رهبر انقلاب: جنس خارجی مثل سیل وارد می‌شود و آن‌وقت از بیکاری انتقاد می‌کنیم!، هیچ دستگاه دولتی حق خرید کالای خارجی ندارد، هیچکس فکر نمی‌کرد دلار 13 هزار تومان بشود/ پیش بینی حداکثر روی 6500 بود، نامه‌نگاری یک نماینده تهران با روحانی برای رفع حصر، واکنش روحانی به احتمال فیلتر شدن تلگرام، ناگفته‌هایی از روابط خانوادگی رهبر انقلاب با فامیل‌ها، در دفتر رئیس جمهوری چه می‌گذرد؟، واکنش تند دادستان به رد استعفای نجفی، محسنی اژه‌ای: در تاخیر برخورد با احمدی‌نژاد حکمتی است که در آینده مشخص‌می‌شود...
کد خبر: ۷۲۷۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲ 21 March 2019

مرور مهمترین اتفاقات و رویدادهای سالی که گذشت در ایام نوروز یکی از سبک های مرسوم در رسانه هاست که «تابناک» هم از این قاعده مستثنی نیست. در گزارش پیش رو مروری خواهیم داشت بر مهمترین اتفاقات اولین ماه سال 1397 یعنی فروردین ماه که در روز آغازین سال 98 پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین در گزارش های جداگانه برای ایام خلاصه ای از مهمترین رویدادهای خبری و اتفاقات سال 97 را منتشر خواهیم کرد.

به گزارش «تابناک»، رهبر انقلاب: جنس خارجی مثل سیل وارد می‌شود و آن‌وقت از بیکاری انتقاد می‌کنیم!، هیچ دستگاه دولتی حق خرید کالای خارجی ندارد، هیچکس فکر نمی‌کرد دلار 13 هزار تومان بشود/ پیش بینی حداکثر روی 6500 بود، نامه‌نگاری یک نماینده تهران با روحانی برای رفع حصر، واکنش روحانی به احتمال فیلتر شدن تلگرام، ناگفته‌هایی از روابط خانوادگی رهبر انقلاب با فامیل‌ها، در دفتر رئیس جمهوری چه می‌گذرد؟، واکنش تند دادستان به رد استعفای نجفی، محسنی اژه‌ای: در تاخیر برخورد با احمدی‌نژاد حکمتی است که در آینده مشخص‌می‌شود، نامه خادم به شورای امنیت ملی: نمی‌خواهیم «مفت» ببازیم!، ۸۰ نماینده پیگیر اهانت یکی از نمایندگان به مقام زن و ... مهمترین خبرهای مربوط به فروردین ماه 97 است.

رهبر انقلاب: جنس خارجی مثل سیل وارد می‌شود و آن‌وقت از بیکاری انتقاد می‌کنیم!

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی مطابق با سنت هرساله در اولین روز نوروز در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی و صحن‌های اطراف حرم، با اشاره به استحکام و نشاط انقلاب در چهل‌سالگی و خنثی شدن نقشه‌ی شوم آمریکایی‌ها برای منطقه، به تبیین چرایی، الزامات و راه‌های تحقق شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی پرداختند و با تأکید بر «قابل حل بودن همه‌ی مشکلات با نگاه به داخل» و نیز ضرورت توجه و به‌کارگیری هرچه بیشتر جوانان در میدان‌های مختلف از جمله عرصه‌های مدیریتی، افزودند: نسل جوان و پرافتخار این سرزمین، پرچم استقلال، عزت، عظمت و شرافت ایران را بلندتر از هر زمان دیگر به اهتزاز درخواهد آورد.

رهبر انقلاب، «استقلال و آزادی، مردم‌سالاری، اعتماد به نفس و خودباوری ملی، عدالت، و تحقق احکام دین و شریعت» را اصول بنیادین انقلاب برشمردند و افزودند: درخصوص «استقلال» که درواقع واکنش ملت ایران به ۲۰۰ سال سلطه‌ی بیگانگان بوده است، باید گفت: کشور از استقلال واقعی برخوردار است و امروز هیچ کشوری به اندازه‌ی ایران مستقل نیست و تنها ملتی که آراء او تحت تأثیر هیچ قدرتی قرار نمی‌گیرد، ملت بزرگ ایران است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی «آزادی» نیز به‌عنوان یکی از شعارهای اصلی انقلاب گفتند: برخی افراد بی‌انصاف با سوء استفاده از آزادی، می‌گویند در کشور آزادی نیست و بیگانگان هم در تبلیغات خود آن را بازتاب می‌دهند درحالی‌که در کشور آزادی فکر، آزادی بیان و آزادی انتخاب وجود دارد. امروز هیچ‌کس در جمهوری اسلامی، به‌دلیل مخالف بودن فکر و نظرش با حکومت، تحت تعقیب و فشار قرار نمی‌گیرد و بنا هم بر چنین کاری نیست اما آزادی در جمهوری اسلامی، همانند سایر نقاط دنیا، چارچوب دارد.

رهبر انقلاب اسلامی در این خصوص دو آمار جهانی را بیان کردند و گفتند: بر اساس آمار مراکز بین‌المللی، ضریب جینی که نشان‌دهنده‌ فاصله‌ی طبقاتی در جامعه است، قبل از انقلاب، بالای پنجاه بود درحالی‌که در سال ۹۴ به عدد ۳۸ رسیده است. همچنین بر اساس آمار دیگری، قبل از انقلاب قشر فقیرِ مطلق در کشور، ۴۶ درصد بود درحالی‌که در سال ۹۳، این عدد به ۹.۵ درصد رسیده است.

ایشان درخصوص کارنامه و عملکرد اجرایی مسئولان نیز گفتند: در چهل سال گذشته، عملکرد مسئولان در تأمین امنیت و ثبات، علم و فناوری، زیرساخت‌ها (همچون راه‌های ارتباطی، ساخت سدها، نیروگاه‌ها و بنادر) صادرات غیرنفتی، سرانه‌ی ناخالص ملی و توسعه‌ی اجتماعی، بسیار خوب بوده است و آمارهای خرسندکننده‌ای وجود دارد اما دشمنان تلاش دارند در تبلیغات خود این واقعیات را کتمان کنند تا دل‌های مردم نسبت به انقلاب و نظام، بدبین شود.

ایشان گفتند: ایران عزیز از لحاظ مجموع منابع نفت و گاز در دنیا اول است، البته اکنون این منابع بدون ارزش افزوده به خارج فروخته می‌شود اما این حجم از منابع امکان مهمی است و دشمنان نیز به همین دلیل همواره به‌دنبال تسلط بر ایران هستند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در یک جمع‌بندی از امکانات و ظرفیت‌های کشور، تأکید کردند: اگر این ظرفیت‌های فراوان با ابتکار و حضور جوانان و مدیران فعال و کوشا در عرصه همراه شود، اقتصاد ایران جزو ۱۲ اقتصاد اول پیشرفته‌ی دنیا خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در طول سال‌های گذشته دولت‌های گوناگون درصدد گرفتن وام از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول بودند اما بنده اجازه ندادم زیرا از بیگانه طلب کردن و متعهد شدن به آن، خطایی بزرگ است؛ البته درون‌زایی به معنای بستن درهای کشور نیست، بلکه اقتصاد باید درون‌زا و برون‌گرا باشد.

ایشان «قیبله‌گرایی سیاسی و جناحی» را یک گرفتاری و از دیگر موانع پیشرفت خواندند و گفتند: کار خوب را هرکسی انجام داد باید آن را در مقام مدیریت و تصمیم‌گیری ترویج کرد و کنار گذاشتن یک کار خوب، به علت انجام دادن آن از طرف جناح مقابل، خطاست.«نبود مبارزه‌ی جدی با فساد» مانع دیگر پیشرفت کشور بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند.

ایشان تأثیر مخرب واردات بر تولید را کاملاً اساسی خواندند و افزودند: جنس خارجی مثل سیل وارد می‌شود و آن‌وقت از بیکاری هم انتقاد می‌کنیم! حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «مبارزه‌ی جدی با قاچاق» را دومین الزام جدی حمایت از کالای ایرانی دانستند و افزودند: مردم هم باید متعصبانه از خرید و مصرف جنس قاچاق خودداری کنند تا قاچاق برای کسی به‌صرفه نباشد.

هیچ دستگاه دولتی حق خرید کالای خارجی ندارد

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور با اشاره به نامگذاری سال به عنوان « حمایت از کالای ایرانی» توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: هیچ کشوری به توسعه نرسیده مگر آنکه مردم آن کشور مصمم شدند که از کالاهای تولیدی کشور خود استفاده کنند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به پیشرفت کشور ژاپن طی چندین سال گذشته بیان کرد: مردم باید پای تولیدات داخلی ایستاده و تولیدکنندگان باید کالاهای رقابتی و با کیفیت به جامعه تحویل دهند ضمن آنکه تولید کنندگان نباید از این موضوع سوء استفاده کرده و ایرانیان نیز باید عرق ملی نسبت به کالاهای داخلی داشته باشند.

وی با تاکید برآنکه هیچ دستگاه دولتی حق ندارد از محل بودجه دولتی کالاهای مشابه خارجی را استفاده کند، تصریح کرد: این قانون را به صورت مصوبه دولتی در روزهای آینده به سایر دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهیم کرد و با این فرهنگ می‌توانیم کشور را به سمت توسعه و پیشرفت سوق دهیم.

هیچکس فکر نمی‌کرد دلار 13 هزار تومان بشود/ پیش بینی حداکثر روی 6500 بود

در گزارشی که خبرگزاری ایسنا به نقل از کارشناسان پیرامون پیش بینی قیمت دلار برای سال 97 نوشته بود، آمده است: سال ۹۶ با تلاطم بازار ارز پایان یافت، شواهد اما نشان می‌دهد که خیلی نمی‌توان به آرامش بازار از ابتدای سال ۹۷ امید داشت. دلایلی مختلفی برای افزایش شدید نرخ دلار ذکر شده است، از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد؛

1️. ناآرامی‌های دی ماه و افزایش نگرانی‌های درباره آینده وضعیت اقتصادی و ثبات سیاسی در کشور، این عامل باعث شد عده‌ای دارایی‌های خود را تبدیل به ارز کنند و به دنبال حفظ ارزش سرمایه خود باشند.

2️. وضعیت "منفی" تجارت خارجی ایران طی ۹ ماه گذشته که در این وضعیت خروج ارز از ایران در این مدت بیشتر از واردات آن بوده است و به همین دلیل تقاضای ارز در بازار افزایش یافته است.

3️. سیاست "سرکوب ارزی" دولت و تلاش برای پایین نگه داشتن نرخ ارز باعث شده قیمت آن مانند فنری که رها شده باشد، اوج بگیرد.

4️. اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال ٢٠١٨ در دوبی و امارات متحده عربی. با اجرای این قانون تأمین ارز برای صرافی‌های ایران هزینه‌بر شده است.

حالا سوال این است چشم انداز نرخ ارز در سال جدید چه خواهد بود؟ بسیاری از کارشناسان پاسخ به این سوال را در ارتباط مستقیم با سرنوشت برجام می‌دانند.

وحید شقاقی تحلیلگر مسائل اقتصادی به فرارو گفت: «حجم نقدینگی مثل یک بهمن بزرگتر شده است. در روز‌های اخیر دوباره نشانه‌هایی برای حرکت نقدینگی به سمت بازار سفته بازی ارز دیده می‌شود. در تلاطم ارزی ماه گذشته بانک مرکزی تصمیم گرفت برای کنترل حرکت نقدینگی به سمت بازار سفته بازی نرخ سود بانکی را موقتا افزایش داد، این اقدام موجب شد دلار از ۵۰۰۰ تومان به ۴۵۰۰ تومان برسد. اما این اقدام بیش از یکی دو هفته جواب نداد و حالا دلار دوباره به حدود ۴۸۰۰ تومان رسیده است. البته در بازار‌های غیر رسمی عدد بالاتر از این هم اعلام می‌شود.»

این تحلیلگر اقتصادی معتقد است: «سیاست افزایش نرخ سود از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد موجب شده ۲۴۰ هزار میلیارد تومان سود سپرده مردم از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد منتقل شود و آن شکاف ۵ درصد سود، زیان ۱۲ هزار میلیارد تومانی را به دولت تحمیل کرد. سال گذشته کل بودجه عمرانی ۱۳ هزار میلیارد تومان بود و حالا فقط ظرف دو هفته دولت زیان ۱۲ هزار میلیاردی را متحمل شد.»

 او برای قیمت دلار در سال ۹۷ سه سناریو را مطرح کرد و گفت: سناریو اول این است که اروپا، روسیه و چین زیر بار بر هم زدن توافق برجام نروند و آمریکا هم با همین فشار محدود کنونی خودش پیش برود. در این سناریو نرخ دلار چیزی مابین ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان نوسان خواهد داشت.

  اروپا همراهی نسبی با ترامپ و سیاست‌های دولت آمریکا داشته باشد اما برجام را بر هم نزند و از طرف دیگر در درون اقتصاد ایران هم علامت مثبتی برای کنترل نقدینگی وجود نداشته باشد. این موجب می‌شود دلار افزایش شدید تری پیدا کند یعنی به محدوده ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ برسد.

نامه‌نگاری یک نماینده تهران با روحانی برای رفع حصر

الیاس حضرتی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور درباره رفع حصر نوشت: بر اساس تحلیل وضعیت درونی کشور و با توجه به این که تداوم وضع موجود نه ممکن است و نه مطلوب و با عنایت با این واقعیت که جنابعالی مسئول اجرا شدن قانون اساسی هستید، بدین وسیله تاکید می‌کنم به وظیفه قانونی خود در قضیه رفع حصر عمل کنید و مطالبه قانونی اکثریت ملت ایران در این زمینه را مورد توجه قرار دهید.

در بخشی از این نامه آمده بود: مطلع هستم که تصمیم‌گیری در این زمینه با اذن مقامات عالی کشور به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده است و بسیاری از نهادهای سیاسی و امنیتی کشور هم معترفند که تداوم حصر نه‌تنها هیچ نفعی برای کشور ندارد بلکه همه‌اش خسارت و ضرر و زیان برای نظام و انقلاب اسلامی می‌باشد و شخصیت‌های سیاسی در حصر هم دلبسته انقلاب و نظام و مردمند و هیچ ضرورتی ندارد که بر خلاف قانون همچنان در حصر بمانند.

امیدوارم جنابعالی با تکیه بر اختیارات قانونی خود و با احساس مسئولیت مضاعف در این زمینه، اقدام به برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی کنید و با اتخاذ تصمیم مناسب برای رفع حصر و از میان برداشتن محدودیت‌های غیرقانونی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد خاتمی، برای تحقق مطالبات بخش بزرگی از مردم وارد عمل شوید و گره از کار فرومانده نظام در این عرصه باز کنید تا زمینه همگرایی بیشتر میان نیروهای انقلاب و مسئولان نظام با مردم فراهم شود.

واکنش روحانی به احتمال فیلتر شدن تلگرام

رییس‌جمهور در واکنش به مطرح شدن بحث فیلترینگ تلگرام گفت: بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام‌رسان‎ها بوده است نه فیلتر و بستن فضای مجازی.

حجت‎الاسلام حسن روحانی در دیدار با جمعی از مدیران ارشد کشوری، در واکنش به خبرهای مطرح شده درخصوص احتمال فیلتر تلگرام گفته است: بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام رسان‎ها بوده است نه فیلتر و بستن فضای مجازی.

روحانی ادامه داد: کام مردم را با اینگونه حرف‌ها تلخ نکنید، در فضای بحران بیکاری تیشه به ریشه اشتغال نزنید.

* همچنان روابط با حضرت آقا برقرار بود؟ یعنی رفت و آمد داشتید؟

ناگفته‌هایی از روابط خانوادگی رهبر انقلاب با فامیل‌ها

«سیدمحمدحسن خامنه‌ای» کوچک‌ترین برادر رهبر انقلاب ناگفته هایی را از زندگی خصوصی ایشان به ویژه در ارتباط با روابط خانوادگی شان بیان کرده است که در ادامه می خوانید:

حضرت آقا در این روابط فامیلی چطور هستند؟

بسیار صمیمی.

الان این مشغله بزرگی که ایشان دارند، باعث شده که نباشند؟

دور نیستند. ایشان مقید هستند و هر وقت مشهد تشریف می‌آورند، فامیل مادری یا پدری یا خانواده‌شان را ‌می‌بینند. حالا بستگی دارد‌، یک وقت فرصتشان بیشتر است، در دو نوبت، یعنی یک مقدار مفصل‌تر، یک وقت ادغام می‌شود. همه با هم، فامیل، همه می‌روند. اسم می‌دهند و می‌روند در باغ ملک‌آباد و می‌نشینیم و یک ناهار می‌دهند. ما را تک‌تک با اسم کوچک، با مشخصات، می‌برند. خانم‌ها هم می‌روند، البته خانم‌های محرمشان، مثلا خواهرزاده‌ها، خاله‌ها یا مثلا فرض کنید نوه‌های برادر، برادر زن‌ها، بچه‌های برادر زن، با همه اینها همان انسی که قدیم داشتند را دارند. یعنی همه با ایشان، با وجود آن فاصله‌ای که هست‌ - می‌دانید که فاصله‌ها بیشتر شده -‌ اما این فاصله با رفتار و منش ایشان به صفر می‌رسد. ایشان خیلی صمیمی ‌با حافظه خوب به یادآوری گذشته می‌نشینند، صحبت می‌کنند، دل می‌دهند، صمیمیت به خرج می‌دهند. اینها نکاتی است که کمتر کسی ممکن است در این مقامات انجام دهد.

الان روابط بین اخوی‌ها چطور است؟

خوب است.

همان روابط گذشته را دارند؟

بله، روابط برادرانه است. می‌روند، دعوت می‌کنند، ماه رمضان‌ها یک افطاری ایشان خودشان را موظف کرده‌اند که حتما افطاری دهند. کسی هم توقعی ندارد ولی حتما این افطاری را می‌دهند. مردانه یا یک وقتی امکانش را داشته باشند زنانه هم هست، اما اگر نباشد مردانه است. فامیل‌ها؛ برادرزاده‌ها، برادرها. حالا بعضی مواقع اخوان می‌روند، بعضی موقع‌ها اخوان نمی‌روند که آنها هم گرفتاری‌های خودشان را دارند. بچه‌ها، جوان‌ها، داماد خواهر، داماد برادر، داماد این برادر، عروس آن برادر، همه می‌روند.

روابطشان با آقازاده‌ها هم خیلی جالب است.

من از نزدیک زیاد ندیدم. همین چیزی که بیرون می‌آید و ما می‌بینیم، به نظرم خیلی تفاوت دارد با آقازاده‌های مثلا دیگر مسئولان و شخصیت‌ها و این نظر من است.

در دفتر رئیس جمهوری چه می‌گذرد؟

رئیس دفتر رئیس جمهور در ارتباط با رابطه اش با معاون اول حسن روحانی گفته است: رابطه من با جهانگیری جز صمیمیت و همکاری نیست باید تلاش کنیم دایره ائتلاف اعتدالی را گسترده‌تر کنیم

از فردای حضور محمود واعظی در دفتر رئیس جمهوری، شایعات، بحث‌ها و حواشی بابت انتصاب او به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهوری آغاز شد، شایعاتی که هنوز ادله روشن و مابه ازای دقیق برای آن ارائه نشده است. به نظر می‌رسد نگرانی‌های ابراز شده پیش از آنکه ناشی از عملکرد رئیس دفتر رئیس جمهوری باشد، معطوف به جهت گیری‌های سیاسی او است. محمود واعظی در گفت‌وگویی صریح با «ایران» تأکید کرد نه تنها جهت‌گیری‌های سیاسی خود را در مدیریت دفتر دخالت نمی‌دهد، بلکه آغوش او برای همه طیف‌های سیاسی کشور، اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی باز است.

 او همچنین وجود هرگونه اختلاف یا دوگانه واعظی-جهانگیری در دولت را رد و گفته منتقدان خود را تأیید می‌کند که ساز و کار و زمان دسترسی وزرا به رئیس جمهوری بهینه و افزایش یافته است. او در پاسخ به سؤالی انتخاباتی از جایگاه حزبی خود، بحث درباره دو انتخابات آینده را زودهنگام می‌داند، اما تأکید دارد دولت علاقه‌مند است جناح معتدل کشور، اعم از اصولگرایان میانه، اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان با هم انسجام و ائتلاف داشته باشند. واعظی همچنین سیاست دولت در فضای مجازی را رقابت‌پذیری و نه فیلترینگ می‌داند.

واکنش تند دادستان به رد استعفای نجفی

دادستان کل کشور ضمن انتقاد از عملکرد شورای شهر در بحث استعفای شهردار تهران اظهار کرد: شورای محترم اسلامی شهر تهران این بساط سیاست بازی که راه انداخته اید چه معنایی دارد؟ وقتی شهردار رسما اعلام می‌کند که توان کار سنگین کلانشهر تهران را ندارم و به علت بیماری نمی‌توانم این کار را ادامه دهم این موضوع در دستورقرار می‌گیرد و آقای شهردار در جلسه رسمی شورای شهر می‌گوید که با این کیفیت ادامه کارم را خیانت می‌دانم؛ اما نوبت به رای گیری که می‌رسد با رای خود عنوان می‌کنند که شما مریض و ناتوان برای انجام کار نیستی و کار نکردنت خیانت است.

حجت الاسلام منتظری گفت: تنوع و گستره کار در شهرداری تهران سنگین است و وقتی فردی عنوان می‌کند که به دلیل بیماری نمی‌تواند کار را ادامه دهد استعفایش در شورای شهر پذیرفته نمی‌شود.

دادستان کل کشور با طرح این سئوال که فردا اگر این آقای شهردار نتوانست مدیریت لازم را بر شهر تهران داشته باشد چه کسی مسئول است، ادامه داد: بنده به عنوان مدعی العموم به شورای شهر تهران عنوان می‌کنم که مسئولیت این کار با شماست.

وی به شهردار تهران پیشنهاد داد که مجددا استعفای خود را تقدیم شورای شهر کند و گفت: آقای شهردار باید مهلتی نیز تعیین کند و عنوان کند که تا فلان روز در دفتر کارم هستم تا شهردار تعیین نمایید در غیراینصورت از فلان تاریخ مسئولیت شهرداری تهران را عهده دارنخواهم بود و قطعا آقای شهردار کسی شما را به این جهت تحت تعقیب قرار نخواهد داد.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه باید خدمت به مردم را از سیاسی بازی‌ها جدا کرد، بیان داشت: این خط و خطوط سیاسی به کشور، خدمات شهری، انسجام عمومی لطمه وارد می‌کند. همه می‌دانند که این عدم پذیرش استعفای شهردار تهران در حالی‌که خود ابراز عجز و ناتوانی کرده سیاسی است و چرا باید سیاسی کاری باشد لذا به عنوات مدعی العموم اعلام می‌نمایم اگر چنانچه این کار ادامه یابد و آقای شهردار به علت بیماری نتواند وقت لازم را در مدیریت شهری بگذارد و کار آسیب ببیند قطعا این آقایان مسئول هستند.

محسنی اژه‌ای: در تاخیر برخورد با احمدی‌نژاد حکمتی است که در آینده مشخص‌می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول و سخنگوی دستگاه قضا در نشست با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد حاضر شد

یکی از دانشجویان پرسید: چرا هر بار سوالی در رابطه با پرونده احمدی نژاد پرسیده می‌شود می‌گویند هنوز زمان آن فرا نرسیده است؟ چه زمانی مسئله چاپ یا عدم چاپ عکس رئیس جمهور دولت اصلاحات برطرف می‌شود و چرا در این زمینه وحدت رویه اعمال نمی‌شود؟ حوزه اختیارات دستگاه قضا تا کجا تعریف می‌شود؟

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: از قول بنده نقل کردید که بنده در مورد پرونده‌ها می‌گویم که هنوز زمان آن فرا نرسیده و مصلحت نیست. بنده در مورد کمتر پرونده‌ای گفته ام "چون مصلحت نیست ما آن را نمی‌گوییم". البته به این شکل نیز نگفته ام. به عنوان مثال در پرونده احمدی نژاد مطرح کردم که در پرونده شخص ایشان حکمتی وجود دارد که در آینده نه چندان دور مشخص می‌شود. بنابر این اگر این حکمت را بگویم که دیگر حکمت نیست.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در مورد شهرداری تهران که به آن اشاره کردید، پرونده‌هایی در زمان آقای قالیباف مطرح شد که برای برخی از آنها حکم صادر و قطعی شده و در مواردی نیز متهمان تبرئه شدند. همچنین در زمان جدید نیز پرونده‌هایی مطرح شده و گزارش آن به دست بنده رسیده است. حتی در مورد اخیری که شهردار مستعفی تهران گزارش آن را اعلام کرد، قبل از آن گزارش رسمی، دادستان کار خود را آغاز کرده بود و در حال حاضر نیز مشغول است و باید در این زمینه بررسی، کارشناسی، حسابرسی و تحقیق میدانی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در مورد این سوال که پرسیدید چرا مسئله حصر یا مسائل اینچنینی را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع می‌دهید باید بگویم قوه قضاییه در مورد حصر تصمیم نگرفته است. در اتفاقاتی که درسال ۸۸ افتاد، قوه قضاییه در مواردی وارد شد و مجرمان را محکوم کرد و افرادی نیز محکوم نشدند و در مورد برخی از افراد شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت که آن تصمیم به قوت خود باقی است. تا مصوبه شورای عالی امنیت ملی باقی باشد، قوه قضاییه نمی‌تواند وارد شود؛ بنابر این درمورد اینکه این مسئله را ارجاع به شورا می‌دهیم، بله؛ واقعیتی است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای بیان کرد: اگر منظور شما توضیح محتوای مصوبه است، بنده حق توضیح ندارم و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی چنانچه اجازه دهد، موضوع رسانه‌ای می‌شود؛ اما فعلا هیچ رسانه‌ای حق انتشار آن را ندارد و معمولا مصوبات شورای عالی امنیت ملی طبقه بندی شده است. در زمانی که این مسئله انکار شد، بنده در یکی از نشست‌های مطبوعاتی به شماره مصوبه اشاره کردم و گفتم این مصوبه ۶ بند دارد و مفاد یکی از بند‌ها را بیان کردم که بلافاصله دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی معترض شد و مورد بازخواست قرار گرفتم؛ با این که بنده از محتوای آن چیزی نگفته بودم. بنابر این اگر مصوبه‌ای از سوی شورای عالی امنیت ملی باشد، حق افشا و توضیح آن را نداریم.

علم‌الهدی: چیزی به نام طب اسلامی وجود ندارد

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه در اسلام چیزی به نام طب وجود ندارد، گفت: تامین سلامت خارج از تخصص طب با هیچ دعا، ثنا و تمسکی قابل اجرا نیست.

سیداحمد علم‌الهدی در اولین مجمع سلامت استان خراسان رضوی که در مجتمع سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: جریان سلامت یک جریان کاملاً علمی، تخصصی و وابسته به اندیشه، فکر، علم و تخصص است. همه اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود، باید با مشورت و نظارت متخصص در مسئله سلامت انجام شود.

وی ادامه داد: نباید مسئله سلامت، درمان و جان مردم را ملعبه برخی از مسائل اجتماعی و بعضی از بینش‌ها و گرایش‌های خاص و عام قرار دهیم.

علم‌الهدی تصریح کرد: سلامت ارتباط بسیار قوی با علم و تخصص دارد و با سایر بافت‌های اجتماعی نمی‌توان جریان سلامت را تامین و اداره کرد. با بعضی شعارها و حرکت‌ها نیز این کار شدنی نیست. در عرصه اسلام و دین در تأمین سلامت و درمان افراد چه در حوزه‌های اجتماعی و چه در حوزه‌های فردی هیچ منبعی جز تخصص طب وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برادران و خواهران متدین باید این واقعیت را بپذیرید و بدانید که اگر ما چیزی به نام طب اسلامی داشتیم خود ائمه علیهم السلام که خود مبدا اسلام هستند، به طبیب مراجعه نمی‌کردند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: اگر در اسلام طبی وجود داشت، آیا ممکن بود امام صادق(ع) آن را ندانند و در مقام درمان بیماری خودشان به یک طبیب کافر مراجعه کنند، در حالی که در اسلام طب وجود دارد.

نامه خادم به شورای امنیت ملی: نمی‌خواهیم «مفت» ببازیم!

رییس فدراسیون کشتی با ارسال نامه ای به اعضای شورای امنیت ملی درخواست های قبلی خود را بار دیگر مطرح کرد.

در حالی که رسول خادم در روزهای گذشته به اصرار اهالی کشتی به فدراسیون بازگشته و از استعفای خود منصرف شده، همچنان پرونده درخواست او برای ایجاد یک راهکار جهت محروم نشدن کشتی گیران ایرانی مفتوح است. رسول خادم به نمایندگی از خانواده بزرگ کشتی با ارسال نامه ای به اعضای شورای امنیت ملی از آن ها درخواست کرد با ورود تیم دیپلماسی کشور در برابر مناسبات آمریکایی – صهیونیستی کمیته بین المللی المپیک، مانع از محرومیت کشتی گیران و تعلیق کشتی ایران شوند.

خادم در بخشی از این نامه با اشاره به اینکه تلاش ها و تقاضای کمک خانواده بزرگ کشتی در چهارماه گذشته و به ویژه دوماه اخیر برای حل این مشکل به نتیجه ای نرسیده است از اعضای محترم شورای امنیت ملی خواست تا با توجه به کارنامه مدیریتی کمیته بین المللی المپیک در چشم بستن در برابر مواضع سیاسی کشورهای دنیا و برخوردهای دوگانه این نهاد که نشان دهنده مناسبات دیپلماتیک در درون کمیته بین المللی المپیک است با ورود تیم های دیپلماسی واجد شرایط برای مذاکره با کمیته بین المللی المپیک، در این زمینه از ورزش ملی کشور دفاع شود.

خادم در ادامه این نامه با اشاره به اینکه رقابت های جهانی کشتی از تیرماه آغاز می شود، زمان بسیار محدود و فعالیت دیپلماتیک کاری زمان بر است و قهرمانان ملی در صف اول میدان پرچمدار دفاع از آبرو و عزت ایران هستند خواستار دستور اقدام عاجل در این زمینه شد.

۸۰ نماینده پیگیر اهانت یکی از نمایندگان به مقام زن

یک عضو هیات رییسه فراکسیون امید از جمع‌آوری بیش از ۸۰ امضاء برای نامه‌ای در انتقاد نسبت به اظهارات خلاف شان و اهانت‌آمیز یکی از نمایندگان مجلس خبر داد.

علیرضا رحیمی با اشاره به حواشی ایجاد شده درمورد انتشار یک فایل صوتی در جلسه علنی روز گذشته، از تهیه و امضای نامه‌ای در محکومیت این اتفاق خبر داد و گفت: درپی انتشار نسبتاً گسترده یک فایل صوتی از اظهارات اهانت‌آمیز یکی از نمایندگان به شان و مقام زنان که همان زمان به‌طور زنده از رادیوی سراسری منتشر شده بود، تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای به هیات رییسه مجلس خواستار برخورد با این نماینده شدند.

این عضو اصلاح‌طلب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که چنین اظهاراتی دور از شان مجلس و نمایندگان است، گفت: تا آخرین لحظاتی که در جریان بودم، بیش از ۸۰ نفر از نمایندگان این نامه را امضاء کرده بودند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس همچنین تاکید کرد: این نامه فراکسیونی نبوده و نمایندگانی از همه طیف‌های سیاسی داخل مجلس درمیان امضاءکنندگان حضور دارند.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار