استاندار ایلام گفت: عکس العمل طبیعت در برابر عدم صحیح برخورد با خاک امروز به شکل ریزگردها درآمده و هزینه های آن هم بایستی پرداخت شود.
کد خبر: ۷۲۵۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴ 13 March 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ قاسم سلیمانی دشتکی  در نشست کارگروه مبارزه با ریزگردها اظهار داشت: می توان در یک حرکت بسیار قوی با اجرای طرح های آبخیزداری، آبخوانداری و کشت انوع گیاهان مثمر که در مقابل گرد و غبار ایستادگی دارند، این معضل زیست محیطی را به کنترل درآورد.

وی با بیان اینکه راه نجات آب، خاک و جنگل در اجرایی کردن طرح های آبخیزداری و آبخوانداری است، افزود: آبخیز داری ضمن اینکه آب را حفظ می کند، خاک را نجات می دهد و از فرسایش خاک جلوگیری می کند.

استاندار ایلام تاکید کرد: هر ساله شخم بد زمین چهار تا پنج میلی متر خاک را از بین می برد و این در حالی است که برای یک میلیمتر خاک 50 تا 60 سال زمان لازم است.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه امروز نباید مسبب از بین رفتن مرتع را فقط دام عنوان کرد، گفت: طمع انسان در تغییر کاربری زمین ها، کشت غلط، شخم زنی غلط به مرتع زمین های کشاورزی و منابع طبیعی وارد کرده است.

وی تصریح کرد: عکس العمل طبیعت در برابر عدم صحیح برخورد با خاک امروز به شکل ریزگردها درآمده و هزینه های آن هم بایستی پرداخت شود.

استاندار ایلام با اشاره به معکوس شدن روند جمعیت شهر و روستا اضافه کرد: با کاهش جمعیت روستا الان دیگر دامداری به شکل سنتی و قبلی خود که حافظ مرتع و آب و خاک بوده، وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در این جلسه گفت: با توجه به قرار داشتن استان ایلام در مرز غربی کشور و همچنین این استان متأثر از پدیده گرد و غبار خارجی است می طلبد همه شهرستان های استان به ایستگاه های سنجش ذرات معلق هوا مجهز شوند.

سید اسدالله هاشمی افزود: طوفان های گرد و غبار که ایلام را تحت تأثیر قرار می دهند از کانون های کشورهای عراق، سوریه و عربستان وارد استان می شوند.

وی در ادامه مهمترین اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست جهت مقابله با پدیده گرد و غبار را انجام طرح جامع کاهش آلودگی هوای ایلام، تدوین و برنامه عمل مقابله با گرد و غبار با مشارکت ارگانه های مربوطه بر اساس آیین نامه مقابله با گرد و غبار، احیاء چهار تالاب و تجهیز هفت شهرستان به ایستگاه های سنجش ذرات معلق هوا ذکر نمود.

هاشمی تصریح کرد: با توجه به آیین نامه مقابله با گرد و غبار، وظایف دستگاه های مختلف مشخص گردیده که در این راستا اداره کل منابع طبیعی استان یکی از پیشرو ترین دستگاه های اجرایی بوده که تاکنون اقدام به نهال کاری 60هزار هکتار از اراضی بیابانی مستعد تولید گرد و غبار و جلوگیری از فرسایش خاک نموده است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار