کد خبر: ۷۲۵۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸ 15 March 2019

وجود آبشارهای متعدد در استان ایلام باعث شده همه ساله تعداد زیادی از گردشگران طی ایام نوروز از این جاذبه های زیبا بازدید کنند.

خبرگزاری مهر: روستای آبشاران (خربزان) با جاذبه‌های متنوع گردشگری در ۲۰ کیلومتری شمال شرق بخش پهله زرین آباد واقع در شهرستان دهلران استان ایلام قرار گرفته است.

در شمال این روستا آبشارهای هفتگانه و زیبایی قرار گرفته‌اند. اهالی این روستا از طایفه بزرگ «شهلیاروند» هستند که در گذشته جایگاه بالایی در حکومت‌های کدخدایی داشته‌اند.

این روستا که طبیعتی کوهستانی دارد و دارای جنگل‌های بلوط و بنه و … است، دارای توپوگرافی منحصر به فردی است که گردشگران فراوانی را جذب خود کرده است.

مهم‌ترین مکان گردشگری روستای آبشاران، آبشارهای هفتگانه آن است که به صورت پلکانی در شمال روستا و در مسیر رودخانه‌ای که از کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد و از این روستا می‌گذرد، قرار گرفته‌اند.

چهار آبشار از این مجموعه‌ی زیبا از بقیه بزرگ‌تر هستند و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. اگر از پایین دست رودخانه به بالا حرکت کنید به ترتیب با این آبشارها روبه رو خواهید شد: آبشار (طاف) دارولی اول، آبشار (طاف) دارولی دوم، بعد از گذشتن از پیچ رودخانه و پیمودن مسیری کوتاه به یک آبشار کوچک زیبا می‌رسید که سومین آبشار (طاف) است و بعد از آن با فاصله‌ای اندک آبشار (طاف) سلیمان شاه را می‌بینید که بلندترین و زیباترین آبشار است و در کنار آن بیشه زار زیبایی قرار گرفته است.

«اما»؛ آبشاری میان سرخس‌ها و خزه‌ها در شهرستان ملکشاهی

هرستان ملکشاهی یکی از شهرستان‌های استان ایلام در غرب ایران است، مرکز این شهرستان شهر ارکواز است و مردم این شهرستان عموماً شیعه دوازده امامی هستند که به گویش کردی محکی سخن می‌گویند. مردم این شهرستان از ایل ملکشاهی هستند.

آبشار اما در شهرستان ملکشاهی واقع است، این آبشار در نزدیکی روستای اما و پشت سد چم گردلان در ۱۵ کیلومتری شهر ارکواز بعد از روستای اما که محل کوچکی است قرار دارد.

آبشار این محل در میان دره‌ای واقع شده که آب آن به سمت دریاچه سد چم گردلان در حرکت است.

زیبایی این آبشار در کنار دیواره‌های پوشیده از خز و سرخس پرسیاوشان صد چندان می‌شود. درختان زیبای انجیر کوهی، انگور و بلوط اطراف این محل سرسبز را فرا گرفته‌اند و عبور رشته رشته آب در میان سرخس‌ها و خزه‌ها، چشمان هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

ارتفاع این آبشار حدود ۲۰ متر است، بعداز آبشار دریاچه سد ملکشاهی قرار دارد، سدی که برای تهیه آب شرب و صنعتی مردم ایلام احداث شده است.

دریاچه این سد نیز به واقع زیبا و تماشایی است، آب زلال این دریاچه پذیرای گردشگرانی است که برای ماهیگیری، شنا و تحقیقات علمی به این منطقه سرازیر می‌شوند.

آبشار این محل در میان دره‌ای واقع شده که آب آن به سمت دریاچه سد چم گردلان در حرکت است. زیبایی این آبشار در کنار دیواره‌های پوشیده از خز و سرخس پرسیاوشان صد چندان می‌شود. درختان زیبای انجیر کوهی، انگور و بلوط اطراف این محل سرسبز را فرا گرفته‌اند و عبور رشته رشته آب در میان سرخس‌ها و خزه‌ها، چشمان هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

آبشار اما حدود ۲۰ متر ارتفاع و ۲۹۷ متر طول دارد و وجود دیواره‌های پوشیده از خزه و سرخس چشم‌انداز بی‌نظیری را برای علاقمندان به طبیعت ترسیم کرده است.

آبشار زیبای اما که به شماره ۲۳۷ در فهرست میراث طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است بدون شک یکی از زیباترین آبشارهای کشورمان است.

آبشار ماربره

آبشار ماربره در ۲۰ کیلومتری جاده دره شهر به سمت پلدختر و بین دو روستای ارمو و کل سفید واقع شده و سراسر طول این آبشار زیبا را درختان سرسبز پوشانده است.

این آبشار در تمام طول سال دارای آب فراوان و گوارایی است و در میان درختان اطراف آبشار انجیر و انگور و نیزارهای بلند بیشتر دیده می‌شود. سرخس پرسیاوشان سرتاسر دامنه آبشار را پوشانده و فضای زیبای کنار آبشاربا چشمه‌های پرآب هر بیننده‌ای را به هیجان وا می‌دارد.

این آبشار در فصل بهار با داشتن آب فراوان و نمای بسیار زیبا جلوه‌ای ویژه دارد و از دیواره‌های کنار آبشار نیز آبی زلال به مانند چشمه‌ای جوشان جاری است که قابل شرب است. در میان گیاهان اطراف آبشار میوه‌های انجیر و انگور و نیزارهای بلند نیز دیده می‌شوند.

سرخس پرسیاوشان سرتاسر دامنه آبشار را پوشانده است. شهرستان دره شهر، در دامنه کبیرکوه و در میان درختان زیبای بلوط از صدها اثر تاریخی و طبیعی محافظت می‌کند.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار