرایی از مسافران و میهمانان نوروزی است.

عبدالمالک شنبه زاده افزود: استان ایلام مانند دیگر مناطق ایران دارای سوغات محلی خاص خود است که مهمترین آنها سقز محلی (صمغ درخت بنه)، شیرینی بژی برساق، نان خرمایی، شیرینی گمگه، حلوای کله کنجی و روغن حیوانی است.

وی عنوان کرد: سیاه‌چادرهای محلی در مراکزی همچون پارک تفریحی چغاسبز، امامزاده حاج‌بختیار (ع) بخش چوار، امامزاده علی‌صالح (ع) مهران، منطقه تفریحی تجریان، تفریحگاه جنگلی ششدار، تخت‌خان و … برپا می‌شوند.

وی افزود: از جمله برنامه‌های نوروز ایستگاه عرضه محصولات صنایع دستی و سوغات به همراه دایر شدن سیاه چادر محلی، عرضه محصولات غذایی سنتی و بومی و پیش بینی فضای سنتی عشایری جهت آشنایی گردشگران با زندگی عشایری است.

شنبه زاده تصریح کرد: استان ایلام سوغات و صنایع دستی بی نظیری دارد، گلیم نقش برجسته، نمد، معرق، جاجیم وچیت از صنایع دستی معروف است که قابلیت صادر به خارج کشور و خارج از استان دارد./ع

 

 

 

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار